دانش‌آموزان پیک نوروزی ندارند

وزیر آموزش و پرورش دانش‌آموزان پیک نوروزی ندارند وزیر آموزش و پرورش اظهارکرد: برای نوروز سال‌۹۷ دانش‌آموزان پیک نوروزی که به معنای آنچه که پیش از این وجود داشت، ندارند و تکالیفی نظیر داستان‌گویی و خاطره‌نویسی برای آنها مقرر خواهد شد. به گزارش مهر، سیدمحمدبطحایی وزیر آموزش و پرورش در حاشیه جلسه هیأت دولت در […]

وزیر آموزش و پرورش

دانش‌آموزان پیک نوروزی ندارند

وزیر آموزش و پرورش اظهارکرد: برای نوروز سال‌۹۷ دانش‌آموزان پیک نوروزی که به معنای آنچه که پیش از این وجود داشت، ندارند و تکالیفی نظیر داستان‌گویی و خاطره‌نویسی برای آنها مقرر خواهد شد.

به گزارش مهر، سیدمحمدبطحایی وزیر آموزش و پرورش در حاشیه جلسه هیأت دولت در جمع خبرنگاران درباره وضعیت طرح تعطیلی زمستانه مدارس، اظهارکرد: در این باره هنوز به نتیجه نرسیده‌ایم و متغیرهای زیادی مطرح است که باید مورد بحث و بررسی قرار بگیرد اما به عنوان وزارت آموزش و پرورش از منظر تربیتی و آموزشی، تعطیلی بیش از دو هفته در میان سال را به صلاح نمی‌دانیم.

وی با تأکید بر این‌که اجرای طرح تعطیلی زمستانه مدارس مزایایی هم به دنبال خواهد داشت، خاطرنشان‌کرد: منتظریم تا مجلس از دستور کار بودجه خارج شود تا مباحث تخصصی را با کمیسیون مربوطه پیگیری کنیم.

وزیر آموزش و پرورش درباره تغییر نگرش این وزارتخانه نسبت به پیک نوروزی، گفت: آموزش و پرورش مصمم است تا هر آنچه که محیط شاد و پرنشاط مدرسه را برای دانش‌آموزان تلخ می‌کند، به شرط آن‌که به آموزش و تربیتشان لطمه‌ای وارد نشود، حذف کند. پیش از این مباحثی درباره حذف آزمون‌‌ها و کتاب‌های کمک آموزشی در دوره ابتدایی مطرح شده است.

وی خاطرنشان کرد: موضوع پیک نوروزی از جمله تکالیفی است که از سر دلسوزی از سوی مسؤولان برای دانش‌آموزان مقرر می‌شود با این وجود برای نوروزی که در پیش داریم، پیک نوروزی به معنای آنچه پیش از این مطرح بود، وجود نخواهد داشت و به جای آن تکالیفی نظیر داستان‌گویی، خاطره‌نویسی و بیان آنچه که دانش‌آموزان از طبیعت مشاهده می‌کنند، مقرر خواهد شد.

یک رفتار نادرست با یک رفتار جذاب جایگزین شد

در همین ارتباط، حمیدرضا‌شاه‌آبادی، نویسنده و مدیر انتشارات مدرسه درباره این دستورالعمل گفت: من از شنیدن این خبر خوشحال شدم. اتفاق خوبی در حال افتادن است که سال‌ها منتظرش بودیم. این‌که در ایام نوروز از دانش‌آموزان نخواهیم صرفاً یک فعالیت خشک درسی داشته باشند و صفحاتی را در عید سیاه کنند و در پایان تعطیلات به معلم ارایه دهند. اتفاق بهتر این است که این رفتار نادرست با رفتار جذابی جایگزین شده است و آن نوشتن داستان و پرداخت به داستان است.

وی ادامه‌داد: نکته مهمی که در فعالیت‌های آموزش و پرورشی معمولاً فراموش می‌شود این است که داستان و ادبیات داستانی محمل خوبی برای انتقال تجربه است. یعنی ادبیات داستانی منجر می‌شود به این‌که تجربه نویسنده به مخاطب منتقل شود و مخاطب در فرایند مطالعه داستان وقتی در جریان هم‌ذات‌پنداری قرار می‌گیرد، می‌تواند تجربه‌ها را در وجود خود درونی کند و خودش هم دست به تجربه بزند. ضمن این‌که در ایام نوروز امکان تجربه‌اندوزی بیش‌تری برای دانش‌آموزان فراهم است چون هم امکان سفر مهیاست و در سفر تجربه‌های مختلفی ایجاد می‌شود. هم دید و بازدید با اقوام که به رد و بدل شدن گفت‌و‌گو می‌انجامد وجود دارد و همچنین امکان بازی‌های دسته‌جمعی وجود دارد.

این نویسنده اضافه‌کرد: همه اینها فرصت خوبی است تا در قالب داستانی هم بیان و درک و لمس شوند. به همین خاطر خیلی خوشحال شدم از اطلاع پیدا کردن این تصمیم ارزشمند.

 

این نویسنده درباره بند دیگر دستورالعمل جدید آموزش و پرورش ابتدایی که این آزادی را به دانش‌آموزان می‌دهد به جای خواندن داستان روایتگری کنند نیز گفت: روایتگری پیش زمینه تقویت بحث علاقه به کتابخوانی و درست شنیدن است. من با این بخش صددرصد موافق هستم. در حال حاضر شرایط دانش‌آموزان ما در مطالعه خوب نیست. برخی آزمون‌های بین‌المللی که برگزار می‌شود و دانش‌آموزان ما در مقام قیاس از این حیث با دیگر دانش‌آموزان دنیا قرار می‌گیرند، نتایج ناامیدکننده‌ای دارد. شاید مهم‌ترین دلیل این موضوع این است که مطالعه دانش‌آموزان به مطالعه درسی که مبتنی بر مطالب حفظ‌کردنی و کسب نمره است، محدود شده و هر نوع مطالب حفظ‌کردنی نیز بعد از کسب نمره بلافاصله فراموش می‌شود. این همان جریانی است که پیک نوروزی را هر سال به دانش‌آموزان تحمیل می‌کرده است.