گردشگری معادن با کمک خصوصیها قد میکشد گروه معدن و زمین -رییس هیأت عامل ایمیدرو گفت: کارگروهی برای توسعه گردشگری معدنی و نیز ایجاد انسجام برای جلوگیری از دوبارهکاریها میان نهادهای ذیربط تشکیل شود. به گزارش مناقصهمزایده، مهدیکرباسیان در نشستی که با حضور معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، مدیران سازمان زمینشناسی و اکتشافات معدنی و […]
گردشگری معادن با کمک خصوصیها قد میکشد
گروه معدن و زمین -رییس هیأت عامل ایمیدرو گفت: کارگروهی برای توسعه گردشگری معدنی و نیز ایجاد انسجام برای جلوگیری از دوبارهکاریها میان نهادهای ذیربط تشکیل شود.
به گزارش مناقصهمزایده، مهدیکرباسیان در نشستی که با حضور معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، مدیران سازمان زمینشناسی و اکتشافات معدنی و تشکلهای معدنی برگزار شد، ضمن بیان این مطلب گفت: موضوع گردشگری معدنی به سالهای قبل بر میگردد اما طی این سالها کار جدی صورت نگرفته بود و خانه معدن کارهایی را شروع کرد. خوشبختانه ایمیدرو و سایر سازمانها و بخش خصوصی به دلیل ایجاد اشتغال این حوزه، به امر گردشگری علاقهمند و کمککننده هستند.
وی ادامهداد: گردشگری و آموزشهای آن موجب میشود تا موضوع معدن در میان خانوادهها مطرح شود و در نتیجه دانشجویان با دانش بالاتری وارد این حوزه شوند. ایمیدرو اخیراً شرایط لازم را برای منطقه معدنی پتاس خور و بیابانک فراهم کرد که خوشبختانه علاوه بر ایجاد اشتغال ۶۰۰نفری در کارخانه، تاکنون بیش از ۴۰هزار نفر گردشگر از این منطقه دیدن کردهاند.
هستههای سرمایهگذاری
رییس هیأت عامل ایمیدرو با بیان اینکه میتوانیم با کمک بخش خصوصی هستههای سرمایهگذاری در حوزه گردشگری معدن ایجاد کنیم، تصریحکرد: در این میان، موضوعاتی نظیر ایمنی معادن، آموزش افراد مرتبط با گردشگری نظیر آژانسها و… باید مد نظر قرار گیرد.
وی ادامهداد: برای نتیجهگیری بهتر، روی تعدادی از معادن مشخص متمرکز شویم و شرایط مورد نیاز را فراهم کنیم. مسؤولان و مدیران استانی نیز در این زمینه کمک کنند.
ایجاد فضای مناسب برای رونق گردشگری در حوزه معدن
محمدمحبخدایی، معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری در این جلسه با بیان اینکه حوزه گردشگری، حوزهای فرابخشی است، گفت: این حوزه به عنوان یک مزیت اقتصادی مطرح است و به اشتغال کمک میکند. گردشگری در همه حوزهها ورود پیدا کرده است.
وی ادامهداد: ما آماده هستیم به عنوان محصول ویژه فضا را آماده کنیم تا با تبادلنظر و هماندیشی فضای مناسبی برای رونق گردشگری در حوزه معدن ایجاد کنیم.
محبخدایی تصریحکرد: ساختار یکپارچه برای برنامهریزی سیستم گردشگری ایجاد شود. موضوع ژئوپارک مصوبه دولت است و به سرعت میتوان این کار را شروع کرد.
وی ادامهداد: میتوانیم از فارغالتحصیلان بخش معدن به عنوان تور اپراتورهای گردشگری استفاده کنیم. همچنین میتوان با اختصاص جایزه، گردشگران را به سمت معادن هدایت کنیم.
گردشگری در معدن قابل مقایسه با سایر گردشگریها نیست
نادعلیاسماعیلی، رییس سازمان نظام مهندسی معدن در این جلسه با بیان اینکه ژئوتوریسم در همه کشورهای معدنی مطرح است، گفت: باید از احساس مسؤولیت نعمتزاده تقدیر کنیم که دنبال کار و توسعه در کشور است. در طرحی که ارایه دادم، معتقد هستم برای توسعه گردشگری معدنی، ۳ضلع وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت امور خارجه و سازمان گردشگری باید با همدیگر وارد میدان شوند.
وی ادامهداد: در هر استان اعضای سازمان نظام مهندسی معدن افراد توانمند هستند و میتوانیم آن را سازماندهی کنیم و اجرای آن را به بخش خصوصی توانمند بسپاریم. ایران در زمینه گردشگری به عنوان دانشگاه محسوب میشود و گردشگری در معدن قابل مقایسه با سایر گردشگریها نیست.
بازدیدکنندگان موزه معدن در همه جای دنیا خارجیها هستند
محمدرضابهرامن، رییس خانه معدن ایران ضمن اشاره به تاریخچه فعالیت این تشکل معدنی در حوزه گردشگری در سال ۸۲، گفت: با توجه به اینکه جامعه ما از مزایای موزه معدن به معنای واقعی خود آشنا نیست، طی این مدت، انگیزه چندانی برای شکلگیری موزه معدن ایجاد نشد.
وی ادامهداد: بازدیدکنندگان موزه معدن در همه جای دنیا خارجیها هستند. ما آمادگی داریم اطلاعات لازم را برای ایجاد موزه معدنی در اختیار علاقهمندان بگذاریم.
لزوم ورود بخش خصوصی در حوزه گردشگری معادن
بهرامشکوری، رییس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران ضمن تشکر از کرباسیان به عنوان پیشقدم در حوزه معدن گفت: ما به عنوان بخش خصوصی، باید روی ظرفیتهای خاموش حوزه گردشگری کار کنیم و آن را به عموم مردم بشناسانیم.
وی افزود: میتوانیم با تبلیغات روی این بخش و جاذبهیابی، درآمد ایجاد کنیم و گردشگران خارجی را به این سمت هدایت کنیم.
ژئوپارک به جای ژئوتوریسم
جدیدی، کارشناس سازمان زمینشناسی و اکتشافات معدنی با بیان اینکه از سال۷۶ موضوع ژئوتوریسم در این سازمان شکل گرفت، به بیان نظرات آن سازمان پرداخت و گفت: با بررسیهای انجام شده، ژئوتورسیم به دلیل تکبعدی بودن آن، توجیه اقتصادی ندارد و ژئوپارک را پیشنهاد میدهیم. دنیا هم روی آن نظر مثبت دارد و برنامه علمی یونسکو نیز به آن اهمیت میدهد.
وی ادامهداد: ژئوپارک طبق تعریف یونسکو گسترهای است با مرزهای کاملاً آشکار و پهنه کافی که دربرگیرنده چند پدیده زمینشناسی کمیاب و برجسته است که در آن گستره جاذبههای طبیعی، تاریخی و فرهنگی ارزشمند نیز یافت شود. این گستره باید از برنامههای مدیریت گسترش و بهرهبرداری و طرحهای حفاظتی برخوردار باشد و توان بالا بردن سطح اقتصادی جامعه محلی و جلب همکاریهای مردمی را دارا باشد.
جدیدی به الزامات ایجاد ژئوپارک اشاره کرد و گفت: مشارکت و همکاری جامعه محلی در امور جغرافیایی راهبردهای مدون برای آموزش، حفاظت و بهرهبرداری، توانمندی مردم محلی، توسعه اقتصادی، احیای فرهنگ و سنت، برنامهریزی برای خودکفایی اقتصادی و بینیاز شدن از بودجه دولتی، از جمله این الزامها است.
وی ادامهداد: مزایای ژئوپارک نسبت به گردشگری معدن شامل توسعه گردشگری و تبادلات فرهنگی و اجتماعی در جامعه محلی، بهرهمندی از امکانات رفاهی در کل منطقه، امکان برنامهریزی برای فعالیتهای آموزشی، فرهنگی و ترویجی و… است.
الزاماتی همچون ایمنی و آموزش لیدرهای گردشگران ضروری است.
سمیهخلوصی، مدیر برنامهریزی و نظارت راهبردی ایمیدرو گفت: برای توسعه گردشگری، الزاماتی همچون ایمنی و آموزش لیدرهای گردشگران ضروری است.
وی ادامهداد: برای این منظور، تیمی متشکل از ایمیدرو و تشکلهای معدنی تشکیل شود تا الزامات را مشخص کند و معادن موجود را شناسایی و سپس جاذبههای زمینشناسی را مطرح سازد.
فراخوان برای جذب سرمایهگذار معدن خور و بیابانک
سیدجوادمیرمعینی، عضو هیأت مدیره شرکت تهیه و تولید موادمعدنی ایران در این جلسه با اشاره به اینکه برای بررسی گردشگری معدنی کمیتهای در این شرکت تشکیل شد، گفت: برای این منظور، ابتدا از معادن تحت پوشش شرکت تهیه و تولید موادمعدنی نظیر نخلک، سرب و روی انگوران و پتاس و خور و بیابانک شروع کردیم.
وی ادامهداد: اکنون برای معدن خور و بیابانک فراخوان دادهایم و سرمایهگذار نیز آمده است و امیدواریم بتوانیم نخستین معدن گردشگری را آغاز کنیم.
ایجاد جذابیت با حرکت به سوی معادن زیرزمینی
سعیدصمدی، دبیر انجمن زغالسنگ با بیان اینکه معادن روزمینی بزرگ مثل اروپا با قدمت زیاد نداریم، گفت: برای ایجاد جذابیت در معادن، باید به سمت معادن زیرزمینی برویم و در هر مرحله که حرکت میکنیم موضوع اقتصادی بسیار مهم است.
وی ادامهداد: باید سراغ معادنی برویم که با داشتن جاذبه، انگیزه لازم را برای گردشگران ایجاد کنند. در کنار این موضوع، گردشگری این حوزه باید به سایر قشرهای جامعه نیز تسری یابد و از گستره دانشجویان فراتر رود.
آمادگی ارایه همه دادهها و اطلاعات تولید شده را به علاقهمندان
زینالزاده، کارشناس اکتشاف وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: آمادگی ارایه همه دادهها و اطلاعات تولید شده را به علاقهمندان برای پرهیز از تکرار موازیکاریها و اتلاف هزینه داریم.
وی ادامه داد: برای ۲۰معدن برنامه تلویزیونی تهیه کردیم که از جمله آنها معدن پتاس خور و بیابانک بود که با بازخورد بالایی مواجه شد.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.