در و دیوار شهر بر فرهنگ عمومی اثر می‌گذارد

در و دیوار شهر بر فرهنگ عمومی اثر می‌گذارد در طول تاریخ، فرهنگ به‌عنوان یکی از عوامل مهم شکل‌دهنده سکونتگاه‌های بشری محسوب شده است. این در حالی است که فرهنگ، خود نیز در جوامع مختلف و در طول زمان دچار تغییر می‌شود. به گزارش سیناپرس، در بعد خرد، تغییرات عمده‌‌ای که در شکل، سازمان فضایی […]

در و دیوار شهر بر فرهنگ عمومی اثر می‌گذارد

در طول تاریخ، فرهنگ به‌عنوان یکی از عوامل مهم شکل‌دهنده سکونتگاه‌های بشری محسوب شده است. این در حالی است که فرهنگ، خود نیز در جوامع مختلف و در طول زمان دچار تغییر می‌شود.

به گزارش سیناپرس، در بعد خرد، تغییرات عمده‌ای که در شکل، سازمان فضایی و شرایط ساختمان‌ها ایجاد شده است می‌تواند در نحوه نگرش، ارزش‌ها، شیوه زندگی، آداب‌ورسوم، شکل و میزان ارتباطات و به‌طورکلی فرهنگ مردم تأثیر بگذارد. به‌طور مثال در گذشته حفظ حریم خصوصی خانواده، عملکرد اصلی خانه‌های سنتی بود. برای مثال، حیاط مرکزی در چنین خانه‌هایی، به‌طور سنتی سطوح متنوعی از حریم و قلمرو را به نمایش می‌گذاشت. درحالی‌که امروزه این حریم خصوصی، قربانی عوامل اجتماعی و اقتصادی شده و اولویت استقرار فضاهایی که حریم خصوصی را حفظ کنند به‌تدریج تقلیل یافته است.

در گذشته حفظ حریم خصوصی خانواده، عملکرد اصلی خانه‌های سنتی بود. درحالی‌که امروزه این حریم خصوصی، قربانی عوامل اجتماعی و اقتصادی شده و اولویت استقرار فضاهایی که حریم خصوصی را حفظ کنند به‌تدریج تقلیل یافته است.

در مقیاس شهر، یکی از عوامل عمده‌ای که امروزه شهرسازان بر آن بسیار تأکید می‌کنند فضای شهری، به‌عنوان بستری برای تعامل شهروندان با یکدیگر است.

در رابطه با این موضوع، محققینی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین و واحد تهران، تأثیر عوامل محیط کالبدی شهر را بر تغییر فرهنگ و به‌موجب آن نقش شهرسازی در این فرایند را در مطالعه‌ای علمی پژوهشی، بررسی کرده‌اند.

در این پژوهش، اصلی‌‌ترین پرسش‌‌ها عبارت بوده‌اند از این‌که آیا بین بافت شهر در مقیاس کلان با باورهای فرهنگی رابطه است؟ آیا بین بافت شهر در مقیاس میانی با ارزش‌‌ها و هنجارهای فرهنگی رابطه وجود دارد؟ آیا بین بافت شهر در مقیاس خرد با زبان فرهنگ می‌توان رابطه‌ای یافت؟

در ارتباط با رابطه بافت شهر و فرهنگ این نتیجه حاصل شد که رابطه معناداری میان تأثیر بافت بر اعتقادات مردم برقرار است، ولی عناصر بیرونی فرهنگ، بیشتر از عناصر درونی آن تحت تأثیر کالبد شهر قرار می‌گیرند. همچنین با حرکت از بافت تاریخی به بافت نوساز و مدرن از تأثیر بافت محل سکونت بر اعتقادات کاسته می‌شود.

برعکس، عناصر درونی فرهنگ کم‌تر از عناصر بیرونی آن تحت‌تأثیر کالبد هستند و همیشه برای عدم تغییر آنها مقاومت وجود دارد. نوع بافت‌های مختلف بر تجربه افراد در تأثیری که سیمای شهر بر روی ارزش‌‌ها یا هنجارهای آنها گذاشته، متفاوت است.

به بیان پژوهشگران این مقاله، «زبان فرهنگ بیشتر تحت تأثیر گذشت زمان از عناصر کالبد شهر تأثیر می‌پذیرد و در یک دوره زمانی در محلات مختلف تغییر چندانی ندارد. این تفاوت و شدت تأثیر به ترتیب هرچه قدر از بافت‌های تاریخی و قدیمی، دور شده و به بافت میانی و سپس مدرن نزدیک‌تر می‌شویم کاسته می‌شود».

 

این محققین می‌افزایند: «در مقایسه با بافت‌های تاریخی و قدیمی، در بافت‌های مدرن و سپس میانی شهر، مردم کم‌تر متأثر از چهره شهر، واژگان خود را تغییر داده‌اند.