طرح ترافیک خبرنگاران با جیبشان همخوانی ندارد شاید بسیاری از ما فراموش کرده باشیم که خبرنگاران به اقتضای شغلشان مجبورند در طول روز در چند نقطه مختلف شهر حضور پیدا کنند؛ خبرنگارانی که بسیار پیش میآید مجبور باشند ۶ صبح در برنامهای حاضر شوند یا پس از اتمام کار در آخرین ساعات شب یا حتی […]
طرح ترافیک خبرنگاران با جیبشان همخوانی ندارد
شاید بسیاری از ما فراموش کرده باشیم که خبرنگاران به اقتضای شغلشان مجبورند در طول روز در چند نقطه مختلف شهر حضور پیدا کنند؛ خبرنگارانی که بسیار پیش میآید مجبور باشند ۶ صبح در برنامهای حاضر شوند یا پس از اتمام کار در آخرین ساعات شب یا حتی نخستین ساعات بامداد راهی خانه شوند؛ اما در این میان با معضل رفت و آمد و درآمدهای حداقلی چه باید کرد؟!
به گزارش ایسنا، در پاسخ به همین پرسش بود که به سبب رفتوآمدهای زیاد درونشهری خبرنگاران، قرار شد هر ساله امتیاز ورود به طرح ترافیک در اختیار رسانهها قرار گیرد تا آن دسته از خبرنگارانی که اتومبیل شخصی در اختیار دارند، بتوانند به راحتی در محدوده طرح ترافیک شهری رفت و آمد داشته باشند؛ البته این طرح از همان ابتدا با انتقادهایی نیز مواجه شد و عدهای معترض شدند که برخی از مدیران مسؤول رسانهها از این طرحها استفاده شخصی میکنند و عملاً سر خبرنگاران بیکلاه مانده است.
البته این اعتراضها در ادامه دامنه گستردهتری پیدا کرد و بسیاری معترض شدند که به غیر از خبرنگارانی که واقعاً از این طرح رایگان در راستای شغل خود استفاده میکنند، بخشهای اداری رسانهها و در واقع آنهایی که به هیچ وجه خبرنگار به حساب نمیآیند نیز از این طرح رایگان بهرهمند میشوند و این خود به نوعی رانت رسانهای محسوب میشود.
به هر صورت با وجود اعتراضهایی که هر از گاهی از سوی برخی از خبرنگاران عنوان میشد اجرای این طرح همچنان ادامه داشت تا اینکه ۱۰بهمن سال جاری با تصویب طرح کلیات لایحه و تعیین نرخ عوارض تردد در محدوده طرح ترافیک، قرار شد شرایط تا اندازهای تغییر کند.
«برای خبرنگاران تخفیف ۵۰ درصدی لحاظ شده است»؛ این را چندی پیش محسنپورسیدآقایی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در حاشیه جلسه شورای شهر تهران اعلام کرد و از اجرای این طرح از ۱۵فروردین سال ۹۷ خبر داد. او همچنین در پاسخ به این سؤال که خبرنگاران چگونه تشخیص داده میشوند، گفت که «در حال تکمیل آییننامهای هستیم که بعد از تصویب، آن را اجرایی کنیم تا به خبرنگاران واقعی این تخفیف داده شود».
در این میان براساس شنیدهها، معاونت امور مطبوعاتی در قبال طرح جدید اعلام موضع مشخصی داشته است و درخواست کرده که طرح ترافیک خبرنگاران مانند گذشته اجرا شود و یا اگر قرار است هزینه این طرح برای خبرنگاران گرانتر شود، این کار با یک نسبت افزایش قابل تحمل صورت بگیرد و نه رقم ۳ تا ۴میلیونتومان که فراتر از توان مالی عموم خبرنگاران به نظر میرسد.
در این میان براساس شنیدهها، معاونت امور مطبوعاتی در قبال طرح جدید اعلام موضع مشخصی داشته است و درخواست کرده که طرح ترافیک خبرنگاران مانند گذشته اجرا شود و یا اگر قرار است هزینه این طرح برای خبرنگاران گرانتر شود، این کار با یک نسبت افزایش قابل تحمل صورت بگیرد و نه رقم ۳تا ۴میلیونتومان که فراتر از توان مالی عموم خبرنگاران به نظر میرسد.
محمدسلطانیفر، معاون امور مطبوعاتی نیز در آخرین اظهارات خود درباره طرح ترافیک جدید برای خبرنگاران در صفحه شخصی توئیتر خود نوشت که «با توجه به مخالفت اکثر خبرنگاران تهرانی با سیاستهای اتخاذ شده از سوی شهرداری تهران درباره سهمیه طرح ترافیک خبرنگاران، آمادگی کامل داریم تا از تمام ظرفیت خود برای رفع نگرانی و دغدغه خبرنگاران و اصحاب رسانه در این موضوع و کمک به مدیریت شهری برای کاهش مشکلات موجود، استفاده کنیم.»
معاونت مطبوعاتی همچنین اعلام کرده آمادگی کامل دارد از تمام ظرفیت خود برای رفع نگرانی و دغدغه خبرنگاران و اصحاب رسانه در این موضوع و کمک به مدیریت شهری در جهت کاهش معضلات و مشکلات موجود، استفاده کند و سازوکارهایی در جهت تسهیل امور و رفع نگرانی شهرداری در شناسایی خبرنگاران واقعی و رسانههای مشمول دریافت طرح ترافیک اتخاذ کند.
شنیدهها از یک مقام مطلع در سازمان حمل و نقل شهرداری حاکیست: قرار است بهزودی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری کارگروهی را با حضور نمایندگانی از معاونت امور مطبوعاتی وزارت ارشاد، مدیران مطبوعات، تشکلهای صنفی روزنامهنگاران و خبرنگاران باسابقه تشکیل دهد تا ضوابط توزیع سهمیههای طرح ترافیک این بار با مشارکت خود اهالی مطبوعات تدوین شود.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.