کسبه کم‌تری با برگزاری نمایشگاه بهاره موافق هستند

نایب رییس اول اتاق اصناف ایران کسبه کم‌تری با برگزاری نمایشگاه بهاره موافق هستند نایب رییس اول اتاق اصناف ایران درمورد وضعیت بازار در شهرستان‌های استان گیلان و وضعیت فروش‌های فوق‌العاده در واحدهای صنفی این استان گفت: در استان گیلان براساس اصلی که وجود دارد، در ایام عید واحدهای صنفی در رسته‌های شغلی فروش پوشاک، […]

نایب رییس اول اتاق اصناف ایران

کسبه کم‌تری با برگزاری نمایشگاه بهاره موافق هستند

نایب رییس اول اتاق اصناف ایران درمورد وضعیت بازار در شهرستان‌های استان گیلان و وضعیت فروش‌های فوق‌العاده در واحدهای صنفی این استان گفت: در استان گیلان براساس اصلی که وجود دارد، در ایام عید واحدهای صنفی در رسته‌های شغلی فروش پوشاک، کفش و کیف، لوازم خانگی و خرازی‌‌ها که مختص به شب عید هستند، اقدام به فروش فوق‌العاده می‌کنند.

جلال‌الدین‌محمدشکریه در گفت‌و‌گو با ‌پایگاه اطلاع‌رسانی اتاق اصناف ایران ا‌ظهارکرد: همان شعار همیشگیِ «هر فروشگاه، یک نمایشگاه» در این ایام کسبه زیادی در استان گیلان به اتحادیه‌های صنفی مراجعه و با استناد به قانون نظام صنفی برای کسب مجوز لازم اقدام می‌کنند. البته این واحد‌ها ابتدا باید نرخ‌هایشان را به اطلاع اتحادیه برسانند، قیمت‌های قبلی‌ را نیز مشخص و نرخ جدیدی را اعلام کنند و مهر اتحادیه را داشته باشند.

وی در مورد موافقت برخی از کسبه با برگزاری نمایشگاه‌های بهاره افزود: برخی از کسبه‌‌ شهرستان‌های استان گیلان که در یکی دو سال اخیر تعدادشان کم‌تر شده، با برگزاری نمایشگاه‌ها موافق هستند. از طرفی اتاق هم اعتقاد دارد، برگزاری نمایشگاه فقط با نظر اتاق‌های اصناف هر شهرستان و با توجه به وضعیت آن شهرستان انجام بگیرد.

نایب رییس اول اتاق اصناف ایران ادامه‌داد: همچنین کارگروه‌های تخصصی از نرخ‌گذاری، تأیید کیفیت کالا و رسیدگی به شکایات هم باید در کنار این بازار‌ها برای رسیدگی خواسته‌های مردم وجود داشته باشد چون مردم با رضایت خاطر در نمایشگاه شرکت کنند. معمولاً به دلیل وجود انواع کالاهای مورد نیاز در یک محل، مردم هم از نمایشگاه‌ها استقبال می‌کنند، اما اگر ما برسیم به جایی که تعداد فروش فوق‌العاده را زیاد کنیم و از نمایشگاه فاصله بگیریم، اتفاق مثبتی رخ داده است.

شکریه به کالاهای مورد نیاز مردم در شب عید و بالا رفتن ناگهانی قیمت‌ها اشاره کرد و گفت: ‌در نمایشگاه معمولاً بیش از ۹۰درصد کالاهایی که عرضه می‌شوند، ایرانی و تولید داخل است. در فروش فوق‌العاده این درصد پایین‌تر است، اما تلاش می‌کنیم واحدهای صنفی بیش از ۷۰درصد فروش کالای داخلی را رعایت کنند و کالا‌ها در فروش فوق‌العاده آنها ایرانی باشد.

وی با اشاره به میزان تخفیف واحدهای صنفی گفت: ‌کالایی مانند پوشاک ۲۰ تا ۲۵درصد تخفیف دارد و در این صورت واحد صنفی می‌تواند از سود خودش بزند و میزان تخفیفش را بالاتر ببرد، در غیر این صورت برخی تخفیف‌‌ها مانند ۷۰درصد، اصلاً واقعی نیست و تکرار می‌کنم واحدهای صنفی فقط می‌توانند از سود خودشان بزنند که آن هم درصد محدودی است.

 

نایب رییس اول اتاق اصناف ایران در پایان افزود: بخشی از آجیل مورد نیاز برای بازار شب عید، تولید داخل و بخشی هم واردات خارج از کشور است. هیچ کمبودی تاکنون گزارش نشده و امسال هم شب عید مانند سال‌های گذشته با کم‌ترین میزان نرخ‌های هیجانی مواجه خواهیم بود.