پیوست فناوری؛ برگ برنده دانش‌بنیان‌ها

پیوست فناوری؛ برگ برنده دانش‌بنیان‌ها دبیر ستاد توسعه فناوری اطلاعات، ارتباطات و فضای مجازی معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری با اشاره به این‌که در حال حاضر حدود ۱۳۵۰ شرکت دانش‌بنیان در حوزه ICT قرار دارند، اظهارکرد: با توجه به رشد شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه ICT، شاهد آن هستیم، که ۴۰درصد از کل شرکت‌های دانش‌بنیان متعلق […]

پیوست فناوری؛ برگ برنده دانش‌بنیان‌ها

دبیر ستاد توسعه فناوری اطلاعات، ارتباطات و فضای مجازی معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری با اشاره به این‌که در حال حاضر حدود ۱۳۵۰ شرکت دانش‌بنیان در حوزه ICT قرار دارند، اظهارکرد: با توجه به رشد شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه ICT، شاهد آن هستیم، که ۴۰درصد از کل شرکت‌های دانش‌بنیان متعلق به حوزه ICT است.

به گزارش سیتنا، مهدی‌فقیهی، با بیان این‌که در سال‌های اخیر شاهد اتفاقات متعددی در فضای پر گفت‌و‌گوی ICT بوده‌ایم بیان کرد: با فعالیت‌های صورت گرفته در حوزه فناوری اطلاعات، ارتباطات و فضای مجازی توانسته‌ایم از ۳هزارو ۵۰۰ شرکت دانش‌بنیان به چیزی در حدود، هزارو۳۵۰شرکت دانش‌بنیان فعال در حوزه ICT دست‌یابیم، که این رشد قابل‌توجهی است.

دبیر ستاد توسعه اطلاعات، ارتباطات و فضای مجازی معاونت علمی با اشاره به درآمد شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه ICT در ۶ماه نخست اول سال، اظهار کرد: درآمد فعالان دانش‌بنیان در حوزه ICT در ۶ماه نخست سال حدود ۱۰هزارمیلیاردتومان بوده است، که معادل کل فعالیت‌های صورت گرفته در سال ۹۵ است.

فقیهی در ادامه بابیان این‌که تمام پتانسیل موجود فضای ICT در بخش دانش‌بنیان گنجانده نمی‌شود، گفت: تمام پتانسیل و فضای ICT کشور در بخش دانش‌بنیان گنجانده نمی‌شود و شرکت‌هایی وجود دارند که تنها در زمره شرکت‌های خلاق قرار می‌گیرند، و از لحاظ آماری جزو دسته‌بندی شرکت‌های دانش‌بنیان قرار نمی‌گیرند، از سوی دیگر روزانه با استارت‌آپ‌های قدر و برنامه‌های کاربردی جدیدی در کشور روبه‌رو می‌شویم، که اگر بخواهیم آنها را هم در زمره شرکت‌های دانش‌بنیان به‌حساب آوریم به‌طور حتم با حجم بیش‌تری از فعالان دانش‌بنیانی در حوزه ICT روبه‌رو خواهیم شد.

وی با بیان این‌که اقتصاد جدیدی در بازار رقابتی در حوزه ICT حاکم شده است، گفت: فناوری اطلاعات و ارتباطات بانفوذ در محیط کسب‌وکار باعث به وجود آمدن کسب‌وکارهای جدید در حوزه فناوری اطلاعات و همچنین ایجاد اقتصاد جدیدی در بازار شده است.

فقیهی با بیان تصویب برنامه‌های حمایتی توسط ستاد توسعه فناوری اطلاعات، ارتباطات و فضای مجازی معاونت علمی اظهار کرد: به‌منظور توسعه صنعت ICT، موضوع پیوست فناوری(در مناقصات ICT) از طرف دولت به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری واگذار شد، تا این معاونت با اجرای نقش حمایتی خود بتواند در حوزه بازار‌سازی نقش‌آفرینی کند.

 

وی در ادامه گفت: با نگاه اجمالی به خرید محصولات دانش‌بنیان در حوزه ICT درمییابیم که دولت بیش‌ترین و بزرگ‌‌ترین خریدار محصولات در این بخش است. دولت می‌تواند با اطمینان از محصولات داخلی و استفاده از آنها به‌جای نمونه‌های خارجی، به انتقال تکنولوژی در پروژه‌هایی که هنوز نوآوری در کشور صورت نگرفته دست یابد.