مخالف طرح LEZ نبودیم

    رییس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ تأکید کرد: در پلیس راهنمایی و رانندگی مخالفتی با طرح محدوده کم انتشار آلاینده وجود نداشت. تیمور حسینی در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: ابهامات و سؤالاتی در خصوص طرح L.E.Z داشتیم که باید برطرف می‌شد در حال حاضر نیز منتظر مصوبه شورای عالی کنترل ترافیک شهرهای […]

 

 

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ تأکید کرد: در پلیس راهنمایی و رانندگی مخالفتی با طرح محدوده کم انتشار آلاینده وجود نداشت.

تیمور حسینی در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: ابهامات و سؤالاتی در خصوص طرح L.E.Z داشتیم که باید برطرف می‌شد در حال حاضر نیز منتظر مصوبه شورای عالی کنترل ترافیک شهرهای کشور هستیم.

وی افزود: به محض تصویب و ابلاغ شورای عالی کنترل ترافیک شهرهای کشور این طرح را اجرا خواهیم کرد.

وی در تشریح ابهامات پلیس راهنمایی و رانندگی در اجرای طرح محدوده کم انتشار آلاینده گفت: مباحثی چون حمل و نقل عمومی مورد تأکید پلیس بود. همچنین خودروهایی که عمر آن‌ها به پایان رسیده است و با وجود تمایل مالک برای تعویض خودرو اما به دلیل نبود سازوکار مناسب و عدم آمادگی دستگاه‌های ذی‌ربط این کار انجام نمی‌شد، البته در حال حاضر بر روی این مباحث مطالعه و پیگیری انجام شده است.

گفتنی است، در طرح «L.E.Z» یا همان محدوده کم انتشار آلاینده، تردد خودرو‌ها بر مبنای زوج و فرد بودن پلاک خودرو دیگر ملاک تردد نخواهد بود و ممنوعیت تردد خودرو‌ها براساس شدت آلایندگی خودرو خواهد بود. بر این اساس، خودرو‌ها به ۴ رنگ قرمز، زرد، سبز و آبی تقسیم‌بندی می‌شوند به عنوان مثال گروه قرمز به عنوان خودروی بسیار آلاینده معرفی شده و به ترتیب از شدت آلایندگی‌شان کاسته می‌شود.

 

براساس این طرح در مواقع شدت آلودگی هوا محدودیت تردد براساس رنگ‌بندی خودرو‌ها صورت می‌گیرد. به‌طوری که خودروهای قرمز که خودروهای کاربراتوری هستند و میزان آلایندگی شان بسیار بالاست اجازه تردد در هسته مرکزی شهر را نخواهند داشت. همچنین خودروهای زرد، خودروهایی هستند که به سن فرسودگی نزدیک بوده و خودروهای سبز، خودروهایی هستند که استاندارد بیش از یورو۲ دارند که برای این دسته از خودرو‌ها نیز در شرایط اضطرار آلودگی هوا محدودیت تردد در هسته مرکزی شهر در نظرگرفته می‌شود. خودروهای آبی، خودروهای دارای استاندارد یورو ۵ و خودروهای هیبریدی هستند که حداقل محدودیت را خواهند داشت.