برگزاری آزمون‌های پیشرفت تحصیلی ممنوع شد

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش برگزاری آزمون‌های پیشرفت تحصیلی ممنوع شد دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان این‌که بند بعدی مصوبه به ساماندهی کتب کمک آموزشی که برنامه‌های آموزش رسمی را تحت‌الشعاع قرار می‌داد؛ اشاره دارد و گفت: این کتب فرصتی برای آموزش هستند اما شرط و شروط دارد و باید استانداردهای […]

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش

برگزاری آزمون‌های پیشرفت تحصیلی ممنوع شد

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان این‌که بند بعدی مصوبه به ساماندهی کتب کمک آموزشی که برنامه‌های آموزش رسمی را تحت‌الشعاع قرار می‌داد؛ اشاره دارد و گفت: این کتب فرصتی برای آموزش هستند اما شرط و شروط دارد و باید استانداردهای سازمان پژوهش را کسب کنند. کتب کمکی آموزشی استاندارد همه ساله در انتهای کتب درسی معرفی می‌شود اما از این پس مدیر و معلم مدرسه مجاز به ورود و فروش کتب غیرمجاز نیستند. آزمون‌های پیشرفت تحصیلی نیز ممنوع هستند.

به گزارش مناقصه‌مزایده، دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش درباره برگزاری آزمون ورودی مدارس خاص غیردولتی متوسطه اول گفت: مسؤولان ذی‌ربط با هماهنگی خود مدیران مدارس چاره‌اندیشی کرده‌اند تا آنها نیز همانند مدارس سمپاد و نمونه دولتی آزمونی برگزار نکنند، بنابراین مدارس خاص غیردولتی در سال آینده آزمون نخواهند داشت.

مهدی‌نوید‌ادهم با بیان این‌که ۲۷بهمن‌۱۳۵۸ قانون شورای عالی آموزش و پرورش در شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب شد، اظهارکرد: شورای عالی آموزش و پرورش سابقه بیش از ۱۰۰ساله دارد اما بعد از انقلاب و در سال‌۱۳۵۸ بود که به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی و سپس دو مرتبه به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید.

وی افزود: شورای عالی آموزش و پرورش به نیابت از مجلس شورای اسلامی مرکز قانون گذاری و مرجع سیاست گذاری در حوزه آموزش عمومی و متوسطه است و قبل و بعد از انقلاب تحولات بسیاری به خود دید.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان این‌که شورا در دهه‌های گذشته امر قانون گذاری آموزش و پرورش را در چارچوب مشخصی انجام داده است، اظهارکرد: صاحبنظران در ۸کمیسیون تخصصی حضور دارند و با وجود آن‌که در گذشته وزیر آموزش و پرورش عالی‌‌ترین مقام شورای عالی بود با قانون مصوب سال‌۸۱ مجلس شورای اسلامی، رییس‌جمهور، رییس شورای عالی شد و از ۲۲‌عضو فعلی، ۸نفر وزیر یا معاونین آنها هستند. ۳نفر از سوی فرهنگستان‌ها و ۳نفر نیز مشترکاً از سوی وزرای آموزش و پرورش و علوم معرفی می‌شوند و از رییس‌جمهور حکم دریافت می‌کنند.

نویدادهم افزود: شورای عالی نهادی فرادستگاهی است و یکی از بزرگ‌ترین سیاست‌هایی که در آن اتخاذ شد، سند تحول بنیادین بود که با همت و تلاش جمع زیادی از متخصصان که بنده جزیی از آنها بودم، تدوین شد. این سند در سال ۱۳۹۰ در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید و به قدری حایز اهمیت بود که مقام‌معظم‌رهبری تعبیر بلندی راجع به آن به‌کار برده‌اند. کم‌تر سندی داریم که ایشان درباره آن فرموده باشند «جامع، پیشرو و قابل افتخار است.»

وی با اشاره به مکلف شدن آموزش و پرورش در برنامه ششم توسعه برای عملیاتی کردن سند عنوان کرد: ۳گام برای تحول جدی در آموزش و پرورش مطابق سند پیش‌بینی شده که گام اول تهیه نقشه راه بود و انجام شد. گام دوم نیز تهیه زیرساخت‌ها بود. اکنون در مرحله تأمین زیرساخت‌های منابع انسانی، منابع مالی، مدیریتی و منابع تکنولوژیک هستیم. یکی از دستاوردهای سند، تبدیل نظام آموزشی حافظه محور به نهادی فرهنگی و تربیتی است.

وی در پاسخ به این‌که چرا این مصوبه در تیر سال آینده و پس از برگزاری آزمون پیش رو تصویب و اعلام نشد؟ گفت: این بحث درباره افرادی که این ایام برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری کردند وجود دارد اما این طرح یک فرایند تخصصی و کارشناسی را طی کرد. وزارتخانه و شورای عالی باور دارند تیزهوشان سرمایه کشور هستند و چگونگی پرورش و نگهداشت این سرمایه‌ها برای ما مهم است. نمی‌توان شهرکی ساخت که فقط افراد متفاوتی چون نابینایان و ناشنوایان و یا تیزهوشان در آن زندگی کنند. بچه‌های تیزهوش باید زیست‌اجتماعی داشته باشند.