نیاز سالانه به ۲٫۵میلیون تن قیر برای راهسازی

معاون وزیر راه و شهرسازی خبر داد نیاز سالانه به ۲٫۵میلیون تن قیر برای راهسازی مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور با اشاره به نیاز سالانه ۲٫۵میلیون تن قیر برای جاده‌سازی و راهداری، گفت: امسال بابت اجرای راه روستایی ۵۰۰هزار تن سهمیه قیر داشتیم که حدود ۳۷۰هزار تن آن تحویل شد. به گزارش […]

معاون وزیر راه و شهرسازی خبر داد

نیاز سالانه به ۲٫۵میلیون تن قیر برای راهسازی

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور با اشاره به نیاز سالانه ۲٫۵میلیون تن قیر برای جاده‌سازی و راهداری، گفت: امسال بابت اجرای راه روستایی ۵۰۰هزار تن سهمیه قیر داشتیم که حدود ۳۷۰هزار تن آن تحویل شد.

به گزارش فارس، خیرا…خادمی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: سالانه ۱٫۵میلیون تن قیر بابت جاده‌های کشور مصرف می‌شود، البته ما تا ۲٫۵میلیون تن ظرفیت داریم اما این میزان سهمیه ما است.

وی افزود: در راهسازی و راهداری نیاز قیر مصرفی تا ۲٫۵میلیون تن است و اگر سالانه ۳میلیون تن آسفالت نریزیم از برنامه عقب خواهیم بود.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور گفت: هرچه میزان قیر بیش‌تر باشد کیفیت جاده‌ها نیز ارتقا می‌یابد و با افزایش کیفیت جاده‌ها فواصل نگهداری جاده‌های طولانی‌تر می‌شود.

خادمی ادامه داد: البته برخی از قیرهای مصنوعی و خاص نیز هستند که تکنولوژی‌های بالاتری دارند و این کار در کاهش مصرف آسفالت تأثیر دارد. این قیر‌‌ها نسبت به قیر خام ۲۵درصد افزایش قیمت دارند اما در چرخه تولید و با افزایش استفاده کاهش هزینه‌ها را به دنبال خواهد داشت.

وی اظهار داشت: در بخش ساخت جاده‌ها و نگهداری راه‌ها ضرورت دارد به سمت قیرهای جدید برویم، در این حوزه ادوات جدید نیز تولید و خریداری شده است که لکه‌گیری، ترمیم و… را خود انجام می‌دهد و این کیفیت کار را افزایش می‌دهد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور تأکید کرد: این ضرورت دارد که فقط به روکش آسفالت بسنده نکنیم بلکه افزایش عمر جاده‌ها را در دستور کار قرار دهیم.

خادمی به عمر متوسط جاده‌ها اشاره کرد و گفت: به عنوان مثال جاده‌ای برای ۱۵ یا ۲۰ سال طراحی می‌شود که ضخامت لایه آسفالت بسته به آن زمان تعیین شده متفاوت است، بنابراین رویه جاده باید مطابق با عمر متوسط باشد.

وی با بیان این‌که قیر ۵ درصد یک آسفالت را تشکیل می‌دهد، گفت: اگر در چرخه تولید به کیفیت قیر که مهم‌ترین ماده نگهدارنده آسفالت است توجه کنیم، کیفیت آسفالت بالاتر می‌رود. باید دقت داشت که از نظر نحوه مخلوط قیر با آسفالت، پخت آسفالت و… شرایط چگونه است، باید بهترین روش را انتخاب کرد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور استفاده از برخی مسایل رودخانه‌ای را موجب کاهش کیفیت آسفالت دانست و افزود: باید عمر آسفالت را افزایش دهیم و در این حوزه درجه حرارت پخت قیر، نحوه مصرف قیر و تراکم باید کنترل شده باشد.

 

خادمی همچنین گفت: امسال بابت اجرای راه روستایی ۵۰۰هزار تن سهمیه قیر داشتیم که حدود ۳۷۰هزار تن آن تحویل شد.