برجام فراتر از توافقنامه صرف است

وزیر امور خارجه در گفت‌وگو با شبکه آمریکایی برجام فراتر از توافقنامه صرف است وزیر امور خارجه کشورمان در گفت‌وگو با یک شبکه آمریکایی، انقلاب اسلامی ایران را درخواست مردم برای شأن و منزلتشان توصیف کرد و گفت: مردم ایران پیش از انقلاب احترامی که استحقاقش را داشتند، دریافت نمی‌کردند. به گزارش ایلنا، محمدجوادظریف در […]

وزیر امور خارجه در گفت‌وگو با شبکه آمریکایی

برجام فراتر از توافقنامه صرف است

وزیر امور خارجه کشورمان در گفت‌وگو با یک شبکه آمریکایی، انقلاب اسلامی ایران را درخواست مردم برای شأن و منزلتشان توصیف کرد و گفت: مردم ایران پیش از انقلاب احترامی که استحقاقش را داشتند، دریافت نمی‌کردند.

به گزارش ایلنا، محمدجوادظریف در گفت‌وگو با شبکه پی‌بی‌اس در پاسخ به این سؤال که انقلاب اسلامی‌۱۹۷۹ برای ایرانی‌‌ها چه معنی به همراه دارد، گفت: من فکر می‌کنم که مردم مختلف احساسات متفاوتی درباره انقلاب دارند اما بر این باورم که این یک درخواست برای شأن و منزلت مردم ایران بود. آنها می‌خواستند که برای آنچه بودند، آنچه تاریخشان بود و آنچه هویتشان بود به رسمیت شناخته شوند.

ظریف در پاسخ به این سؤال که آیا آمریکایی‌‌ها به‌طورکلی درکی از تجربه مردم ایران پیش از وقوع انقلاب دارند یا خیر؟ اظهارکرد: من حدس می‌زنم که اینطور نیست. من معتقدم که مردم آمریکا هدف خشم و بی‌احترامی که مردم ایران با آن مواجه بودند، قرار نگرفته‌اند، هر چند که آنها یک متحد نزدیک برای آمریکا بودند. اما اینگونه احساس می‌کردید که ایران آن احترامی که استحقاقش را داشت، دریافت نمی‌کند.

وی درباره این‌که دولت‌های عربی چه رویکردی در قبال انقلاب اسلامی در منطقه داشتند، گفت: اگر بخواهم با شما صادق باشم باید بگویم که من در آمریکا بودم، بنابراین نمی‌دانم که این انقلاب در کشورهای عربی با چه واکنشی مواجه شد و تجربه شخصی در این زمینه ندارم اما با توجه به مطالبی که خواندم، دو واکنش وجود داشت. یکی از سوی توده اعراب که احتمال خلاصی خود از دیکتاتور‌ها را می‌دیدند، این بدین معنی نیست که آنها از ایران می‌خواستند که این کار را انجام دهد، بلکه تنها نمونه‌ای را برایشان فراهم می‌کرد که مردم بدون هرگونه کمک خارجی قادر بودند یک رژیم بسیار ستمگر را که اساساً مورد حمایت آمریکا بود سرنگون کنند و شکست دهند.

ظریف ادامه‌داد: بنابراین این یکی از پیام‌هایی بود که به عقیده من آنها دریافت کردند و جشن و شادی هم وجود داشت. از طرف دیگر دولت‌های عربی بودند که برخی از آنها به دلیل تأثیرات احتمالی در آینده شروع کردند به واکنش در برابر این انقلاب و خود را برای شکست آن آماده کردند. یکی از بارز‌ترین نمونه‌ها، اقدام آنها برای تسلیح، حمایت مالی و پشتیبانی از ۸سال تجاوزات ستمگرانه و خصمانه علیه ایران است.

رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر این‌که چرا انقلاب اسلامی به پدیده‌ای تبدیل شد که نه تنها منطقه، بلکه جهان را لرزاند و آیا این یک انقلاب مذهبی بود؟ اظهارداشت: در واقع باید بگویم که این انقلابی بود که از آموزه‌های دین اسلام الهام گرفت اما لزوماً یک قیام مذهبی نبود.

وی همچنین در پاسخ به سؤالی درباره اظهارات عادل‌الجبیر، وزیر خارجه عربستان که انقلاب اسلامی را یک انقلاب شیعه نامیده، گفت: باید بگویم که آنها به دلیل انتخاب‌های اشتباهی که داشته‌اند احساس خطر می‌کنند. با صدام‌حسین شروع کردند و با القاعده، داعش و جبهه النصره ادامه دادند. تمامی آنها تصمیمات غلط بود. اکنون برای این‌که آنچه را انجام داده‌اند، توجیه کنند و مشروع جلوه دهند مجبورند که این نامگذاری را انجام دهند. ایران از فلسطین حمایت کرده است، آیا فلسطین یک انقلاب شیعی است؟ آیا فلسطینی‌‌ها شیعه هستند؟ ما سنگین‌‌ترین هزینه‌ها را برای حمایتمان از مردم فلسطین داده‌ایم؟ من حتی برای لحظه‌ای معتقد نیستم که مردم فلسطین شیعه هستند، بنابراین از نظر من آنها باید پیش از گفتن چنین اظهارات تمسخرآمیزی بیش‌تر تفکر کنند.

ظریف در پاسخ به این سؤال که آیا از نظر وی، انقلاب اسلامی یک انقلاب شیعه نبوده است؟ تصریح‌کرد: خیر، چرا که این یک انقلاب اسلامی است. این انقلاب همه را کنار هم جمع کرد و همان‌طور که شما گفتید در جهان اسلام طنین‌ انداخت. برخی تلاش می‌کنند که آن را یک انقلاب شیعه جلوه دهند و به همین دلیل تلاش کرده‌اند تا با هزینه بسیار گزاف پیام نفرت را در جهان پراکنده کنند.

وی در پاسخ به این سؤال که امام خمینی خواستار نابودی حکومت‌های پادشاهی در منطقه خلیج‌فارس و کاخ سعودی شده است، گفت: ما تاکنون هیچ اقدامی علیه هیچ کشوری انجام نداده‌ایم. ما دیدگاه‌هایمان را درباره ماهیت دولت‌‌ها که مطیع آمریکا هستند و دولت‌هایی که پیام تنفر را اشاعه می‌دهند به روشنی مشخص کرده‌ایم. ما همواره با استفاده از زور علیه دولت‌‌ها مخالفت کرده‌ایم اما ممکن است مردم را برای احقاق حقوقشان تشویق کرده باشیم.

وی این سؤال را که سوریه از ایران فاصله زیادی دارد و به دلیل آن‌که مرز مشترکی با ایران ندارد، نمی‌تواند منافع استراتژیکی برای شما داشته باشد را اینگونه پاسخ داد: متأسفانه برای ترویست‌‌ها حد و مرز وجود ندارد. منافع استراتژیک ما جلوگیری از افزایش افراطی‌گری است و من معتقدم در این حوزه عربستان سعودی و همه کشورهای دیگر منافع مشترکی دارند. متأسفانه آنها قدری در تشخیص منافع خود تأخیر داشتند و این موضوع دقیقاً مثل رابطه آنها با صدام‌حسین بود که در نهایت او علیه حامیان خود نیز اعلام جنگ کرد. من فکر می‌کنم که بالاخره آنها خواهند فهمید که از این هیولاهایی که حمایت می‌کنند در نهایت بر علیه خود آنها قد علم خواهند کرد.

 

زمانی که خبرنگار از ظریف پرسید که من در صحبت‌هایی که با مردم ایران داشته‌ام و در مورد حمایت از بشاراسد پرسیده‌ام، اکثر آنها با این اقدام مخالف بودند، ظریف این جمله را اینگونه پاسخ داد: به این دلیل که شما سؤال را اشتباه پرسیده‌اید. البته من رسانه شما را مقصر نمی‌دانم. شما از مردم پرسیده‌اید که آیا درست است که از این فرد حمایت شود و آنها جواب دادند خیر، اما اگر شما از آنها بپرسید این اقدام که باعث جلوگیری از حضور داعش در ایران نیز خواهد شد، اقدامی درست است ۹۹درصد آنها پاسخ مثبت خواهند داد؛ بنابراین باید سؤال درست را بپرسید. در واقع این سؤال بخش مهمی از پاسخ آن نیز است و به همین دلیل من معتقدم باید سؤال نیز به‌گونه‌ای مناسب در مورد آینده منطقه مطرح شود. منظور من این است این سؤالی که شما مطرح کرده‌اید، ایران را در موضع دشمنی با عربستان قرار می‌دهد، اما اگر سؤال را درست مطرح کنید این موضوع می‌تواند در راستای منافع هر دو کشور باشد.