ردپای شتابزدگی در تدوین اسناد مناقصات نفتی

ردپای شتابزدگی در تدوین اسناد مناقصات نفتی مناقصه‌مزایده- کنسرسیوم مرکب از (توتال با ۴۰درصد سهم، انی با ۴۰درصد سهم و نواتک با ۲۰درصد سهم) دو قرارداد اکتشاف و تولید مربوط به بلوک‌های ۴ و ۹ فراساحل لبنان واقع در شرق دریای مدیترانه را با دولت لبنان به امضا رساند. رهبری کنسرسیوم و بهره‌برداری از پروژه […]

ردپای شتابزدگی در تدوین اسناد مناقصات نفتی

مناقصه‌مزایده- کنسرسیوم مرکب از (توتال با ۴۰درصد سهم، انی با ۴۰درصد سهم و نواتک با ۲۰درصد سهم) دو قرارداد اکتشاف و تولید مربوط به بلوک‌های ۴ و ۹ فراساحل لبنان واقع در شرق دریای مدیترانه را با دولت لبنان به امضا رساند.

رهبری کنسرسیوم و بهره‌برداری از پروژه به‌عهده توتال خواهد بود.

به گزارش خبرنگار مناقصه‌مزایده، رضاپاکدامن در کانال خود نوشت: یکی از مدیران توتال در این زمینه اعلام کرد که این قرارداد در راستای استراتژی گروه توتال برای حضور در پروژه‌های اکتشافی دریای مدیترانه است.

اولویت کاری پروژه، بلوک۴ و با انجام حفاری اکتشافی در این بلوک اعلام شده، زیرا در مورد بلوک‌۹ اختلاف مرزی بین لبنان و اسرائیل وجود دارد.

این دو قرارداد حاصل اولین دور مناقصه پروژه‌های فراساحلی لبنان بوده که دولت این کشور در ژانویه‌۲۰۱۷ برگزار کرد.

یک نکته مهم و نیازمند توجه برای کشور ما در این رابطه، فرایند کوتاه برگزاری مناقصه بین‌المللی تا واگذاری کار و انعقاد قرارداد در لبنان همچون بسیاری از کشورهای دیگر بوده که کم‌تر از یک سال صورت گرفت.

درصورتی که فرایند برگزاری مناقصات در کشور ما غالباً یا بسیار «شتابزده» و بدون تولید دقیق اسناد مناقصه و اسناد قرارداد، یا بسیار«آهسته و فرسایشی» است.

ارزش زمان در کشور ما علی‌رغم شرایط عقب‌ماندگی شدید، به‌خوبی حس نمی‌شود.

وقفه طولانی در تصمیم‌گیری‌ها و ارجاع کار، نه تنها معدود سرمایه‌گذاران بلکه شرکت‌های متعدد خدماتی و سازنده داخلی را در شرایط بلاتکلیفی قرار می‌دهد.

 

لذا، پیش از این‌که به مسایل فنی و حتی مالی پروژه‌های صنعتی و نفتی توجه شود، لازم است بازنگری اساسی در نظام تصمیم‌سازی‌ها صورت گیرد.