همایش بینالمللی صنعت خودرو عنوان شد سهم دولت در صنعت خودروسازی باید صفر شود مهدی قرهداغلی- پنجمین همایش بینالمللی صنعت خودرو ایران در سالن همایشهای برج میلاد برگزار شد، این همایش بینالمللی دو روزه با محوریت «زنجیره تأمین رقابت پذیر (مواد اولیه، قطعهسازی، لجستیک)» برپا شده است. به گزارش مناقصهمزایده، به گفته کارشناسان، فرصت به […]
همایش بینالمللی صنعت خودرو عنوان شد
سهم دولت در صنعت خودروسازی باید صفر شود
مهدی قرهداغلی- پنجمین همایش بینالمللی صنعت خودرو ایران در سالن همایشهای برج میلاد برگزار شد، این همایش بینالمللی دو روزه با محوریت «زنجیره تأمین رقابت پذیر (مواد اولیه، قطعهسازی، لجستیک)» برپا شده است.
به گزارش مناقصهمزایده، به گفته کارشناسان، فرصت به دست آمده در این همایش میتواند برای صنعت خودرو و صنعت قطعهسازی کشور مفید باشد، زیرا پس از تحریمها، در فضای به وجود آمده میتوانیم آزادانه و بدون هزینه کردن ارز اضافی برای دور زدن تحریمها، به فکر انتقال فناوری و به روز کردن صنعت خودرو و صنایع وابسته باشیم
عزیز اکبریان، رییس کمیسیون صنایع مجلس گفت: سهم دولت در صنعت خودروسازی ایران باید به صفر برسد و این شرکتها به بخش خصوصی واقعی واگذار شوند
اکبریان اظهار داشت: در صنعت خودروسازی ۴۰ مورد مجوز صادر شده است، این مجوزها به چه دردی میخورند؟ این مجوزها برای واردات خودرو بهکار گرفته شده و بعد از دو سال هم شرکت تعطیل شده است.
وی تأکید کرد: باید یک، دو و یا نهایتاً ۳ شرکت خودروساز در کشور داشته باشیم که بتوانند با یکدیگر رقابت کنند.
رییس کمیسیون صنایع با تأکید بر اینکه خودروسازان نباید زیر بار فشارهای مجلس یا دولت برای احداث واحدهای جدید بروند، ادامه داد: برخی نمایندگان مجلس برای اینکه رأی بیاورند به دنبال ایجاد واحدهای خودروسازی یا پتروشیمی در شهرشان هستند ولی خودروسازان نباید زیر بار بروند.
وی افزود: شرکتهای پتروشیمی به جای رقابت با خارجیها تکهتکه شدهاند و با یکدیگر رقابت میکنند که در این میان پورسانتها و… جابهجا میشود. به گفته وی، خودروسازان نباید زیر بار درخواست نامعقول دولتیها یا مجلسیها بروند.
لزوم شفافسازی در سهام خودروسازان به منظور جذب مشارکت بخش خصوصی
در ادامه این همایش منصور معظمی، رییس هیأت عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) با اشاره به انعقاد ۱۳قرارداد بین قطعهسازان ایرانی و خارجی از امضای دو قرارداد بین قطعهسازان ایرانی و خارجی خبر داد و گفت ضمن اینکه بین خودروسازان ایرانی و خارجی نیز ۶ قرارداد منعقد شده است.
معاون وزیر صنعت معدن و تجارت افزود: رییسجمهور دستوری برای نوسازی ناوگان خودروهای سنگین فرسوده داشته است که بر این اساس، قرار است طی ۳ سال، ۲۰۲هزار خودروی سنگین فرسوده از رده خارج شده و نوسازی شود.
وی تصریح کرد: برای اجرای این طرح به ۱۰میلیارد دلار سرمایهگذاری نیاز است که بخش قابل توجهی از منابع آن از طریق وزارت نفت و سیستم بانکی تأمین خواهد شد. ۲۰درصد دیگر نیز توسط متقاضیان واریز میشود.
وی تصریح کرد: هم اکنون جای تولید ۵۰۰ تا ۵۵۰هزار دستگاه خودرو در کشور خالی است که باید برای تولید آن برنامهریزی شود، امروز تولیدات زیادی در صنعت خودرو صورت میگیرد، ولی به معنی این نیست که آنچه مورد رضایت مردم باشد، فراهم شده باشد.
رییس هیأتعامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) خاطرنشان کرد: خودروسازان باید پاسخگوی ذائقه مصرفکنندگان باشند. مردم سلایق متفاوتی دارند و خودروسازان موظفند که این سلایق را تأمین کنند.
معظمی با تأکید بر لزوم شفافسازی در میزان سهام خودروسازان به منظور جذب مشارکت بخش خصوصی، گفت: باید به سرمایهگذاری قطعهسازان توجه شود تا بتوانند مجموعههای خود را بهروزرسانی کنند و در عرصه رقابت باقی بمانند.
معاون وزیر صنعت همچنین از توقف تولید تعداد قابلتوجهی خودرو در سال آینده براساس سیاستهای وزارت صنعت خبر داد و گفت: این اتفاق ممکن است برای برخی خودروسازان مشکل ایجاد کند.
وی با اشاره به تولید ۲۴۰هزار دستگاه خودرو در سالهای ۴۷ تا ۵۷ در کشور گفت: از سال۵۷ تاکنون نیز حدود ۲۱میلیون دستگاه خودرو در کشور تولید شده است و هم اکنون در جایگاه ۱۴ یا ۱۵ جهان قرار داریم.
نجات صنعت خودرو با خصوصیسازی
در این همایش همچنین هاشم یکهزارع مدیرعامل شرکت ایران خودرو با اشاره به اینکه خصوصیسازی موجب نجات صنعت خودروی کشور خواهد شد، خواستار آن شد تا در راه خصوصیسازی این صنعت در کشور موانع برطرف شود.
یکهزارع افزود: چنانچه ۳ سرمایهگذار صندلیهای مدیریت ایران خودرو را در اختیار گرفته و ۳سرمایهگذار دیگر صندلیهای مدیریت سایپا را در اختیار بگیرند، به نفع کشور خواهد شد.
وی پیرامون استانداردهای اجباری جدید خودرو در کشور اظهار داشت: شرکت بنز به عنوان یکی از بزرگترین خودروسازان جهان اعلام کرده که استانداردهای جدید ایران را نمیتواند پشت سرگذارد.
این فعال صنعت خودرو تصریح کرد: همواره به دنبال حرکت جهشی رفتن، نمیتواند راهگشا باشد و مطرح ساخت، باوجود
ظرفیت یک میلیون و ۸۰۰هزار دستگاهی تولید خودرو و رنگ خودرو در کشور، چه دلیلی دارد که خودروسازان در برخی نقاط دیگر کشور وادار به ایجاد ظرفیت مجدد میشوند؟
یکهزارع پیرامون این موضوع که ایران خودرو و سایپا مخالف ایجاد قطب سوم خودروسازی در کشورند، توضیح داد: هیچ مخالفتی با قطب سوم نداریم و چنانچه بتوانیم کمک میکنیم، زیرا به نفع کشور است.
وی یادآور شد: تأسیس ایران خودرو و سایپا و قرار گرفتن آنها در شرایط کنونی سالها زمان اختصاص یافته و یک شبه نمیتوان قطب سوم ایجاد کرد و نباید دچار شعارزدگی شویم.
یکه زارع خاطرنشان کرد: امروز خودروسازی ایران از نظر تولید در رتبه پانزدهم جهان قرار داشته و از نظر رشد تولیدی در سال۲۰۱۶ در رتبه نخست جهان قرار گرفته است.
وی خاطرنشان کرد: سال۲۰۱۷ با ۱۶درصد افزایش تولید خودرو در ایران، کشورمان به رتبه نخست رشد تولید دست یابد.
یکهزارع گفت: امروز صنعت قطعهسازی کشور در دوران نوجوانی و جوانی در حال پیر شدن است و باید به آن رسیدگی شود، زیرا ماشینآلات آن نیازمند نوسازی است و قطعهسازان نیز باید خواهان تغییر و جهش باشند.
وی اضافه کرد: تشکیل کنسرسیومی ۱۰جانبه برای طراحی پلتفرم جدید و ساخت ۲۳محصول جدید در شرکت ایران خودرو سال۲۰۲۰ پیشبینی شده و براساس افق۱۴۰۴، ۳میلیون دستگاه خودرو باید در کشور تولید شود که ۶۰درصد آن از سوی ایران خودرو ساخته میشود.
یکه زارع برنامهریزی برای دستیابی به سهم هفت درصدی خودروهای برقی تولیدی ایران خودرو در سال۲۰۲۵ را خاطرنشان ساخت و گفت: اکنون ایران خودرو و سایپا خودروی برقی تولید کردهاند، اما باید برای تقاضا و مصرف این خودروها لازم است تدبیر شود.
وی گفت: ظرف ۳سال آینده ایران خودرو و سایپا میتوانند به تولید انبوه خودروی برقی بپردازند، اما این مهم بدون حمایت امکانپذیر نیست، ضمن اینکه خودروهای برقی در جهان سهم سه درصدی دارند.
یکهزارع تأکید کرد: شایسته است صادرات خودرو با برند ایرانی انجام شود درعین حال معوق ماندن جوایز صادراتی از سال ۱۳۸۵، دیگر مشخصه مشوق صادراتی ندارد.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.