پایکوبی پوشاک چینی در عزای تولیدکنندگان داخلی

پایکوبی پوشاک چینی در عزای تولیدکنندگان داخلی در حالی که به گفته مسؤولان، یکی از اهداف برگزاری نمایشگاه‌های بهاره عرضه کالای ایرانی است، اما در این نمایشگاه عمدتاً عرضه پوشاک چینی و وارداتی به عنوان کالای ایرانی به مشتریان عرضه می‌شود. به گزارش فارس، مردم هر ساله در روزهای پایانی سال برای خرید اجناس و […]

پایکوبی پوشاک چینی در عزای تولیدکنندگان داخلی

در حالی که به گفته مسؤولان، یکی از اهداف برگزاری نمایشگاه‌های بهاره عرضه کالای ایرانی است، اما در این نمایشگاه عمدتاً عرضه پوشاک چینی و وارداتی به عنوان کالای ایرانی به مشتریان عرضه می‌شود.

به گزارش فارس، مردم هر ساله در روزهای پایانی سال برای خرید اجناس و اقلام مورد نیاز شب عید خود به تکاپو می‌‌افتند و اصناف از قبیل پوشاک، کیف، کفش، مواد غذایی، آجیل و خشکبار ایام پرکاری را طی می‌کنند.

در این میان برگزاری فروشگاه‌های بهاره برای عرضه کالاهای مورد نیاز مردم یکی از مکان‌هایی است که در ایام پایان سال به دلیل عرضه کالا با قیمت‌ مناسب‌تر مورد استقبال مردم قرار می‌گیرد.

نمایشگاه بهاره در مصلی امام‌خمینی تهران هم یکی از این نمایشگاه‌های بهاره است و به همین دلیل با مراجعه به این مکان با تولیدکنندگان، عرضه‌کنندگان و خریداران کالاهای مورد نیاز شب عید گفت‌وگویی انجام شد که در ادامه می‌خوانید.

طی ۱۰ سال گذشته تولید و تقاضای پوشاک کم شده است

شقایق اسدی، تولیدکننده پوشاک بچه‌گانه که غرفه‌ای ۱۲متری را به مدت ۱۰روز با قیمت ۴٫۵میلیون تومان کرایه کرده است، در پاسخ به سؤالی در رابطه با وضعیت بازار گفت: بازار پوشاک تقریباً راکد است و طی ۱۰ سالی که در این زمینه فعالیت دارد، مشاهده می‌کند که هر سال تولید و تقاضا در این بخش کم‌تر می‌شود.

وی افزود: هر سال نسبت به سال قبل مشتری‌های عمده خود را بیش‌تر از دست می‌دهیم، به‌طوری که به عنوان یک تولیدکننده، مجبور به عرضه مستقیم کالا شده است. در حالی که اگر خریدار داشته باشم، خودم وارد بخش فروش نمی‌شوم.

اسدی اظهار داشت: حضورم در این مکان برای عرضه تولیدات به دلیل رکود در بازار پوشاک است.

این تولیدکننده پوشاک ایرانی در پاسخ به این سؤال که استقبال مردم از پوشاک ایرانی چگونه است، ‌گفت: مردم خرید پوشاک خارجی را به ایرانی ترجیح می‌دهند، حتی اگر قیمت بیش‌تری بپردازند!

وی بیان داشت: البته پوشاک وارداتی معمولاً از پوشاک ایرانی با قیمت پایین‌تری در بازار عرضه می‌شود و به همین دلیل مردم از خرید پوشاک چینی که قیمت مناسب‌تری نسبت به تولید داخلی دارد، بیش‌تر استقبال می‌کنند.

این تولیدکننده پوشاک بیان داشت: مواد اولیه تولید پوشاک ایرانی از قبیل پارچه وارداتی است و بخش عمده‌ای از پارچه مورد نیاز از چین به اسم پارچه ترکیه وارد می‌شود.

اسدی افزود: وقتی به مشتری می‌گوییم این البسه تولید داخل است، انگار توی سر مال خودمان زده‌ایم و مشتری از خرید آن کالا منصرف می‌شود.

وی در پاسخ به این سؤال که پوشاک وارداتی چه حجمی از بازار را اشغال کرده است، گفت: ۷۰ الی ۸۰درصد بازار را البسه وارداتی اشغال کرده است و از آنجا که قیمت پایین‌تری نسبت به پوشاک ایرانی دارند مردم هم ترجیح می‌دهند که پوشاک وارداتی که اغلب چینی و ترک است، خریداری کنند.

* محدودیت بازار و عدم وجود بازارهای صادراتی از معضلات تولید کفش

علی منافی، تولیدکننده کفش چرم دست‌دوز تبریز که در نمایشگاه بهاره غرفه‌ای را برای عرضه تولیدات خود کرایه کرده است، در مورد وضعیت تولید گفت: پیشینه تولید کفش دست‌دوز تبریز به چند صد سال قبل باز می‌گردد.

وی که تولید کفش شغل آبا و اجدادی‌اش است، افزود: پیشینه تولید کفش در خانواده‌اش قدمتی بیش از ۷۰سال دارد و خودش نسل چهارم از خانواده‌اش است که در این شغل مشغول به فعالیت است.

این تولیدکننده کفش چرم دست‌دوز با بیان این‌که تولید در کارگاهش روز به روز کاهش می‌یابد، گفت: یکی از مشکلات تولید در این بخش محدودیت بازار فروش است.

وی اظهار داشت: تولیدات کفش چرم دست‌دوز تبریز فقط در داخل کشور عرضه می‌شود و بازار صادراتی برای آن وجود ندارد.

منافی گفت: این در حالی است که کشور ترکیه در این زمینه صادرکننده است و محصولات خود را به کشورهای اروپایی به ویژه ایتالیا صادر می‌کند.

این تولیدکننده کفش چرم دست‌دوز تبریز بیان داشت: امروز تمام درهای صادراتی ما در این بخش بسته است و برای این منظور واقعاً نیازمند حمایت دولت هستیم.

وی گفت: با عرضه داخلی نمی‌توان بازار رقابتی به وجود آورد و به همین دلیل کیفیت تولید روزبه‌روز کاهش می‌یابد.

این تولیدکننده بیان داشت: حضورم در این نمایشگاه به دلیل انباشته شدن تولیداتم در کارگاهم بوده است و اگر می‌توانستم کالاهای خود را به خوبی عرضه کنم، قطعاً به این نمایشگاه نمی‌آمدم.

وی از معضلات و مشکلات بخش عرضه و عدم استقبال مردم را واردات کفش به خصوص کفش چینی عنوان کرد و بیان داشت: قدرت خرید مردم پایین آمده و به همین دلیل ترجیح می‌دهند، کالاهای وارداتی که قیمت پایین‌تری نسبت به تولید داخلی دارند خریداری کنند.

وی با اشاره به این‌که کارگاه کوچکی در تبریز با ۱۰ کارگر دارد، گفت: در حال حاضر که بخشی از تولید کفش توسط دستگاه انجام می‌شود، قادر به تولید روزانه ۶۰جفت کفش نیست، زیرا خریدار ندارد، اما در ۵۵سال پیش به گفته پدرش، پدربزرگش کارگاه بزرگی با حدود ۷۰کارگر داشته و روزانه بیش از ۶۰ جفت کفش در آن کارگاه تولید می‌شده است.

*حفظ تولید ملی سخت است

مریم امیدی تولیدکننده جوراب و محصولات کشباف درمورد وضعیت تولید و بازار در این بخش گفت: به سختی می‌توان تولید ایرانی را حفظ کرد. بیش‌تر خریداران جنس را به صورت مدت‌دار و با چک مطالبه می‌کنند که تعداد زیادی از این خریداران چک‌های خود را پاس نمی‌کنند یا به دلیل نبود مشتری در بازار اجناس را مرجوع می‌کنند.

وی بیان داشت: با توجه به علاقه به امر تولید ایرانی، مدتی مواد اولیه مورد نیاز را از مواد اولیه داخلی تهیه می‌کرده که با توجه به نامرغوب بودن نخ در مقابل نخ‌های وارداتی حتی چینی آن تولیدات با عدم استقبال مشتریانش مواجه شده است و مجبور شده دوباره از نخ چینی و وارداتی برای تولید استفاده کند.

*افزایش ۲۰ درصدی قیمت آجیل و خشکبار نسبت به سال گذشته

در بخش عرضه آجیل و خشکبار، امیرحسین‌زاده گفت: قیمت آجیل و خشکبار معمولاً گران است و به همین دلیل مردم در طول سال استقبال خوبی ندارند. اما در برخی ایام از قبیل نزدیک شدن به سال نو خرید در این بخش بیش‌تر می‌شود.

وی افزود: استقبال مردم در این نمایشگاه در چند روز گذشته برای خرید آجیل و خشکبار خوب بوده، البته ما سعی کرده‌ایم، اجناس را با تخفیف ۲۰درصدی عرضه کنیم، تا فروش بیش‌تری داشته باشیم.

وی که حدود ۸ سال است در این صنف مشغول به فعالیت است، بیان داشت: در بخش آجیل و خشکبار قیمت خرید نسبت به سال گذشته ۲۰درصد افزایش یافته است.

حسین‌زاده اظهار داشت: ‌در این مکان غرفه ۲۴متری را با قیمت ۱۳میلیون تومان اجاره کرده است.

* مردم ترجیح می‌دهند کالاهای اساسی خریداری کنند

مریم محمدی، زنبوردار نمونه اردبیل که برای عرضه تولیدات خود در این نمایشگاه حضور یافته است، بیان داشت: از استقبال مردم راضی نیست و طی چند روز حضورش در این نمایشگاه فروش خوبی نداشته است.

وی گفت: به نظر می‌رسد مردم از نظر مالی ضعیف هستند و کم‌تر تمایل به خرید عسل را دارند و ترجیح می‌دهند که کالاهای اساسی را خریداری کنند.

* وضعیت تولید اصلاً در کشور خوب نیست

در بخش لوازم خانگی که نسبت به سایر بخش‌ها خلوت‌تر بود و مشتریان کم‌تری در آن حضور داشتند، خانم هاشمی به عنوان تولیدکننده و عرضه‌کننده خردکن ایرانی گفت: در این نمایشگاه به عرضه کالای برقی تولید داخل اقدام کرده است و استقبال مردم را هم از خرید آن خوب ارزیابی می‌کند.

وی افزود: اصلاً در کشور شرایط تولید خوب نیست و از تولیدکننده حمایت نمی‌شود، زیرا با واردات به تولید داخل به شدت لطمه وارد می‌شود، در حالی که دولت باید واقعاً مانع واردات جنس‌های بی‌کیفیت شود.

هاشمی هم از افزایش قیمت دلار بر روی قیمت تمام‌شده کالا گلایه‌مند بود و اظهار داشت: به هر حال بخشی از مواد اولیه تولید وارداتی است و وقتی افزایش قیمت دلار اتفاق می‌افتد، قیمت تمام‌شده کالای تولید داخل هم افزایش می‌یابد و همین می‌تواند مورد انتقاد مشتریان قرار بگیرد.

*عرضه پوشاک چینی به اسم ایرانی در نمایشگاه بهاره

همچنین از نکات قابل توجه دیگر در نمایشگاه بهاره مصلی عرضه پوشاک چینی است که بخشی از آن با عنوان کالای ایرانی عرضه می‌شود.

عرضه پوشاک ایرانی در این نمایشگاه در حالی است که این نمایشگاه به گفته مسؤولان برای عرضه کالاهای ایرانی برپا شده، مگر این‌که در آن بخش، تولیدات ایرانی وجود نداشته باشد.

بر اساس این گزارش، در حالی در این نمایشگاه پوشاک چینی عرضه می‌شود که در بخش تولید پوشاک ایرانی هیچ مشکلی وجود ندارد و حتی تولیدکنندگان پوشاک ایرانی از دپوی کالاهای خود به دلیل نبودن بازار گلایه‌مند هستند.

 

این گزارش می‌افزاید: اغلب خریداران از قیمت‌های کالاهای عرضه‌شده در این نمایشگاه رضایت نسبی داشتند و در ارزیابی‌های خود، قیمت عرضه کالا را زیر قیمت بازار عنوان می‌کردند، اما نسبت به کیفیت برخی اقلام گلایه‌مند بودند.