وادان، روستایی بی‌دفاع در دامنه دماوند

وادان، روستایی بی‌دفاع در دامنه دماوند طاهره‌طرقی- ۸۰ کیلومتر که از تهران به سمت شرق بروی به روستایی می‌رسی که اکنون به جای امکانات، تنها تاریخ دارد! به گزارش خبرنگار مناقصه‌مزایده، این روستا با قدمتی تاریخی در دل شهرستان دماوند قرار دارد. قدمت این روستا و اولین آثار سکونت انسان در این منطقه بنا به […]

وادان، روستایی بی‌دفاع در دامنه دماوند

طاهره‌طرقی- ۸۰ کیلومتر که از تهران به سمت شرق بروی به روستایی می‌رسی که اکنون به جای امکانات، تنها تاریخ دارد!

به گزارش خبرنگار مناقصه‌مزایده، این روستا با قدمتی تاریخی در دل شهرستان دماوند قرار دارد. قدمت این روستا و اولین آثار سکونت انسان در این منطقه بنا به برخی شواهد به سلسله ماد‌ها و حضور آنها در حاشیه این روستا تعلق دارد که به عنوان پایگاه تابستانی آنها محسوب می‌شده است.

وجود قلعه باستانی وادان در راستای قلعه‌های کوهان، فاژان، زرآباد، حاج‌عسگر، دزک، کیانی، سپید و درویش خود دلیلی بر این مدعاست. یکی از نوادر استراتژیکی که در این قلعه‌ها رعایت شده است، آن‌که قلعه‌ها در مکان‌هایی ایجاد شده که به راحتی در قدیم به وسیله نشانه‌های خاص خود همچون دود و آتش می‌توانستند، یکدیگر را مطلع سازند. رعایت این استراتژی نشان از آن دارد که ماد‌ها تابستان در حواشی رودخانه دائمی وادان سکنی می‌گزیدند، لذا از آنجایی که آب و هوای منطقه بسیار مساعد بوده است دامنه این سکونت بسیار وسیع بوده طوری‌که از وادان شروع شده و تا ساران ادامه می‌یافت. این سلسه در فصل سرما در پایگاه‌های زمستانی خود در اطراف ایوانکی و گرمسار سکنی می‌گزیدند.

با این تاریخچه غنی اما امکانات این روستا بسیار ناچیز و زجرآور است. اکنون این روستا دارای جمعیتی بیش از ۳هزارنفر را در خود جای داده است اما نبود درمانگاه باعث شده تا بسیاری از اهالی این روستا برای درمان خود با مشکل مواجه شوند.

همچنین آسفالت نبودن راه‌ها باعث شده تا عبور و مرور برای روستاییان بسیار سخت شود. همچنین طولانی شدن پروژه سد خاکی در این روستا یکی از مهم‌ترین مشکلات اهالی آن است. این سد که از زمان دولت سازندگی قرار بود احداث شود که با گذشت دهه‌ها همچنان مغفول مانده و همین امر باعث شده تا مشکلات بسیاری برای کشاورزان آن دیار به وجود آید! البته اخیراً باز هم مطالعاتی برای احداث این سد انجام شده و قرار شده این سد خاکی به طول تاج ۲۵متر و ذخیره آبی ۳٫۵میلیون مترمکعب احداث شود که احداث این سد باعث می‌شود بالغ بر ۵۰۰۰هزار هکتار از اراضی زیردست این سد مشروب شوند.

 

جا دارد با توجه به تاریخی بودن این روستا، مورد توجه بیش‌تر مسؤولان قرار گیرد.