تغییر تعطیلات با هر نگاهی توجیه‌پذیر است

‌ رییس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق تهران تغییر تعطیلات با هر نگاهی توجیه‌پذیر است برای تغییر تعطیلات پایان هفته باید پیش از نمایندگان مجلس، علما و بزرگان دینی را نسبت به این تغییر توجیه کرد. کمیسیون گردشگری اتاق تهران، از حدود دو سال پیش، ساماندهی تعطیلات پایان هفته را در دستور کار قرارداده است. از […]

رییس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق تهران

تغییر تعطیلات با هر نگاهی توجیه‌پذیر است

برای تغییر تعطیلات پایان هفته باید پیش از نمایندگان مجلس، علما و بزرگان دینی را نسبت به این تغییر توجیه کرد.

کمیسیون گردشگری اتاق تهران، از حدود دو سال پیش، ساماندهی تعطیلات پایان هفته را در دستور کار قرارداده است. از نظر اعضای این کمیسیون، افزایش تعطیلات پایان هفته به دو روز و انتقال این تعطیلات از پنجشنبه و جمعه به جمعه و شنبه علاوه بر تسهیل برقراری ارتباطات تجاری به توسعه گردشگری داخلی نیز کمک می‌کند.

به گزارش مناقصه مزایده به نقل از اتاق لرستان  به زعم فعالان اقتصادی یکی از اثرات مهم این طرح، هماهنگ‌تر شدن روزهای کاری در ایران با بازارهای جهانی است؛ چرا که در اغلب کشورهای جهان، روزهای شنبه و یکشنبه به عنوان تعطیلات پایان هفته تعیین شده و روزهای تعطیل در ایران، پنجشنبه (در بخشی از سازمان‌ها و نهادها) و جمعه است و این تفاوت، سبب قطع حداقل ۴روزه ارتباطات کاری بنگاه‌های داخلی با بازارهای جهانی شده است. پیشنهاد اعضای کمیسیون گردشگری اتاق تهران برای ساماندهی تعطیلات البته تاکنون واکنشی از ناحیه دولت در پی نداشته، اما به دلیل برخی ملاحظات مذهبی و سنتی با اظهارنظرهای مخالف مواجه شده است.

محمودنجفی‌عرب، عضو کمیسیون گردشگری اتاق تهران در حاشیه برگزاری ششمین نشست این کمیسیون بار دیگر نسبت به تحقق خواسته فعالان اقتصادی تأکید کرد و با اشاره به این‌که بحث ساماندهی تعطیلات بار‌ها مطرح شده است، گفت: ساماندهی تعطیلات شامل دو موضوع ساماندهی تعطیلات رسمی سالانه و تعطیلات پایان هفته می‌شود و کمیسیون گردشگری اتاق تهران به دنبال ارایه پیشنهادهای در راستای بهبود وضع فعلی است.

وی افزود: کمیسیون گردشگری اتاق تهران به دنبال آن است که تعطیلات پایان هفته از پنجشنبه و جمعه به جمعه و شنبه تغییر کند که این تغییر نه تنها از لحاظ گردشگری به نفع کشور خواهد بود که با منطق اقتصادی، سیاسی و اجتماعی نیز قابل توجیه است. بنابراین به نظر می‌رسد ضرورت دارد، کمیسیون توان خود را بر توجیه نهادهای ذی‌ربط برای موافقت با اعمال این تغییر صرف کند.

رییس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق تهران ادامه‌داد: کمیسیون نباید صرفاً روی اثراتی که تغییر روز تعطیلات روی توسعه گردشگری داخلی دارد، تمرکز کند و باید تمام ابعاد آن از جمله دستاوردهای اقتصادی و اجتماعی آن را مطرح کند تا بتواند نمایندگان مجلس، دولتمردان و علما و روحانیون را نیز متقاعد به منافع بیش‌تر این تغییر بکند.

نجفی‌عرب با بیان این‌که می‌توان نمایندگان مجلس را نسبت به اعمال این تغییر در تعطیلات پایان هفته اقناع کرد، گفت: به نظر می‌رسد در نخستین گام باید مزایای ساماندهی تعطیلات پایان هفته را با علما و بزرگان دینی در میان بگذاریم و نظر مساعد آنان را جلب کنیم. چون این تصور وجود دارد که تغییر تعطیلات به فرایض دینی لطمه وارد می‌کند در حالی‌که این تصور درست نیست‌ و اتفاقاً تغییر تعطیلات می‌تواند از همه نظر منافع و فرصت‌های بیش‌تری برای مردم کشور داشته باشد.

 

وی ادامه‌داد: نمی‌توان در دهکده جهانی خود را ایزوله نگه داشت. بحث تغییر تعطیلات را تنها از منظر گردشگری نباید نگریست، بلکه از همه جوانب این طرح قابل توجیه است.