بیش از ۸۰۰ طرح و پروژه ملی را استانی کردیم

سخنگوی دولت با اشاره به حذف ردیف‌های غیرشفاف از لایحه بودجه بیش از ۸۰۰ طرح و پروژه ملی را استانی کردیم بیش از ۸۰۰ طرح و پروژه ملی را استانی کردیم و بسیاری از ردیف‌های غیرشفاف را حذف کردیم و سیاست دولت کاهش فقر مطلق و پایین آوردن نرخ بیکاری در سال ۹۷ است.  سخنگوی […]

سخنگوی دولت با اشاره به حذف ردیف‌های غیرشفاف از لایحه بودجه

بیش از ۸۰۰ طرح و پروژه ملی را استانی کردیم

بیش از ۸۰۰ طرح و پروژه ملی را استانی کردیم و بسیاری از ردیف‌های غیرشفاف را حذف کردیم و سیاست دولت کاهش فقر مطلق و پایین آوردن نرخ بیکاری در سال ۹۷ است.

 سخنگوی دولت تصریح‌کرد: افزایش نرخ تسعیر ارز برای دولت قابل تحمل نخواهد بود و به نقطه واقعی و متعادل برخواهیم گشت.

به گزارش ایرنا، محمدباقرنوبخت خود درباره اقدام دولت برای ساماندهی بازار ارز گفت: نظام بانکی مطمئن است و بانک مرکزی بر سپرده‌های قانونی که گرفته می‌شود نظارت دارد و این برخلاف اقدام مؤسسات غیرمجاز بوده است.

وی افزود: این‌که بانک مرکزی اجازه داد ۱۱هزارمیلیاردتومان برای مسایل و مشکلات مؤسسات غیرمجاز برداشت کنیم و اجازه نداد اقدام مؤسسات غیرمجاز گسترده‌تر شود، قابل قدردانی است.

سخنگوی دولت اظهارداشت: ما در شاخص بازار سرمایه به‌خصوص در آشفتگی جهانی بازار خوبی داریم ولی باید توجه شود برخی مؤسسات غیرمجاز چگونه افراد را فریب دادند و این اقدام آنان براساس دادن چند درصد سود بیش‌تر صورت گرفت.

نوبخت افزود: مگر در عرضه و تقاضای واقعی ارز چه اتفاقی افتاده که ارز کالای پرسود تلقی شود؛ این زیانی است که پول ملی می‌بیند و دولت با کاهش ارزش پول ملی موافق نیست و امیدواریم اقداماتی را که بانک مرکزی در نظر دارد درآینده نزدیک اجرایی شود.

وی افزود: ثبات اقتصادی برای کشور لازم است و در چنین مواقعی اگر فردی ارزی هم دارد باید ارایه کند تا بازار کنترل شود .

سخنگوی دولت در پاسخ به این سؤال که بدون در نظر گرفتن بازار عرضه و تقاضای ارز، ارزیابی شما از میزان ارزش پول ملی و ارز چیست؟ گفت: معتقدم با توجه به محاسبات موجود باید قیمت ارز زیر چهارهزارتومان باشد .

نوبخت افزود: مگر از ابتدای سال تاکنون چه اتفاقی افتاده که نرخ ارز به بالای ۴هزارتومان رسیده است، جز این‌که تقاضای کاذب این نظام پولی را بر هم می‌ریزد.

وی ادامه‌داد: فرض کنیم بانک مرکزی به موضوع ورود نکند؛ میزان ارز ناشی از صادرات نفتی و غیرنفتی مشخص است بنابراین بانک مرکزی باید با قوت به موضوع ورود کند و باید بپذیریم هر جا ثبات اقتصادی مورد نیاز باشد دولت ورود خواهد کرد و اینها همه حباب است که باید بترکد.

سخنگوی دولت در پاسخ به این‌که چرا باید برای تعادل بازار ارز، بانک مرکزی ارز تزریق کند در حالی که قبلاً گفته شده بانک مرکزی مشکل تأمین ارزی دارد؟ گفت: از نظر دخل و خرج ارزی و کمبود منابع ارزی مشکل نداریم، اما شرایطی به‌وجود می‌آید مانند الان به‌طوری‌که آنچه بر بازار عرضه به صورت تقاضا تحمیل می‌شود، بیش از میزان تقاضای مؤثر است.

نوبخت گفت: امروز با یک تقاضای غیرمؤثر و غیرضروری مواجه هستیم؛ به صرف این‌که برخی فکر می‌کنند این بازار نسبت به سایر بازار‌ها بازدهی بهتری دارد.

وی خاطرنشان‌کرد: در برخی سال‌ها در دولت یازدهم بانک مرکزی حتی یک سنت هم به بازار، ارز تزریق نکرد اما بانک مرکزی نه تنها خزانه خود بلکه اگر خزانه بانک مرکزی آمریکا را هم داشته باشد، قطعاً با این میزان تقاضا، کم می‌آورد؛ بنابراین نباید اجازه دهیم ذخایر ارزی به بازار عرضه شود.

گاهی تا ۲۲میلیارددلار ارز به بازار وارد می‌شده است

نوبخت افزود: گاهی در دولت‌های قبل تا ۲۲میلیارددلار ارز به بازار وارد شد ولی باید حواسمان باشد که نباید دنبال افرادی همچون بسم‌ا…‌ها هم بگردیم بلکه باید اقدامات دیگری صورت گیرد که بانک مرکزی در حال انجام آن است.

وی در پاسخ به این‌که دولت برای اصلاحات اقتصادی در زمینه اشتغال در بودجه چه اقداماتی را انجام داده است، گفت: اولین اقدام ساختاری در روش بودجه‌ریزی است و ۳۴۰ ردیف بودجه دستگاه‌ها را براساس قیمت تمام شده محاسبه کردیم و عمده بودجه‌ها به استان‌ها ارجاع شد.

سخنگوی دولت و رییس سازمان برنامه و بودجه افزود: بیش از ۸۰۰طرح و پروژه ملی را استانی کردیم و بسیاری از ردیف‌های غیرشفاف را حذف نمودیم و سیاست دولت کاهش فقر مطق و پایین آوردن نرخ بیکاری در سال ۹۷ است.

نوبخت ادامه‌داد: دولت از بودجه خود عقب‌نشینی نکرده است و برای اشتغال و از بین بردن فقر مطلق منابع مختلف را طراحی کرده‌ایم.

خبرنگاری سؤال‌کرد: با توجه به این‌که دولت در وضعیت خوب درآمدی نیست و تراز تجاری منفی بوده، دولت برای اداره کشور از طریق مالیات دست در جیب مردم کرده است؛ شما چه نظری دارید؟

نوبخت پاسخ‌داد: دولت برای قبول مذاکرات برجام و رفاه اقتصادی مردم، مسأله را به رهبر معظم انقلاب اعلام کرد و ایشان این موضوع را که مذاکره منجر به این مسأله شود و تحریم‌ها کاهش یابد پذیرفتند.

سخنگوی دولت گفت: دولت با انگیزه رفاه مردم و سرمایه‌گذاری در کشور این کار را کرد و از سوی دیگر این‌که باید مالیات به حق گرفته شود درست است.

نوبخت افزود: نرخ مالیات افزایش پیدا نکرده است بلکه تلاش می‌کنیم تا افرادی که فرار مالیاتی داشتند شناسایی شوند و سازمان مالیاتی پایه‌های مالیاتی را گسترش دهد و این به معنای دست کردن در جیب مردم نیست.

وی ادامه‌داد: سؤال من این است که فرض کنیم نفت نداریم؛ بقیه دنیا کشورهایشان را چگونه اداره می‌کنند، البته با مالیات و کسی نمی‌گوید دست در جیب مردم کردید؛ بنابراین مالیات امر پذیرفته شده و سالم در دنیا است.

سهم اندک مالیات در تولید ناخالص داخلی

سخنگوی دولت اضافه‌کرد: سهم مالیات در تولید ناخالص داخلی در ایران به مراتب کم‌تر از دیگر کشور‌ها است در حالی که اداره کشورهای صنعتی با بیش از ۴۰درصد تولید داخلی از مالیات است و در برخی دیگر از کشور‌ها با ۲۰درصد است .

نوبخت گفت: متأسفانه در کشور ما نسبت به دیگر کشور‌ها مالیات نسبت به تولید داخلی ۷درصد است، البته افزایش ضریب این نیست که نرخ مالیاتی را افزایش دهیم و به افراد فشار وارد کنیم بلکه باید پایه‌های مالیاتی را درست کنیم و تشویق‌ها و ترجیحات مالیاتی بدهیم.

وی افزود: دولت در نظر دارد با استفاده از نرم‌افزارهای موجود دنیا از فرار مالیاتی جلوگیری کند بدون این‌که فشاری به افرادی که مالیات می‌دهند وارد شود .

سخنگوی دولت در پاسخ به این‌که دولت اعتبار لازم برای ایجاد اشتغال را از چه محلی تأمین خواهد کرد، گفت: دولت در بودجه ۷۳هزارو۴۰۰‌میلیارد‌تومان را برای ایجاد یک میلیون و۳‌هزار شغل تخصیص داده بود که ۱۷‌هزارو۳۰۰میلیاردتومان از افزایش حامل‌های انرژی به‌دست می‌آمد.

نوبخت افزود: حال که مجلس با این موضوع موافقت نکرد در کمیسیون تلفیق قرار شد ۳هزارمیلیاردتومان برای این موضوع تخصیص داده شود و الباقی ۲۰درصد از واگذاری تملک ۶۰الی ۷۰‌هزارمیلیاردتومانی استفاده کنیم .

خبرنگاری سؤال‌کرد: در بودجه سال ۹۷ نسبت به حقوق کارکنان به‌خصوص هیأت‌های علمی دانشگاه تغییراتی در نظر گرفته شده است که امکان خروج اساتید از دانشگاه‌ها را افزایش می‌دهد، نظرتان چیست؟

نوبخت پاسخ‌داد: دولت حقوق کارکنان را براساس نرخ تورم تعیین و تلاش کرد آن را ۱۰‌درصد افزایش دهد. در این باره کمیسیون تلفیق مجلس ترکیب را برهم زد که از نظر دولت ۳مشکل برای سرمایه‌های انسانی است.

نوبخت با بیان این‌که البته باید حرکت مجلس را تقدیس کرد، چراکه در رابطه با افزایش حقوق کارکنان حرکت به سمت افزایش حقوق افراد کم درآمد را در پیش گرفت، گفت: این‌که افرادی که سرمایه اجتماعی و انسانی هستند، چون دریافتی بالاتر دارند همانند افرادی که درآمد بالایی دارند باید مالیات بیش‌تر بدهند، درست نیست و نباید سرمایه علمی را مشابه سرمایه اقتصادی تلقی کنیم.

وی ادامه‌داد: باید اعضای هیأت علمی را از ۳ مسیر درآمدی مشخص مورد توجه قرار دهیم یکی این‌که ضریب بیش‌تر؛ بنابراین مالیات بیش‌تر، دوم این‌که با توجه به بالا بودن حقوق این افراد، افزایش حقوق کم‌تری صورت گیرد و سوم این‌که اگر قرار شد بازنشسته شوند دریافتی بازنشستگی این افراد را محدود کنیم؛ که به نظر دولت این شایسته و بایسته نبود.

سخنگوی دولت اضافه‌کرد: البته نمایندگان مجلس شورای اسلامی نظر خود را بیان کرده‌اند و باید بعد از تصویب در صحن علنی به شورای نگهبان برود و امیدواریم این روش باعث تضییع حقوق این افراد نشود.

دیوان محاسبات یک نهاد نظارتی است

نوبخت در پاسخ به این‌که سرنوشت گزارش تفریغ بودجه دیوان محاسبات به کجا رسید، گفت: دیوان محاسبات یک نهاد نظارتی است و رویکرد آن قابل تقدیر است و امروز دیوان به دنبال مچ‌گیری و پرونده‌سازی نیست بلکه تلاش دارد تا در جهت سلامت و کمک و شفافیت حرکت کند.

وی افزود: آنچه گفته شد این بود که گزارش دیوان محاسبات طبق قانون می‌بایست به وزارت امور اقتصادی و دارایی ارایه می‌شد و بعد از اعلام نظر این وزارتخانه و رفع ابهامات، گزارش به مجلس ارایه شود و کمیسیون‌های فرعی و اصلی رسیدگی کنند و از دستگاه‌هایی که متخلف بودند توضیح می‌خواستند و در نهایت گزارش نهایی در مجلس ارایه می‌شد.

سخنگوی دولت گفت: در این شرایط همزمان رسانه‌های معاند و خارجی برای نشان دادن این‌که نظام فاسد است، سوءاستفاده کردند و بنده موظف بودم به عنوان دستگاه نظارتی ورود کنم تا برای جامعه روشن شود و این به معنای تخطئه دیوان محاسبات نیست و دولت بر این قائل است که باید این نهاد نظارتی تقویت شود.