سازمان لیگ و حقی به نام مزایده تبلیغات محیطی برای باشگاه‌ها

سازمان لیگ و حقی به نام مزایده تبلیغات محیطی برای باشگاه‌ها سازمان لیگ فوتبال ایران در ۲۳ هفته‌ای که از لیگ برتر گذشته نتوانسته حق باشگاه‌ها برای تبلیغات محیطی ورزشگاه‌ها را از شرکت مجری این موضوع دریافت کند تا صدای اعتراض باشگاه‌های لیگ برتری بلند شود. به گزارش ایسنا، تبلیغات محیطی ورزشگاه‌ها و حق پخش […]

سازمان لیگ و حقی به نام مزایده تبلیغات محیطی برای باشگاه‌ها

سازمان لیگ فوتبال ایران در ۲۳ هفته‌ای که از لیگ برتر گذشته نتوانسته حق باشگاه‌ها برای تبلیغات محیطی ورزشگاه‌ها را از شرکت مجری این موضوع دریافت کند تا صدای اعتراض باشگاه‌های لیگ برتری بلند شود.

به گزارش ایسنا، تبلیغات محیطی ورزشگاه‌ها و حق پخش تلویزیونی بستری است که به واسطه آن تیم‌های فوتبال می‌توانند از طریق آن درآمدزایی کنند اما تیم‌های ایرانی تاکنون نتوانستند درآمدی از این راه داشته باشند. حق پخش تلویزیونی در چند سال اخیر یک مسأله لاینحل بین صداوسیما و فدراسیون فوتبال بوده و فقط بعضی اوقات اخبار مثبتی بابت این قضیه منتشر می‌شود اما باز هم اقدامی صورت نمی‌گیرد.

در مورد تبلیغات محیطی هم سازمان لیگ فوتبال در ابتدای لیگ هفدهم بدون برگزاری مزایده تبلیغات محیطی ورزشگاه‌ها را به شرکت امین سیما کیش واگذار کرد. البته تبلیغات محیطی تنها زمینه مشترک سازمان لیگ و این شرکت نبود، چرا که سازمان لیگ تولید محتوای فوتبال ایران را هم به این شرکت سپرد.

در چند هفته گذشته تیم‌های لیگ برتری که اغلب با مشکلات مالی دست و پنجه نرم می‌کنند، از عدم واریز ریالی از سوی سازمان لیگ به خاطر تبلیغات محیطی شاکی بودند. برای نمونه، حمیدرضاگرشاسبی، سرپرست باشگاه پرسپولیس پس از دیدار لیگ قهرمانان آسیا مقابل نسف قارشی درباره مطالبات سرخ‌پوشان از سازمان لیگ اعلام کرد که سازمان لیگ ریالی هم بابت تبلیغات محیطی به این تیم پرداخت نکرده است.

همچنین استقلال خوزستانی که هفته گذشته با اعتصاب بازیکنانش روبه‌رو شده و حتی صحبت از عدم حضور آنها مقابل پرسپولیس در چارچوب هفته بیست و چهارم لیگ برتر مطرح است، از سازمان لیگ بابت تبلیغات محیطی پولی دریافت نکرده است؛ مبلغی که برای تیمی مانند استقلال خوزستان از نان شب هم واجب‌تر است.

امیرسلطانی، مدیرعامل این تیم خوزستانی در گفت‌وگویی که با ایسنا داشت، گفت: یکسری مطالبات ما مربوط به بازی‌هایی است که پارسال در لیگ قهرمانان آسیا انجام دادیم که نزدیک به دومیلیارد تومان است. همچنین یکسری مطالبات ما مربوط به تبلیغات دور زمین است که سازمان لیگ باید آنها را به ما پرداخت کند که تاکنون هیچ کدام محقق نشده است.

حتی سعیدآذری که علاوه بر مدیرعاملی باشگاه ذوب‌آهن اصفهان، عضو هیأت رییسه سازمان لیگ هم است در گفت‌وگویی اعلام کرد که تمامی باشگاه‌ها با توجه به این‌که او عضو هیأت رییسه سازمان لیگ است، برای پیگیری مطالباتشان از سازمان لیگ با او تماس می‌گیرند.

در ادامه صادق‌درودگر، مدیر بازاریابی سازمان لیگ درباره عدم پرداخت مطالبات باشگاه‌ها از سازمان لیگ بابت تبلیغات محیطی ورزشگاه‌ها با تأیید اظهارات مدیران عامل باشگاه‌ها اعلام کرد که پیگیر دریافت پول از شرکت امین‌سیماکیش است و این شرکت باید بدهی‌هایش را پرداخت کند تا باشگاه‌ها به حق و حقوقشان برسند.

البته با توجه به این‌که تبلیغات محیطی ورزشگاه‌ها بدون مزایده به شرکت مذکور واگذار شده و این شرکت هم فصل گذشته مطالبات هنگفتی به سرخابی‌های پایتخت داشته است، سازمان لیگ باید انتظار چنین اتفاقاتی را هم می‌کشید. شرکتی که در مدت حضورش به فوتبال تنها با بدهی‌هایش شناخته شده است.

در حال حاضر پیشنهادی که در سازمان لیگ وجود دارد، سپرده شدن اپراتوری تبلیغات محیطی به خود سازمان لیگ است. تصمیمی که باعث می‌شود سازمان لیگ با تعیین تعرفه برای تبلیغات محیطی ورزشگاه‌ها، خودش به عنوان متولی با شرکت‌هایی که خواهان تبلیغ کردن در فوتبال هستند، وارد مذاکره شود. به این ترتیب پول‌های حاصل از تبلیغات به صورت مستقیم به حساب سازمان لیگ وارد می‌شود تا این امکان فراهم شود که پول‌های حاصل از فروش تبلیغات محیطی ورزشگاه‌ها در اسرع وقت به حساب باشگاه‌ها واریز شود.

 

در هر صورت این تصمیمی برای آینده است و سازمان لیگ در حال حاضر باید فکری برای احقاق حقوق باشگاه‌ها از شرکت امین‌سیماکیش بکند؛ پولی که با زنده شدنش می‌توان امیدوار بود که سال آینده شاهد پرونده‌های جدید تیم‌های ایرانی در فیفا نباشیم و باشگاه‌ها با اسنادی واقعی بتوانند مجوز حرفه‌ای حضور در لیگ قهرمانان آسیا را کسب کنند.