سبد مناقصه میادین نفتی متنوع‌تر می‌شود

سبد مناقصه میادین نفتی متنوع‌تر می‌شود گروه انرژی- دومینوی مناقصات که از چندی پیش به حرکت درآمده پس از عبور از نام میادینی همچون آزادگان، یادآوران، آذر ، چنگوله و… حال به قطعه دومینویی یک میدان نفتی دیگر رسیده است. در این بین، ضرورت جذب سرمایه‌گذار و انتخاب شریک معتبر خارجی یکی از مهم‌ترین رویکردهایی […]

سبد مناقصه میادین نفتی متنوع‌تر می‌شود

گروه انرژی- دومینوی مناقصات که از چندی پیش به حرکت درآمده پس از عبور از نام میادینی همچون آزادگان، یادآوران، آذر ، چنگوله و… حال به قطعه دومینویی یک میدان نفتی دیگر رسیده است. در این بین، ضرورت جذب سرمایه‌گذار و انتخاب شریک معتبر خارجی یکی از مهم‌ترین رویکردهایی است که کارفرمای نفتی ایران یعنی شرکت ملی نفت با تمسک جستن به آن در حال ایجاد تحولی عظیم است. این رویه یک تیر و دو نشان زدن را می‌توان برای بهتر شدن اوضاع صنعت نفت کشور که نیازمند جذب سرمایه و تزریق بودجه است، به فال نیک گرفت.

به گزارش مناقصه‌مزایده، روس‌ها از جمله شرکای ایران در معاملات نفتی هستند که با پای ثابت شدن در امضای تفاهمنامه‌های HOA و MOU‌های میادین نفتی و گازی ایران برادری خود را برای سرمایه‌گذاری، توسعه و افزایش ضریب بازیافت میادین نفتی کشور ثابت کرده‌اند. در همین راستا شرکت زاروبژنفت روسیه و شرکت توسعه صنایع نفت و گاز گسترش ایرانیان (ایدرواویل) روز گذشته برای همکاری و مشارکت در توسعه میدان نفتی سوسنگرد تفاهمنامه‌ای را به ثبت رساندند.

پس از امضای تفاهمنامه، مطالعه توسعه میدان نفتی سوسنگرد با مشارکت شرکت ملی نفت ایران و دریافت اطلاعات فنی، مطالعات بالادستی میدان از سوی کارشناسان ایدرو اویل و شرکت اتریشی HOT ENGINEERING به عنوان مشاور در تهیه طرح جامع توسعه (MDP) میدان در دستور کار قرار گرفت.

مدیرعامل ایدرو اویل با اشاره به ضرورت جذب سرمایه‌گذار و انتخاب شریک معتبر خارجی گفت: در ماه‌های گذشته شرکت ایدرو اویل با شرکت‌های متعددی مذاکره کرده و نتیجه مذاکرات اولیه به امضای تفاهمنامه همکاری و مشارکت با زاروبژنفت روسیه انجامیده است.

از سوی دیگر، نخستین قرعه مناقصات به نام آزادگان افتاده ولی هنوز بخت خوابیده آن با گذشت دو سال بیدار نشده است. در این خصوص مسؤولان دلایل خود را می‌آورند و علل گوناگونی را برای تأخیر در مناقصه ذکر می‌کنند.

در کنار طرح روس‌ها و اتریشی‌ها برای دو میدان نفتی ایران، چند شرکت خارجی نیز به مطالعه در مورد میدان آزادگان از جمله شرکت اینپکس، پتروناس، شل و توتال مطالعات فنی خود را به شرکت ملی نفت درمورد نفتی آزادگان ارایه کردند و ایران هم نتیجه بررسی مطالعه آنها را اعلام کرده است.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با بیان این‌که تاکنون چند شرکت نتیجه مطالعات خود را ارایه کرده‌اند، گفت: ایران پس از ارایه این نتایج، نقطه نظرات خود را اعلام کرد. به‌طور کلی ایران خواهان تجمیع تولید و تسریع آن است.

وی در این خصوص که فرایند مناقصه به چقدر زمان دیگر نیاز دارد، اظهار کرد: ما منتظر هستیم ببینیم فرایند مناقصه چگونه از سوی شرکت‌ها تنظیم می‌شود به‌طور کلی نتایج تاکنون رضایتبخش بوده است.

 تاکنون، برخی از این شرکت‌ها برنامه و پیشنهادهای فنی خود را ارایه کرده‌‌اند که البته این مرحله به معنای واگذاری طرح‌ها نیست و باید برای مشخص شدن پیمانکاران، مناقصاتی برگزار شود.

پیش از آن نیز شرکت ملی نفت ایران و او.ام.وی اتریش با هدف مطالعه چند میدان از جمله میدان پایدار غرب، تفاهمنامه‌ای امضا کرده بودند.

میدانهای نفتی آبان و پایدار غرب از میدانهای مشترک ایران و عراق به شمار میروند که در حوزه فعالیت شرکت نفت مناطق مرکزی ایران (شرکت بهرهبرداری نفت و گاز غرب) واقع شدهاند.

وزارت نفت درهمین راستا، برای آماده باش شرکت‌های ایرانی در مناقصه پیش‌رو تدارک برگزاری کارگاه‌هایی را دید تا با حضور مدیران شرکت‌های خارجی برپا شود. قاعدتا با توجه به پروسه ۸ ماهه این کلاس‌ها زمان مناقصات نیز پس از اتمام این کلاس‌ها خواهد افتاد.

بیژن زنگنه پیش از این گفته بود فرایند مناقصه میدان آزادگان آغاز شده است، میدان آزادگان، میدان بزرگی است، باید طرف‌های خارجی ابتدا پیشنهاد فنی و سپس مالی خود را به ترتیب ارایه دهند تا سرانجام برنده اعلام شود.

وی، افزایش ضریب بازیافت مخازن نفتی و توسعه میدان‌های مشترک را مهم‌ترین اولویت وزارت نفت در ۴سال آینده عنوان کرده و گفته بود: رسیدن به این اهداف مستلزم جذب منابع و سرمایه خارجی و همچنین فناوری روزآمد دنیاست.

 

زنگنه با بیان این که برای دستیابی به منابع خارجی و فناوری روزآمد دنیا باید با شرکت‌های درجه یک خارجی همکاری کنیم، تصریح کرده بود: شرکت‌های ایرانی باید در کنار شرکت‌های خارجی با هدف تولید نفت و گاز بیش‌تر و جلوگیری از هدر رفت منابع نفتی و ایجاد اشتغال تلاش کنند.