دیپلماسی ضعیف اقتصادی ایران در جهان

معاون وزیر سابق صنعت با داشتن تنها۲۰‌رایزن اقتصادی اعلام کرد دیپلماسی ضعیف اقتصادی ایران در جهان معاون وزیر سابق صنعت گفت: دولت با یک فضای هیجان‌زده به استقبال پیشنهادهای هیأت‌های خارجی رفت و فضا را به سمت پیشنهادهایی هدایت نکرد که می‌بایست دولت و در قالب دیپلماسی اقتصادی به هیأت‌‌ها می‌داد. به گزارش نود اقتصادی […]

معاون وزیر سابق صنعت با داشتن تنها۲۰‌رایزن اقتصادی اعلام کرد

دیپلماسی ضعیف اقتصادی ایران در جهان

معاون وزیر سابق صنعت گفت: دولت با یک فضای هیجان‌زده به استقبال پیشنهادهای هیأت‌های خارجی رفت و فضا را به سمت پیشنهادهایی هدایت نکرد که می‌بایست دولت و در قالب دیپلماسی اقتصادی به هیأت‌‌ها می‌داد.

به گزارش نود اقتصادی ، سیدعلی‌رضا‌شجاعی در رابطه با وضعیت دیپلماسی اقتصادی کشور و ایجاد معاونت اقتصادی وزارت خارجه بیان‌داشت: کشور ما دیپلماسی اقتصادی و دیپلماسی تجاری مشخصی ندارد، باید دید ساختار جدیدی که (تأسیس معاونت اقتصادی) اتفاقاً با تأخیر هم در وزارت امور خارجه ایجاد شده است چه تأثیری در فضای اقتصادی و تجاری خواهد گذاشت.

 

 وی افزود: البته اگر این فرایند هم دولتی باشد باز هم نتیجه‌ای نخواهیم گرفت، به‌طور مثال تمامی رایزنان اقتصادی ما کارمندان دولت هستند، در صورتی‌که این افراد باید از بخش‌های خصوصی باشند زیرا تجربه بیش‌تری دارند. شجاعی خاطرنشان‌کرد: دولت تمامی تخم‌مرغ‌هایش را در سبد برجام قرارداده است و در نهایت نیز متأسفانه برجام نه تنها تأثیری در تعاملات نداشت، بلکه مشکلات گذشته در تجارت از جمله مشکلات بانکی همچنان پابرجا است. حتی سال‌ها است که با چین تعاملات بانکی خوبی داریم اما اخیراً مشکلاتی در این حوزه هم ایجاد شده است. وی اضافه کرد: تمامی اینها نشان‌دهنده این است که در تعاملات لازم با قدرت وارد عمل نشده‌ایم بنابراین هم حجم و هم تعداد بازار قابل توجهی را از دست داده‌ایم و تمامی اینها بازگوکننده این موضوع است که تجارت خارجی ما در سال‌های اخیر وضعیت قابل قبولی نداشته است. معاون وزیر اسبق صنعت تصریح‌کرد: هیأت‌های خارجی بعد از برجام دائم به ایران رفت و آمد داشتند و اغلب نیز هدفشان این بود تا کالاهای خود را در ایران به فروش برسانند و به جز چند مورد که آن هم به آینده موکول شد، ما سناریوی مشخصی در مذاکره با این هیأت‌‌ها نداشتیم و دولت هم با هیجان سعی در پذیرش پیشنهادهای آنها داشت تا بتواند توجه کشورهای خارجی را جلب کند، همین هم موجب برخی اعتراض‌‌ها در بخش‌ تولید داخلی و بخش خصوصی شد. وی بیان‌داشت: در واقع دولت با یک فضای هیجان‌زده به استقبال پیشنهادهای هیأت‌های خارجی رفت و فضا را به سمت پیشنهادهایی هدایت نکرد که باید دولت و در قالب دیپلماسی اقتصادی به هیأت‌‌ها می‌داد. شجاعی با بیان این که باید نگاه ویژه‌ای به دیپلماسی اقتصادی کرد، گفت: ایجاد ساختار معاونت اقتصادی وزارت خارجه هم از سویی خوب است و از طرف دیگر چندان مطلوب نیست، مطلوب نبودن آن به دلیل تعدد چنین ساختارهایی است که گسستگی اینها موجب این می‌شود که تصمیم‌گیرنده نهایی که بتواند دیپلماسی نهایی را طراحی کند گم می‌شود. معاون وزیر اسبق صنعت اظهارداشت: تنها به نام، این سازمان توسعه تجارت است در حالی‌که هیچ یک از ویژگی‌های سازمان‌های توسعه‌ای را ندارد، از طرفی باید تعداد رایزنان افزایش یابد. در حال حاضر حدود ۲۰رایزن داریم، در حالی‌که سیاست دیپلماسی اقتصادی ما باید این باشد که در تمامی کشور‌ها رایزن قوی و با تجربه داشته باشم.