ایران؛ رتبه اول رشد تعاملات علمی دنیا!

ایران؛ رتبه اول رشد تعاملات علمی دنیا! آمار پایگاه استنادی اسکوپوس در سال ۲۰۱۷ نشان می‌دهد ایران صدرنشین رشد تعاملات علمی بین‌المللی است و این تعاملات بالا‌ترین میزان رشد را در بین قدرت‌های علمی جهان دارد. به گزارش مهر، بررسی پایگاه استنادی اسکوپوس و ۳۰کشوری که بیش‌ترین کمیت علم دنیا را در سال‌۲۰۱۷ منتشر کرده‌اند، […]

ایران؛ رتبه اول رشد تعاملات علمی دنیا!

آمار پایگاه استنادی اسکوپوس در سال ۲۰۱۷ نشان می‌دهد ایران صدرنشین رشد تعاملات علمی بین‌المللی است و این تعاملات بالا‌ترین میزان رشد را در بین قدرت‌های علمی جهان دارد.

به گزارش مهر، بررسی پایگاه استنادی اسکوپوس و ۳۰کشوری که بیش‌ترین کمیت علم دنیا را در سال‌۲۰۱۷ منتشر کرده‌اند، حاکی از صدرنشینی ایران در رشد تعاملات علمی بین‌المللی است.

تعاملات علمی جمهوری اسلامی ایران در سال‌۲۰۱۷ نسبت به ۲۰۱۶ بیش از ۱۲درصد رشد داشته که بالا‌ترین نرخ رشد در بین قدرت‌های علمی جهان است. بیش از ۸۳درصد از کمیت علم دنیا در سال‌۲۰۱۷ متعلق به همین ۳۰کشور است.

تعاملات علمی که از آن تحت عنوان دیپلماسی علمی نیز یاد می‌شود از ارکان سیاست‌های کلان علم و فناوری ابلاغی توسط مقام معظم رهبری، نقشه جامع علمی کشور و همچنین قانون برنامه ششم توسعه است.

یک پژوهش می‌تواند حاصل فعالیت یک پژوهشگر یا مشارکت علمی چند پژوهشگر از یک کشور یا بیش از یک کشور باشد. در صورتی که دو یا چند پژوهشگر از کشورهای مختلف برروی یک پروژه تحقیقاتی مشترک فعالیت کنند آن‌گاه یک تعامل علمی در سطح بین‌المللی رخ داده است که غالباً با هدف گسترش مرزهای دانش صورت می‌پذیرد.

علی‌گزنی، عضو هیأت علمی مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری درباره دیپلماسی علمی گفت: براساس بررسی اسکوپوس، در سال‌۲۰۱۲ نزدیک به ۱۸درصد از مقالات ایران با مشارکت بین‌المللی انجام شده بود. به عبارت دیگر، در این سال ۸۲درصد پژوهش‌ها به صورت مستقل و بدون تعامل مستقیم بین‌المللی به سرانجام رسیده بود.

وی افزود: این در حالی است که توسعه تعاملات علمی بین‌المللی به عنوان یک سیاست، بستر‌سازی و اقدامات علمی در این زمینه از جمله عوامل مهمی بوده‌اند که موجب شده‌اند تا سهم پژوهش‌ها با مشارکت بین‌الملل در سال‌۲۰۱۳ به قدری بیش از ۱۹درصد و در طی سال‌های‌۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ به حدود ۲۰درصد برسند.

گزنی خاطرنشان‌کرد: در سال ۲۰۱۶ سهم دقیق علم تولید شده با مشارکت بین‌الملل از کل علم تولید شده کشور ۱۹٫۸درصد بود. در سال ۲۰۱۷ با یک افزایش ۲٫۴درصدی در رشد تعاملات علمی کشور مواجه هستیم. در این سال سهم مقالات با مشارکت بین‌المللی از کل مقالات کشور از مرز ۲۲درصد گذشت.

وی یادآورشد: مقایسه رشد سهم مشارکت بین‌الملل از کل مقالات کشور در سال‌۲۰۱۷ در مقایسه با سال‌۲۰۱۶ نشان از یک رشد ۱۲درصدی دارد که بالا‌ترین نرخ رشد در بین ۳۰کشور برتر تولیدکننده علم دنیا است.

عضو هیأت علمی مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری گفت: بعد از جمهوری اسلامی ایران به ترتیب کشورهای تایوان، لهستان، ترکیه، هند، روسیه، جمهوری چک، مالزی، استرالیا، آفریقای جنوبی، انگلستان، آمریکا، ژاپن، فرانسه، برزیل، ایتالیا، کانادا، کره جنوبی، مکزیک، آلمان، بلژیک، اتریش، سوئیس، هلند، دانمارک، پرتغال، سوئد، نروژ و اسپانیا بیش‌ترین رشد تعاملات علمی بین‌المللی را داشته‌اند.

گزنی افزود: سهم تعاملات علمی بین‌المللی از کل تولید علم در کشورهای سوئیس، بلژیک، اتریش، سوئد، دانمارک و هلند به ترتیب ۶۸درصد، ۶۵درصد، ۶۳درصد، ۶۲درصد، ۶۱درصد و ۶۰درصد است. به صورت نسبی و با در نظر گرفتن سهم تعاملات علمی بین‌المللی از کل تولید علم هر کشور، این ۶کشور مشارکتی‌‌ترین کشور‌ها در شبکه علم بین‌الملل هستند.

وضعیت تعاملات بین‌المللی دانشگاه‌های کشور براساس آمار اسکوپوس نشان می‌دهد که در بین دانشگاه‌های علوم پزشکی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی با رتبه یک دارای بالا‌ترین رتبه براساس سهم مقالات با مشارکت بین‌الملل از کل مقالات دانشگاه است. پس از آن دانشگاه‌های علوم پزشکی مشهد، گلستان و البرز در رده‌های بعدی قرار دارند.

همچنین وضعیت تعاملات بین‌المللی دانشگاه‌های کشور در گروه دانشگاه‌های جامع نیز نشان از برتری دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان با رتبه یک و دانشگاه تهران با رتبه دو است.

دانشگاه صنعتی اصفهان با رتبه در میان دانشگاه‌های صنعتی و پژوهشگاه دانش‌های بنیادی با رتبه یک بالا‌ترین رتبه براساس سهم مقالات با مشارکت بین‌الملل از کل مقالات هستند.

 

اما براساس تعداد مقالاتی که با مشارکت بین‌المللی در دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشی کشور تهیه شده است، دانشگاه علوم پزشکی تهران با ۴هزارو۳۹۳ مقاله در گروه پزشکی، دانشگاه تهران با ۶ هزارو‌۴۰۲ مقاله در گروه جامع، دانشگاه صنعتی شریف با ۳هزارو۷۸ مقاله در گروه صنعتی و پژوهشگاه دانش‌های بنیادی با یک‌هزارو‌۳۵۳ مقاله در گروه مؤسسات پژوهشی، در رتبه‌های اول قرار دارند.