پرداخت ٢٠٠هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی

در بهمن و اسفند ممکن می‌شود پرداخت ٢٠٠هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی با توجه به عملکرد ۱۰ماهه بانک‌ها در تسهیلات‌دهی، باید برای رسیدن به پیش‌بینی پرداخت ۶۷۰هزار میلیاردی در سال جاری حدود ۲۰۰هزار میلیارد تومان دیگر طی دو ماه تسهیلات پرداخت کنند. تحقق این امر با توجه به شرایط موجود چندان قابل پیش‌بینی نیست. به گزارش […]

در بهمن و اسفند ممکن می‌شود

پرداخت ٢٠٠هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی

با توجه به عملکرد ۱۰ماهه بانک‌ها در تسهیلات‌دهی، باید برای رسیدن به پیش‌بینی پرداخت ۶۷۰هزار میلیاردی در سال جاری حدود ۲۰۰هزار میلیارد تومان دیگر طی دو ماه تسهیلات پرداخت کنند. تحقق این امر با توجه به شرایط موجود چندان قابل پیش‌بینی نیست.

به گزارش ایسنا، روند پرداخت تسهیلات در شبکه بانکی در سال‌های اخیر همواره رو به رشد حرکت کرده به‌طوری که در حدود ۴سال گذشته از رقمی نزدیک به ۲۵۰هزار میلیارد تومان در سال تا ۵۴۰هزار میلیارد در سال گذشته پیش رفته است و عملکرد آنها نشان داده که اغلب فراتر از پیش‌بینی بانک مرکزی برای سال بوده است.

در سال جاری رییس‌کل بانک مرکزی پیش‌بینی کرده بود که بانک‌ها بتوانند تا پایان سال حدود ۶۷۰هزار میلیاردتومان تسهیلات پرداخت کنند که در مقایسه با ۵۴۰هزار میلیارد تومان سال گذشته حدود ۱۳۰هزار میلیارد تومان رشد داشت.

تازه‌‌‌ترین گزارشی که بانک مرکزی از عملکرد تسهیلات‌دهی بانک‌ها منتشر کرده نشان می‌دهد که در ۱۰ماهه امسال حدود ۴۶۲هزار میلیارد تومان بین بخش‌های اقتصادی توزیع شده است که البته این رقم در مقایسه با دوره مشابه سال قبل بیش از ۳۴هزار میلیارد تومان افزایش دارد.

اگر قرار باشد بانک‌ها طبق پیش‌بینی بانک مرکزی پیش بروند باید حدود ۲۰۰هزار میلیارد تومان دیگر تسهیلات در دو ماه پرداخت کنند که چندان طبیعی به نظر نمی‌رسد. این‌که بانک‌ها در ۱۰ماه حدود ۴۶۰هزار میلیارد تومان پرداخته‌اند و برای دو ماه باید ۲۰۰هزار میلیارد تومان تسهیلات بپردازند آن هم با توجه به این‌که به‌طور معمول در یک یا ‌دو ماه انتهای سال روند تسهیلات‌دهی بانک‌ها کند شده و عملکرد بالایی در این زمینه ندارند.

از سویی دیگر قرار بر این بود تا در سال جاری حدود ۵۰هزار میلیارد تومان هم برای تولید و اشتغال از مجموع تسهیلات شبکه بانکی پرداخت شود به‌طوری که ۳۰هزار میلیارد تومان تسهیلات برای حمایت از بنگاه‌های تولیدی به منظور تأمین سرمایه در گردش، تأمین مالی طرح‌های نیمه‌تمام و بازسازی و نوسازی در نظر گرفته شود و ۲۰هزار میلیارد دیگر هم براساس قانون بودجه برای ایجاد فرصت‌های شغلی مصوب شده بود که در مجموع سهمی حدود ۷٫۵درصد از ۶۷۰هزار میلیارد پیش‌بینی شده را دربرمی‌گرفت.

با این حال آمار‌‌ها هر چند که شفاف نیستند ولی نشان دادند که سهم ۵۰هزار میلیاردی نیز تاکنون از عملکرد خوبی برخوردار نبوده است و بانک‌ها امسال نتوانستند برخلاف سال گذشته به تعهد خود برای حمایت از بنگاه‌های کوچک و متوسط به‌طور کامل عمل کنند. از حدود ۴۶۲هزار میلیارد تسهیلاتی که در ۱۰ماهه امسال پرداخت شده حدود ۲۸۷ هزار میلیارد تومان معادل ۶۲٫۲درصد به تأمین سرمایه در گردش اختصاص داشته است. در این میان سهم بخش کشاورزی حدود ۴۰هزار میلیارد تومان، صنعت و معدن ۱۳۴هزار میلیارد، مسکن و ساختمان حدود ۴۰هزار میلیارد، بازرگانی ۶۴هزارو۵۰۰میلیارد و خدمات ۱۸۵هزار میلیارد بوده است.

 

باید یادآور شد که از مجموع تسهیلاتی که بانک‌ها پرداخته‌اند و آنچه برای سال پیش‌بینی می‌شود معمولاً تا نیمی تسهیلات جدید و مابقی تمدید تسهیلات پرداختی قبلی است.