مدیرعامل شرکت راه‌آهن خبر داد:خط اعتبار ۵۰۰ میلیون دلاری آذربایجان برای یک محور ایرانی

  در جریان مذاکرات ایران و آذربایجان در حاشیه مراسم کلنگ زنی پل ریلی آستارا، تفاهم‌نامه‌ای به منظور افتتاح یک خط اعتباری ۵۰۰ میلیون دلاری از سوی آذربایجان برای طرح ریلی رشت – آستارا به امضای طرفین رسید که می‌تواند در آینده در مراحل اجرایی کار کمک بسیاری به تکمیل این طرح بکند. محسن پورسیدآقایی […]

 

در جریان مذاکرات ایران و آذربایجان در حاشیه مراسم کلنگ زنی پل ریلی آستارا، تفاهم‌نامه‌ای به منظور افتتاح یک خط اعتباری ۵۰۰ میلیون دلاری از سوی آذربایجان برای طرح ریلی رشت – آستارا به امضای طرفین رسید که می‌تواند در آینده در مراحل اجرایی کار کمک بسیاری به تکمیل این طرح بکند.

محسن پورسیدآقایی – مدیرعامل شرکت راه‌آهن درباره آخرین خبر‌‌ها از جذب سرمایه‌گذار خارجی برای طرح ریلی رشت به آستارا اظهار کرد: هرچند هنوز هیچ قرارداد نهایی برای ورود سرمایه‌گذار خارجی به این طرح به امضا نرسیده، اما بحث‌های مقدماتی برای آغاز به‌کار خطوط اعتباری و فاینانس به نتایج ابتدایی رسیده است.

وی از دو کشور آذربایجان و روسی در این زمینه نام برد و گفت: با توجه به اهمیتی که این طرح برای بسیاری از کشورهای منطقه دارد، ابراز آمادگی‌های زیادی از سوی این کشور‌‌ها داشته‌ایم که تا کنون روسیه و آذربایجان اصلی‌‌‌ترین گزینه‌های مطرح شده در این زمینه بوده‌اند.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: مذاکره برای مشارکت روس‌‌ها در این خط ریلی ادامه دارد و آذری‌ها نیز به خصوص در جریان کلنگ زنی پل ریلی آستارا، مذاکرات ابتدایی خوبی را در این زمینه شکل دادند.

پورسیدآقایی باز کردن امکان فاینانس را یکی از اصلی‌‌‌ترین گزینه‌های پیشروی راه‌آهن رشت به آستارا دانست و اظهار کرد: این گزینه می‌تواند در کنار برنامه‌ریزی برای جذب سرمایه‌گذار در دستور کار قرار گیرد. طرح ۵۰۰ میلیون دلاری آذربایجان که به بانک‌ها اجازه حمایت از این طرح‌ها می‌دهد بخشی از گزینه‌های موجود در این حوزه به حساب می‌آید.

با افتتاح پل ریلی ایران و آذربایجان که در منطقه آذربایجان ساخته خواهد شد دو شبکه ریلی کشور رسماً به هم متصل می‌شوند و پس از آن نیاز به اتصال این مرز به شبکه ریلی ایران خواهد بود که اصلی‌‌‌ترین طرح برای آن راه‌آهن رشت به آستارا خواهد بود.

وزارت راه و شهرسازی از چند ماه قبل مذاکره برای جذب سرمایه‌گذار در این زمینه را آغاز کرده و هنوز مذاکره برای ورود رسمی یک سرمایه‌گذار به این طرح نهایی نشده است.

 

قطعه قزوین به رشت، به عنوان قطعه قبلی این طرح بناست در طول ماه‌های آینده به افتتاح نهایی برسد.