اختصاص حدود ۳۰۰۰میلیاردتومان برای توسعه سامانه‌های نوین آبیاری

اختصاص حدود ۳۰۰۰میلیاردتومان برای توسعه سامانه‌های نوین آبیاری مجری طرح سامانه‌های نوین آبیاری وزارت جهاد گفت: امسال ٣١١٧میلیاردتومان اعتبار برای توسعه سامانه‌های نوین آبیاری پیش‌بینی شده و تاکنون ٤١درصد آن تخصیص یافته است.  به گزارش مناقصه‌مزایده عباس‌زارع با بیان این‌که برای توسعه سامانه‌های نوین آبیاری، در سال‌جاری ٣١١٧میلیاردتومان اعتبار پیش‌بینی شده است، گفت: ٢٢٧٥میلیاردتومان از […]

اختصاص حدود ۳۰۰۰میلیاردتومان برای توسعه سامانه‌های نوین آبیاری

مجری طرح سامانه‌های نوین آبیاری وزارت جهاد گفت: امسال ٣١١٧میلیاردتومان اعتبار برای توسعه سامانه‌های نوین آبیاری پیش‌بینی شده و تاکنون ٤١درصد آن تخصیص یافته است.

 به گزارش مناقصه‌مزایده عباس‌زارع با بیان این‌که برای توسعه سامانه‌های نوین آبیاری، در سال‌جاری ٣١١٧میلیاردتومان اعتبار پیش‌بینی شده است، گفت: ٢٢٧٥میلیاردتومان از این اعتبارات از محل بودجه سنواتی و حدود ٨٤٠میلیاردتومان از محل صندوق توسعه ملی است.

وی گفت: تاکنون از محل صندوق توسعه ملی حدود ٩٠درصد و از محل بودجه سنواتی حدود ٢٣درصد اعتبارات تخصیص داده شده؛ بنابراین در مجموع حدود ٤١درصد اعتبارات پیش‌بینی شده تخصیص داده شده است.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که وزارت جهاد در راستای افزایش بهره‌وری آب و خاک و تولید پایدار محصولات کشاورزی برنامه‌های راهبردی را در طول دولت‌های یازدهم و دوازدهم اجرا کرده است، ادامه‌داد: یکی از این اقدامات توسعه سامانه‌های نوین آبیاری است.

زارع تصریح‌کرد: در این راستا برنامه توسعه سامانه‌های نوین آبیاری، سالانه به میزان ٢٥٠هزارهکتار در برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی قرار دارد.

وی اضافه‌کرد: در سال‌جاری برنامه تجهیز ٢٨٥هزارهکتار از اراضی آبی کشور به سامانه‌های نوین آبیاری در دستور کار بوده که ١٤٠هزارهکتار آن تجهیز و تحویل داده شده است.

زارع گفت: با این اقدام؛ یک‌میلیاردو‌٢٥٠میلیون مترمکعب آب صرفه‌جویی می‌شود، ضمن این‌که این کار باعث افزایش ٣٠درصدی تولید محصولات کشاورزی و کاهش ٣٠درصدی کود و سموم شیمیایی می‌شود.

مشاور وزیرجهاد کشاورزی با بیان این‌که از ابتدای اجرای طرح (سال‌۶۹) تاکنون، یک‌میلیون‌و ۷۴۰‌هزار هکتار از اراضی کشاورزی به سامانه‌های نوین آبیاری تجهیز شده است، گفت: این اقدام صرفه‌جویی در مصرف ۷٫۵میلیارد مترمکعب آب را به همراه دارد.

زراع تصریح کرد: ۳۰هزارهکتار از مزارع گندم و جو تحت آبیاری تیپ قرار گرفته و از سال آینده توسعه آبیاری‌های زیرسطحی و موضعی در دستور کار قرار دارد.

وی با بیان این‌که توسعه سیستم‌های نوین آبیاری هوشمند در مزارع، در دستور کار قرار دارد، افزود: تعاملات خوبی در این زمینه با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات انجام شده است.

به گفته این مقام مسؤول، ۱۰درصد از هزینه‌های توسعه سیستم‌های نوین آبیاری مربوط به هوشمندکردن آنها است که در این ارتباط در حال همکاری با وزارت ارتباطات هستیم.

زارع در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که ۸٫۷میلیون‌هکتار از اراضی کشور باید تحت سامانه‌های نوین آبیاری قرار گیرد، گفت: تا به امروز ۲۰درصد از اراضی کشور تحت آبیاری‌های نوین قرار گرفته‌اند که این رقم بدون در نظر گرفتن مناطق گرمسیری و خوزستان (طرح احیای اراضی خوزستان) است.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی ادامه‌داد: در استان هرمزگان ۶۲درصد، چهارمحال بختیاری ۴۴٫۵‌درصد، همدان ۴۳‌درصد، کهگیلویه و بویراحمد ۴۰‌درصد و کردستان ۳۹‌درصد از سال۶۹ تا به امروز اراضی آن به سامانه‌های نوین آبیاری تبدیل شدند.

وی با اشاره به این‌که با وجود این‌که در برنامه پیش‌بینی شده ۴‌هزارهکتار اجرای نوین آبیاری شده است، اظهارداشت: با وجود این‌که ظرفیت‌های فنی را در ارتباط داریم اما باید در نظر داشت تحقق این امر با تقاضای کشاورزان است.

زارع در ادامه با بیان این‌که در راستای توسعه سامانه‌های نوین آبیاری، قرار است آگاهی مردم را افزایش دهیم تا بهره‌برداران از مزایای این طرح بیش‌تر اطلاع داشته باشند، گفت: دومین نمایشگاه بین‌المللی سیستم‌های نوین آبیاری ۵ تا ۸اسفندماه در تهران برگزار می‌شود.

 

وی افزود: تاکنون ۶۰شرکت داخلی و ۱۰شرکت خارجی از کشورهای سوئیس، تایوان، ترکیه، چین، ایتالیا و فرانسه برای حضور در این نمایشگاه اعلام آمادگی کرده‌اند.