یک کارشناس خودرو مطرح کرد شوک به صنعت خودرو با اجرای استانداردهای ۸۵گانه یک کارشناس خودرو با تأکید بر اینکه در حال حاضر بستر اقتصادی کشور و صنعت آماده پذیرش استانداردهای ۸۵گانه نیست، اظهار کرد: بهتر است اجرای استانداردها به صورت گامبهگام اعمال شود، زیرا سطح تکنولوژی موجود نیاز به زمان بیشتری برای تغییر دارد. […]
یک کارشناس خودرو مطرح کرد
شوک به صنعت خودرو با اجرای استانداردهای ۸۵گانه
یک کارشناس خودرو با تأکید بر اینکه در حال حاضر بستر اقتصادی کشور و صنعت آماده پذیرش استانداردهای ۸۵گانه نیست، اظهار کرد: بهتر است اجرای استانداردها به صورت گامبهگام اعمال شود، زیرا سطح تکنولوژی موجود نیاز به زمان بیشتری برای تغییر دارد.
امیرحسین کاکایی در گفتوگو با ر اقتصاد آنلاین، با بیان اینکه اگر در شرایط اقتصادی ایدهآل بودیم استانداردها باید بهطور کامل اجرا میشد، تصریح کرد: سؤال اینجاست که آیا با اعمال این استانداردها ایمنی مردم افزایش پیدا میکند یا خیر؟ اما مسأله اینجاست که محصولات جایگزین به جای خودروهای فعلی به دلیل تکنولوژی بالاتر، گرانتر هستند و در واقع مردم قدرت خرید چنین محصولاتی را ندارند.
کاکایی اعمال استانداردها را شوک بر صنعت خودرو دانست و خاطرنشان کرد: در حال حاضر خودروهایی که مطابق استانداردهای جدید باشند، آماده نیست و جایگزین کردن خودروهای جدید زمانبر است حتی باعث میشود عدهای حتی بهطور موقت بیکار شوند.
این کارشناس صنعت خودرو با اشاره به اینکه اعمال استانداردها باعث اضافه شدن قطعات جدید و بالا رفتن هزینه میشود توضیح داد: در صورت خراب شدن هر یک از قطعات، باید تعمیر شوند که هزینه بالایی خواهد داشت و مردم به این جنبه از موضوع توجه نکردهاند.
او اضافه کرد: مثلاً کاتالیز، قطعهای است که خودروسازها برای کاهش آلایندگی از آن استفاده میکنند ولی بیشتر مردم بعد از خراب شدن این قطعه حاضر به جایگزین کردن آن نیستند در نتیجه بهطور کامل نمیتوان گفت این محصول کاهش آلایندگی را در پی دارد.
کاکایی گفت: جو جامعه در حال حاضر به سمت پیادهسازی این استانداردها گرایش دارد اما واقعیت این است که بزرگان جامعه باید منافع مصرفکنندگان خرد را در کنار تولیدکنندگان ببینند که آیا با شرایط اقتصادی کشور در حال حاضر اجرای همه استانداردها الزامی است؟
این کارشناس خودرو با بیان اینکه رفتار مردم در نهایت اقدام دولت را خنثی خواهد کرد، افزود: در بلندمدت مردم به دلیل توان مالی پایین قادر به خرید خودروهای جدید نخواهند بود و در نتیجه از همان خودروهای قبلی و فرسوده که نه کاهش آلایندگی و نه افزایش ایمنی را در پی دارد استفاده خواهند کرد.
او گفت: همچنین برخی خودروهایی که در حال حاضر در خط تولید هستند مثل پراید و بعضی مدلهای پژو، در صورت اعمال استانداردها بهطور کامل از بازار حذف خواهند شد.
این کارشناس اقتصادی در پاسخ به این سؤال که «استانداردها را تا کجا باید بالا ببریم؟» توضیح داد: در دنیا زمانبندی تست استانداردها و توانایی خودروساز فقط از نظر فناوری انجام نمیشود بلکه به توانایی مردم در تهیه محصول جدید نیز توجه میکنند.
او با تأکید بر اینکه برخی از استانداردهای ۸۵گانه در کشور ما به دلیل نبود زیرساخت لازم کافی قابل اجرا نیستند، افزود: مسایلی مانند سوخت، خط کشیها و اندازه جداول در کشور ما استاندارد کافی ندارند در نتیجه باید اعمال استانداردهای ۸۵گانه مطابق با شرایط کشور اجرا شود.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.