مصوبه انحلال مراکز علمی کاربردی دستگاه‌های اجرایی در بن بست ؟!

آموزش عالی در بدنه دولتی‌ها ماندگار است ! مصوبه انحلال مراکز علمی کاربردی دستگاه‌های اجرایی در بن بست ؟! محمدرضا عیوضی – یک ماه پیش رییس دانشگاه علمی کاربردی با اشاره به مصوبه شورایعالی اداری کشور مبنی بر این که دستگاه‌های اجرایی در موضوع آموزش عالی فعالیتی نداشته باشند، گفت: پیش‌نویس این مصوبه برای دستگاه‌ها […]

آموزش عالی در بدنه دولتی‌ها ماندگار است !

مصوبه انحلال مراکز علمی کاربردی دستگاه‌های اجرایی در بن بست ؟!

محمدرضا عیوضی – یک ماه پیش رییس دانشگاه علمی کاربردی با اشاره به مصوبه شورایعالی اداری کشور مبنی بر این که دستگاه‌های اجرایی در موضوع آموزش عالی فعالیتی نداشته باشند، گفت: پیش‌نویس این مصوبه برای دستگاه‌ها ارسال شد اما هنوز توسط ریاست‌جمهوری این مصوبه ابلاغ نشده است.

براساس مصوبه شورایعالی اداری مؤسسات پژوهشی وابسته به دستگاه‌های اجرایی، از سال تحصیلی ۹۸-۹۷ به هیچ عنوان مجاز به پذیرش دانشجو در هیچ‌یک از مقاطع تحصیلی نیستند. وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، سازمان سنجش آموزش کشور و وزارت بهداشت از تاریخ ابلاغ این مصوبه (۱۷ بهمن ۱۳۹۶) مجاز به صدور مجوز پذیرش دانشجو در هیچ‌یک از مقاطع تحصیلی برای این‌گونه مؤسسات نیستند.

ابلاغ این مصوبه توسط رییس‌جمهور در حالی است که گزارش‌ها حاکی از ارایه کارنامه‌ای ضعیف از دانشگاه علمی کاربردی است که حجت‌الاسلام روحانی را به امضای این مصوبه ترغیب کرده؛ ابلاغیه‌ای که بر اساس آن، پیش‌بینی بودجه عمومی کشور، تخصیص امکانات یا مجوز استخدامی یا کمک از طرف دستگاه‌های اجرایی برای مؤسسات و مراکز مذکور غیرمجاز اعلام شد

در همین راستا اوایل هفته جاری در نامه‌ای به رییس‌جمهور، ۱۶۷ نماینده خواستار لغو مصوبه  انحلال مراکز علمی – کاربردی دولتی شدند.

نامه ۱۶۷ نماینده مجلس به رییس‌جمهور در خصوص مصوبه اخیر شورایعالی اداری درباره مراکز علمی – کاربردی دولتی اعلام و بخشی از آن در صحن علنی مجلس قرائت شد.

نمایندگان مخالف این طرح طی نامه‌ای به ریاست محترم جمهور در خصوص مصوبه شورایعالی اداری که موجب انحلال مؤسسات آموزش جامع علمی کاربردی دولتی و دستگا‌ها اجرایی شده است، اعتراض کردند و خواستار لغو این مصوبه شدند.

باید منتظر ماند تا نظر آخر عالی‌‌ترین مقام اجرایی کشور در واکنش به اعتراض نمایندگان مجلس دستگاه‌های دولتی را از آموزش عالی جدا خواهد کرد و یا همچنان رویه جاری ادامه پیدا خواهد کرد؟

 

در انتها ذکر این نکته لازم است که در هنگام جذب نیرو به گزینش دانشجویانی با مدرک علمی کاربردی برای همان ادارات با مراکز علمی کاربردی توجه نمی‌شود و اصلا به عنوان ملاکی برای استخدام در نظر گرفته نمی‌شود و این یعنی اتلاف منابع و امکانات وخارج شدن از ادامه اهداف اصلی دستگاه‌های دولتی که باعث می‌شود دستگاه اجرایی نه به‌طور صحیح به‌کار دانشگاهی خود برسد ونه به اهداف اصلی تعریف شده در قانون به‌طور صحیح توجه کند.