۱٫۴ میلیون چک در دی‌ماه برگشت خورد

بانک مرکزی ۱٫۴ میلیون چک در دی‌ماه برگشت خورد مناقصه‌مزایده- در آخرین آمار‌ها از مجموع چک‌های مبادله شده حدود ۱٫۴میلیون فقره چک برگشت خورده است که کاهش نامحسوسی از نظر تعداد و مبلغ دارد. به گزارش مناقصه‌مزایده، آماری که به تازگی بانک مرکزی در رابطه با چک‌های مبادله‌ای منتشر کرده نشان می‌دهد در دی‌ماه امسال […]

بانک مرکزی

۱٫۴ میلیون چک در دیماه برگشت خورد

مناقصه‌مزایده- در آخرین آمار‌ها از مجموع چک‌های مبادله شده حدود ۱٫۴میلیون فقره چک برگشت خورده است که کاهش نامحسوسی از نظر تعداد و مبلغ دارد.

به گزارش مناقصه‌مزایده، آماری که به تازگی بانک مرکزی در رابطه با چک‌های مبادله‌ای منتشر کرده نشان می‌دهد در دی‌ماه امسال در کل کشور بیش از ۹٫۶میلیون فقره چک به مبلغی حدود ۶۶ هزارو‌۵۰۰میلیارد تومان مبادله شده است. چک‌های مبادله شده از نظر تعداد ۲٫۷درصد و از نظر مبلغ تا ۶٫۷درصد نسبت به آبان‌ماه افزایش دارد.

در این ماه استان تهران حدود ۳٫۵میلیون فقره چک به مبلغی حدود ۳۹هزارو‌۶۰۰میلیاردتومان مبادله چک داشته است و در صدر استان‌ها قرار گرفت.

از چک‌های مبادله شده بخشی وصول و بخشی برگشت می‌خورد. آمار‌ها از این حکایت دارد که بالغ بر ۸٫۲میلیون فقره از مجموع ۹٫۶میلیون چک‌های مبادله شده وصول شده است که ۳٫۲درصد نسبت به آبان‌ماه افزایش دارد. همچنین مجموع چک‌های مبادله‌ای مبلغی حدود ۵۳‌هزارو‌۶۰۰میلیاردتومان است که ۹٫۵درصد رشد دارد.

اما بخش دیگری از چک‌های مبادله‌ای به چک‌های برگشتی اختصاص دارد. براساس این گزارش در دی‌ماه حدود ۱٫۴میلیون فقره چک مبادله شده برگشت خورده که نسبت به آبان ماه ۰٫۲درصد کاهش دارد. چک‌های برگشتی حدود ۱۲هزارو‌۹۰۰میلیارد تومان ارزش داشته که از نظر مبلغی ۴٫۷درصد کاهش یافته است.

از چک‌های مبادله شده در استان تهران که بیش از ۳۹هزار فقره بود نیز بالغ بر ۵۰۵هزار فقره چک به مبلغی نزدیک به شش هزار و ۶۰۰میلیاردتومان برگشت داده شده است.

در مجموع بانک مرکزی فقدان موجودی و کسری را دلیل اصلی چک‌های برگشتی عنوان کرده به‌طوری که در کل کشور از نظر تعداد ۹۷٫۱درصد و از نظر مبلغ ۹۵٫۲درصد از کل چک‌های برگشتی به دلیل کسری و فقدان موجودی بوده است.

 

چندی پیش بانک مرکزی برای ساماندهی چک و با تأکید بر کاهش چک‌های برگشتی سامانه صیاد را راه‌اندازی کرد تا با صدور چک‌های متحدالشکل و امکان استعلام در مورد صادرکننده چک بتوان تا حد زیادی از میزان چک‌های برگشتی را کاهش داد، اما تاکنون گزارشی در مورد عملکرد این سامانه و چک‌های مربوط به آن از سوی بانک مرکزی گزارش نشده است.