ترامپ و ساخت رآکتورهای هسته‌ای برای عربستان

ترامپ و ساخت رآکتورهای هسته‌ای برای عربستان عربستان ماه آتی فینالیست قراردادهای هسته‌ای را اعلام می‌کند که شامل قراردادهایی مولتی‌میلیون‌دلاری برای ساخت دو رآکتور برق هسته‌ای در نواحی بیابانی حاشیه خلیج‌فارس می‌شود و آمریکا احتمالاً با نادیده گرفتن قوانین امنیت هسته‌ای می‌تواند پیروز میدان شود. به گزارش ایسنا، از نظر شاهزاده محمدبن‌سلمان، ولیعهد عربستان ساخت […]

ترامپ و ساخت رآکتورهای هسته‌ای برای عربستان

عربستان ماه آتی فینالیست قراردادهای هسته‌ای را اعلام می‌کند که شامل قراردادهایی مولتی‌میلیون‌دلاری برای ساخت دو رآکتور برق هسته‌ای در نواحی بیابانی حاشیه خلیج‌فارس می‌شود و آمریکا احتمالاً با نادیده گرفتن قوانین امنیت هسته‌ای می‌تواند پیروز میدان شود.

به گزارش ایسنا، از نظر شاهزاده محمدبن‌سلمان، ولیعهد عربستان ساخت رآکتورهای مذکور مسأله قدرت و اقتدار بین‌المللی و گامی است به سمت تطابق برنامه هسته‌ای خودش با ایران و از نظر دولت ترامپ هم رقابت برای ارتقای شرکت‌های آمریکایی و مبارزه با اشاعه برنامه‌های هسته‌ای. چنانچه دولت آمریکا بخواهد فرصت‌های یک کنسرسیوم آمریکایی به رهبری وستینگهاوس را ارتقا دهد، نیاز دارد قوانینی که هدفش محدودسازی اشاعه هسته‌ای در یک بخش ناآرام از جهان است، نادیده بگیرد. چنین اقدامی می‌تواند به تشدید خطرات امنیتی و ترغیب سایر کشور‌ها در خاورمیانه بینجامد تا چنین رویه‌ای را دنبال کنند.

جان‌والفشتال، یک کارشناس تسلیحات هسته‌ای است که در دوران ریاست جمهوری اوباما مدیر کنترل تسلیحات و عدم اشاعه تسلیحات در شورای امنیت ملی آمریکا بوده است. او می‌گوید: اگر سعودی‌‌ها می‌خواهند به توافقی بدون محدودیت برسند، رویه‌ای بسیار خطرناک در این منطقه باب می‌شود و سیاست هسته‌ای آمریکا در ۵۰سال گذشته شکسته می‌شود.

 

این مسأله سنجشی درباره سیاست خارجی دونالدترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا و قدرت چانه‌زنی اوست. ترامپ، جاردکوشنر، داماد‌او و ریک‌پری، وزیر انرژی آمریکا در سفرهایی که به ریاض داشتند ولیعهد جوان عربستان را ترغیب کردند تا وارد قراردادهای بزرگ با شرکت‌های آمریکایی شود. البته این تلاش‌ها تاکنون ثمری نداشته است.