پرداخت دوهزار میلیارد تومان بدهی‌ طلبکاران وزارت بهداشت تبلیغاتی است

عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران‌ پرداخت دوهزار میلیارد تومان بدهی‌ طلبکاران وزارت بهداشت تبلیغاتی است بعد از ماه‌ها اعتراض فعالان حوزه صنعت دارو و تجهیزات پزشکی به مسؤولان وزارت بهداشت و دولت به دلیل عدم پرداخت بدهی‌هایشان؛ در نهایت هفته گذشته دو هزار میلیارد تومان از این بدهی‌ها طبق اعلام مسؤولان سازمان غذا و دارو […]

عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران‌

پرداخت دوهزار میلیارد تومان بدهی‌ طلبکاران وزارت بهداشت تبلیغاتی است

بعد از ماه‌ها اعتراض فعالان حوزه صنعت دارو و تجهیزات پزشکی به مسؤولان وزارت بهداشت و دولت به دلیل عدم پرداخت بدهی‌هایشان؛ در نهایت هفته گذشته دو هزار میلیارد تومان از این بدهی‌ها طبق اعلام مسؤولان سازمان غذا و دارو پرداخت شد؛ اقدامی که البته به گفته نایب رییس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق تهران بی‌فایده است.

به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل‌ از سایت خبری اتاق بازرگانی تهران ناصرریاحی تصریح‌کرد: گردش مالی دارو در سال حدود ۱۵هزارمیلیاردتومان است یعنی ماهیانه به صورت میانگین حدود یک‌هزارو۲۰۰میلیاردتومان مصرف دارو در کشور داریم و از طرفی هم همین حالا هم حدود ۷، ۸ماه در پرداخت‌ها عقب هستند؛ بنابراین اصلاً رقم دو‌هزار میلیارد تومان پرداخت شده چیزی نیست و بیش‌تر عددی است که مسؤولان دو، ۳ماه با آن بازی و تبلیغ می‌کنند و مانور می‌دهند ولی در واقعیت شرایط به‌گونه‌ای دیگر است.

وی در ادامه با اشاره به این‌که همین رقمی هم که اختصاص پیدا می‌کند، در عمل به صنعت دارو و تجهیزات پزشکی نمی‌رسد، افزود: بخش مهمی از این عددی که اعلام شده که پرداخت کرده‌اند به بیمارستان‌ها برای پرداخت بدهی‌هایشان در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی پرداخت شده است اما در عمل می‌بینیم که بیمارستان‌ها آن را تخصیص نمی‌دهند.

عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران با بیان این‌که بیمارستان‌ها هیأت امنایی شده‌اند و این پول‌هایی که پرداخت شده ردیف ندارد و مسؤولان بیمارستان‌ها شخصاً تصمیم می‌گیرند که چگونه آن را خرج کنند؛ گفت: خود مسؤولان وزارت بهداشت هم این مشکل را می‌دانند؛ وقتی پول به مراکز درمانی پرداخت می‌شود آنها تصمیم می‌گیرند که با آن چه اقدامی را انجام دهند و در عمل می‌بینیم که پرداختی‌‌ها به پرستاران، پزشکان و… در اولویت قرار می‌گیرد و در آخر اگر چیزی باقی بماند به بخش دارو و تجهیزات پرداخت می‌کنند که در عمل هم چیزی گیر کسی نخواهد آمد.

وی مشکل دیگر واریز مطالبات از سوی وزارت بهداشت‌ و دولت را پرداخت بدهی‌ها به صورت اوراق اعلام ‌و بیان‌کرد: مسؤولان می‌گویند که دوهزارمیلیاردتومان از بدهی‌ها را پرداخت کرده‌اند ولی این واقعیت ندارد زیرا این پولی پرداخت نشده است، بلکه دوهزارمیلیاردتومان به صورت اوراق پرداخت کرده‌اند و در آن ذکر شده است که نسبت به تأخیر سالی ۸درصد خسارت پرداخت می‌کند که آن هم اتفاقاً به صورت اوراق است، روی این اوراق پرداخت شده، نوشته شده که نامحدود و قابل تمدید است.

ریاحی ادامه‌داد: این اوراق نقدشوندگی لازم را ندارند و عملاً به درد کسی نمی‌خورد؛ اوراقی که بگیریم و در گاوصندوق بگذاریم به چه دردی می‌خورد، این به قول خود آقایان رسید طلب است.

عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران گفت: پیشنهاد ما این است که اوراق طولانی مدت به مردم عرضه شود و پول آن را جای بدهی پرداخت کنند.

 

به گفته ریاحی وقتی در جلسه به آقایان وزارت بهداشت می‌گوییم که اوراق نقدشوندگی ندارند، می‌گویند قابل معامله هست و ما بلد نیستیم این کار را انجام دهیم؛ خب پیشنهاد ما این هست که آنها خودشان این اوراق را نقد کنند و مطالبات ما را بعد از ماه‌ها پرداخت کنند. در نظر داشته باشید که در این مدت هم تورم را شاهد بوده‌ایم و هم افزایش ۳۰ درصد نرخ ارز را در مقابل طلب ما به همان اندازه آن هم به صورت اوراق قرار است داده شود، آیا این انصاف است؟