وزیر راه و شهرسازی در نتیجه واگذاریهای غیررقابتی مطرح کرد تشکیل شبهدولتیهای غیر پاسخگو به مجلس چگونه شرکتی به طرفهالعینی برنده یک مزایده شد! وزیر راه و شهرسازی از نحوه خصوصیسازی در دولتهای گذشته انتقاد کرد و گفت: آنچه در ایران به اسم خصوصیسازی رخ داد، پریشانی معنای مطلق بود و الان وقت آن است […]
وزیر راه و شهرسازی در نتیجه واگذاریهای غیررقابتی مطرح کرد
تشکیل شبهدولتیهای غیر پاسخگو به مجلس
چگونه شرکتی به طرفهالعینی برنده یک مزایده شد!
وزیر راه و شهرسازی از نحوه خصوصیسازی در دولتهای گذشته انتقاد کرد و گفت: آنچه در ایران به اسم خصوصیسازی رخ داد، پریشانی معنای مطلق بود و الان وقت آن است که بازنگری شود.
به گزارش مناقصهمزایده، عباسآخوندی افزود: آیا آنچه انجام شد، خصوصیسازی بوده است. مشخص است که واگذاریها کاملاً غیر رقابتی و تحت عنوان پرداخت دیون دولت انجام شد. در این حالت بخش زیادی از اموال دولت متعلق به دستگاههای پاسخگو به مجلس خارج شده و به شبهدولتیهای غیرپاسخگو به هر نهادی واگذار شد.
طی دو سال ۹۹میلیارد دلار واگذاری داشتیم
وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: از ابتدا که خصوصیسازی مطرح شد تا اواخر سال۸۶ حدود یکمیلیارد دلار از اموال دولتی واگذار شده بود اما تنها طی دو سال ۹۹میلیارد دلار انباشت صنعتی ایران واگذار شد لذا آن روزی که ۹۹ میلیارد دلار خصوصیسازی انجام شد، کسی مقاومت نکرد الان اگر بخواهیم کاری کنیم همه آن کسانیکه که مخالفت نکردند، مخالف این کار خواهند بود
ایرانیها به گونهای معانی را تغییر میدهند که هیچ کس متوجه نمیشود
وی با بیان اینکه بخش خصوصی ترجیعبند تمام سخنرانیها شده است اما به یک موضوع بیمفهوم تبدیل شده است، گفت: خارجیها میگویند، ایرانیها هنر بالایی در قلب معانی دارند و به گونهای معنا را تغییر میدهند که هیچکس متوجه نمیشود این داستان چه بود و چه شد. از دیگر هنرمندیهای ایرانیها این است که هیچکدام در جای خود نمیایستند.
آخوندی ادامه داد: آیا ما میتوانیم از معناپریشی در اقتصاد ایران فاصله بگیریم؟ اصلاً خصوصیسازی به چه معناست؟ یک سؤال ظاهراً آشکار و روشن است اما براین عقیده هستم که بسیار پیچیده است و ابعاد آن در ایران به خوبی توضیح داده نشده است و دچار پریشانی معنایی در خصوص خصوصیسازی هستیم.
آخوندی اظهار داشت: در فرایندها واگذاریها نه قیمتگذاری در بازار صورت گرفت و نه فرایند رقابتی شکل گرفت و نه هیچ یک از مفاهیم رقابتی در ایران مستقر شد. دهها میلیارد دلار از انباشت صنعتی ایران تحت عنوان خصوصیسازی جابهجا شد.
وی تصریح کرد: من یکی از مدافعان سرسخت خصوصیسازی هستم اما آیا میشود از این پریشانی معنا دفاع کرد؟ آنچه در ایران رخ داد، معناپریشی مطلق بود و الان وقت آن است که بازنگری شود.
خصوصیسازی با تحمیل دوباره هزینهها به دولت سنخیت ندارد
آخوندی افزود: زمانی که مخابرات واگذار شد من عضو شورای رقابت بودم. فکر میکنم این از مواردی است که باید مورد بحث کلی و جدی قرار گیرد. اگر شما نحوه این واگذاری را بررسی کنید، میبینید چگونه در این واگذاری، برخی افراد تحت عنوان عدماهلیت در شب آخر خط خوردند و چگونه بعد از دریافت پیشنهادات جدید که با پیشنهادات اصلی مشترکالمنافع بود، به طرفهالعینی یک دستگاه برنده مزایده شد. علیرغم آنکه آن زمان من دهها بار به شورای رقابت شکایت کردم ولی حتی یک جلسه هم در شورای رقابت تشکیل نشد. به محض اینکه در یکی از جلسات شورای رقابت نتوانستم حاضر شوم، در همان جلسه رأیگیری شد و اکثریت اعلام کردند که واگذاری مخابرات صحیح بوده است و همه میدانند آن واگذاری اشتباه بود. آیا واقعاً این واگذاری به بخش خصوصی صورت گرفت، خیر؛ اینگونه نبود.
وی یادآور شد: قبل از خصوصیسازی نیاز داریم امور بر مبنای بازرگانی اداره شود. بدون بازرگانی کردن مطلب، هیچ اتفاقی رخ نمیدهد. اگر قرار باشد من تحت عنوان خصوصیسازی هزینهام را به عهده دولت بیندازم، دخل و خرج خودم نباشم دیگر نامش خصوصیسازی نیست.
داغ و درفش دولت در قیمت گذاری
آخوندی تصریح کرد: ما در کشوری که هنوز داغ و درفش برای قیمت گذاری داریم آیا صحبت از خصوصیسازی جای تأمل ندارد؟ مگر خصوصیسازی بدون رقابت ممکن است. آیا وقتی خواستیم وارد بخش خصوصی شویم، فرایندهای خصوصیسازی را رعایت کرده ایم؟ این اتفاقات یعنی توضیح رانت.
وزیر راه و شهرسازی گفت: اگر دوستان ما از بحث خصوصیسازی در دریا صحبت میکنند، من آمادگی آن را دارم! اما باید تجاریسازی و رقابتیسازی فعالیتها هم انجام شود که در نتیجه رعایت آنها، خصوصیسازی خود به خود شکل میگیرد.
به گفته وی، فعالان حوزه دریایی، سنگاپور را به عنوان بهشت فعالیتهای خصوصی میدانند اما آیا مگر شرکت PSA که یک شرک کشتیرانی است صددرصد دولتی نیست؟ آنچه سنگاپور را به عنوان محیطی که میتواند بخش خصوصی در آن فعالیت کند، مطرح میکند رعایت اصل رقابت است. ما این دو موضوع را دور زدهایم آن وقت میگوییم خصوصیسازی یعنی اموال دولت را بفروشیم.
آمادهام برای رفع تبعیضها همکاری کنم
آخوندی تأکید کرد: آیا سازمان بنادر و دریانوردی که قرار است در موضع رگولاتوری، وضع مقررات و اعمال حاکمیت قرار گیرد، در فعالیتهای تجاری نیز به صورت مستقیم دخالت ندارد؟ من کاملاً آمادهام شفاف با شما همکاری کنم که هرگونه اقدام تبعیضآمیز که در حال انجام است را رفع کنم. تمام مشکلات ما از اینجا نشأت میگیرد.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ما ایرانیها همواره میگوییم ایران چهارراه جهان است، گفت: اما آیا در چهارراه جهان میشود بگیر و ببند کرد! آیا میتوان انواع سیستمهای تبعیض آمیز را اجرا کرد و به کشتیها گفت تو میتوانی و تو نمیتوانی رد شوی؟ در حالی که آن کسی که در چهارراه جهان قراردارد باید هموارترین حرکت را در چهارراه جهان اعمال کند. ما گاهی بحث چهارراه جهان را مطرح میکنیم آن وقت میگوییم دانهدانه بیایید دندانهای شما را بشماریم.
وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: ما در یک ماه گذشته دو دستورالعمل در حوزه نظام مهندسی صادر کردیم اما ببینید چه اتفاقی افتاد. این دو دستورالعمل یکی این بود که مالک میتواند مهندس پروژه خود را انتخاب کند و دیگر اینکه کسی حق ندارد ۵ درصد از درآمد مهندسان را کسر کند ولی اعلام کردند ما چون مهندس هستیم حق داریم به مالک بگوییم از چه مهندسی استفاده کن و حق داریم از آن مهندس ۵درصد کسر کنیم. جالب است که این حرفها را تحتعنوان حمایت از بخش خصوصی مطرح میکردند. وقتی میگویی من مهندس را تعیین میکنم، رقابت را بر هم میزنی.
وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: اگر از بحث رقابت و تجارت دفاع نکنیم، نتیجه این میشود که محیط فعالیت و کسب و کار برای همه تنگ میشود.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.