اختصاص ۳۵۵۰۰ میلیارد تومان به یارانه‌ها

 اختصاص ۳۵۵۰۰ میلیارد تومان به یارانه‌ها نمایندگان مردم خانه ملت پیشنهاد اولیه دولت مبنی بر اختصاص ۲۳هزار میلیارد تومان به یارانه‌های نقدی و غیرنقدی را برای سال ۹۷ به ۳۵هزارو۵۰۰میلیارد تومان افزایش دادند. به گزارش خانه ملت، نمایندگان در نشست علنی روز پنجشنبه مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی جزییات بخش هزینه‌ای لایحه بودجه سال۹۷ […]

 اختصاص ۳۵۵۰۰ میلیارد تومان به یارانه‌ها

نمایندگان مردم خانه ملت پیشنهاد اولیه دولت مبنی بر اختصاص ۲۳هزار میلیارد تومان به یارانه‌های نقدی و غیرنقدی را برای سال ۹۷ به ۳۵هزارو۵۰۰میلیارد تومان افزایش دادند.

به گزارش خانه ملت، نمایندگان در نشست علنی روز پنجشنبه مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی جزییات بخش هزینه‌ای لایحه بودجه سال۹۷ با اصلاحیه تبصره۱۴ ماده واحده این لایحه که به کمیسیون تلفیق بودجه برای بررسی مجدد ارسال شده بود، با ۱۵۴رأی موافق، ۱۹رأی مخالف و ۳رأی ممتنع از مجموع۱۹۶ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند که در جریان این مصوبه مبلغ یارانه‌های نقدی و غیرنقدی به عدد ۳۵هزارو۵۰۰میلیارد تومان افزایش پیدا کرد.

بنا بر این گزارش، براساس این تبصره در اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها و با هدف تحقق عدالت، کاهش فقر مطلق و توسعه بهداشت و سلامت مردم و همچنین معطوف نمودن پرداخت یارانه نقدی به خانوارهای نیازمند، در اجرای ماده ۳۹ قانون برنامه ششم توسعه پس از تخصیص سازمان برنامه و بودجه کشور هزینه می‌شود.

سیاست‌ها و برنامه‌های مقابله با فقر مطلق دنبال خواهد شد

محمدباقرنوبخت، رییس سازمان برنامه و بودجه با بیان این‌که برای سال آینده مانند سال جاری خانواده‌هایی که یارانه می‌گرفتند، از این سهم همچنان برخوردار خواهند شد، گفت: سیاست‌ها و برنامه‌های مقابله با فقر مطلق نیز دنبال خواهد شد.

وی ادامه داد: یک میلیون‌و۳۳هزار ظرفیت شغلی، پیش‌بینی و منابع آن در تبصره ۱۳ و ۱۴ از سوی نمایندگان محترم مجلس در نظر گرفته شده است.

افزایش رقم اختصاصی به یارانه‌ها صرفاً ناشی از افزایش درآمد‌‌ها خواهد بود

علی اصغر یوسف‌نژاد، سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه در توضیح دلایل رفت و برگشت تبصره ۱۴ لایحه بودجه، گفت: تبصره ۱۴ به دلیل تراکنش درصد بخش سلامت که باید ۱۰درصد با توجه به قانون برنامه اعمال می‌شد، به کمیسیون تلفیق ارجاع داده شد، اما با توجه به این‌که قیمت حامل‌های انرژی افزایش پیدا نکرده است، پیش‌بینی می‌شود افزایش مصرف صورت بگیرد، لذا افزایش درآمدی در صحن و کمیسیون تلفیق شناسایی شد که از این محل ۱۱هزار میلیارد افزایش پیدا کند و برای توزیع آن نیز برنامه ارایه شده است.

وی ادامه داد: نظر نمایندگان در مورد بخش سلامت از ۳٫۷ به ۴٫۴ درصد در بررسی مجدد افزایش داده شد. همچنین در مورد قالیبافان، مبلغی اختصاص یافت. ضمن آن‌که در رابطه با تولید و اشتغال نیز ۵هزار تا در نظر گرفتیم و در مجموع برای یارانه‌های نقدی و غیرنقدی، عدد پیشنهادی دولت از ۲۳هزار میلیارد تومان که در مقطعی به ۳۰هزار میلیارد تومان رسید، به ۳۵هزارو۵۰۰میلیارد تومان افزایش پیدا کرد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه افزود: قیمت‌ها صرفاً ناشی از افزایش درآمد‌‌ها خواهد بود، نه افزایش حامل‌های انرژی.

این گزارش می‌افزاید؛ طبق این مصوبه دولت موظف است نسبت به حذف یارانه خانوارهای پردرآمد به صورت تدریجی اقدام کند.

همچنین در صورتی که خانوار‌‌ها نسبت به حذف یارانه خود معترض باشند، ‌وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی موظف است حداکثر ظرف مدت یک ماه موضوع را بررسی و در صورت استحقاق نسبت به برقراری یارانه آنها اقدام کند.

همچنین در هر صورت خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد، بهزیستی، خانوارهای ساکن روستا‌‌ها و سایر خانواده‌های کم درآمد کماکان یارانه دریافت خواهند کرد و از فهرست دریافت‌کنندگان یارانه حذف نخواهند شد.

به موجب مصوبه مجلس، تا سقف ۱۱هزار میلیارد تومان به جدول منابع بند الف این تبصره قابل افزایش است:

افزایش سهم سلامت موضوع ردیف ۳ مصارف هدفمندی به ۴۴۰۰میلیارد تومان

اختصاص مبلغ ۵۰۰۰میلیارد تومان در ردیف جدید به موضوع تولید و اشتغال

اجرای قانون حمایت از معلولان توسط سازمان بهزیستی کشور ۲۰۰میلیارد تومان

کمک به حق بیمه قالیبافان ۵۰میلیارد تومان

باقیمانده مبلغ مذکور جهت پرداخت یارانه نقدی و غیرنقدی خانوار‌‌ها موضوع ردیف یک مصارف هدفمندی یارانه‌ها

در ردیف دو مصارف هدفمندی عبارت کمک به خانوارهای عشایر اضافه شود.

به دولت اجازه داده می‌شود تا سقف ۱۰درصد مجوز قانون برنامه ششم نسبت به جابه‌جایی منابع و مصارف این جدول جهت پرداخت یارانه نقدی و غیرنقدی خانوار‌‌ها اقدام کند.

اولین سال است که تمام منابع هدفمندی شفاف می‌شود

در جریان بررسی تبصره ۱۴، غلامرضا کاتب در مخالفت با این تبصره گفت که جدول درآمدی هدفمندی یارانه‌ها در قالب ۹۸هزار میلیارد تومان بسته شده و حالا می‌گوییم ۱۱هزار میلیارد تومان برای این منابع قابل افزایش است. یعنی سرجمع منابع ۱۰۸هزار میلیارد تومان می‌شود و دولت به راحتی می‌تواند نسبت به افزایش قیمت حامل‌های انرژی اقدام کند. ضمن این‌که به دولت اجازه می‌دهیم منابع و مصارف را در سقف ۱۰درصد جابه‌جا کند.

ناصر قوامی نیز در موافقت با این تبصره، گفت: این اولین سال است که تمام منابع هدفمندی شفاف می‌شود. ما در واقع برای ۱۱هزار میلیارد تومان منابع سرگردان مصرف تعیین می‌کنیم و این در راستای شفاف کردن و منضبط کردن بودجه است و به یارانه‌بگیر‌‌ها کمک می‌کند.

پس از بحث و بررسی درباره تبصره ۱۴ لایحه بودجه در مورد هدفمندی، نمایندگان با ۱۵۴ رأی موافق، ۱۹ رأی مخالف و ۳رأی ممتنع از مجموع ۱۹۶ نماینده حاضر با آن موافقت کردند و به این ترتیب نحوه هزینه کرد درآمدهای هدفمندی در سال آینده را تعیین کردند