لغو افزایش تعرفه واردات دانه روغنی سویا

یک منبع آگاه خبر داد لغو افزایش تعرفه واردات دانه روغنی سویا کارگروه تنطیم بازار وزارت جهاد کشاورزی پس از بررسی پیشنهاد افزایش تعرفه واردات دانه روغنی به ویژه سویا این پیشنهاد را رد کرد. به گزارش اقتصاد‌آنلاین براساس این گزارش؛ یکی از معاونت‌های وزارت صنعت، معدن‌ و تجارت پیشنهاد افزایش تعرفه ورودی دانه روغنی […]

یک منبع آگاه خبر داد

لغو افزایش تعرفه واردات دانه روغنی سویا

کارگروه تنطیم بازار وزارت جهاد کشاورزی پس از بررسی پیشنهاد افزایش تعرفه واردات دانه روغنی به ویژه سویا این پیشنهاد را رد کرد.

به گزارش اقتصاد‌آنلاین براساس این گزارش؛ یکی از معاونت‌های وزارت صنعت، معدن‌ و تجارت پیشنهاد افزایش تعرفه ورودی دانه روغنی سویا را دو هفته قبل به همراه تعداد زیادی از اقلام دیگر به جهت حمایت از تولید داخل و بدون هماهنگی با وزارت جهاد کشاورزی در کمیسیون ماده‌۱ پیشنهاد داد‌. این پیشنهاد با مخالفت شدید اتاق بازرگانی ‌و تشکل‌های تولیدی روبه‌رو شد. در همین راستا نایب رییس یکی از همین تشکل‌ها در گفت‌و‌گو با اقتصاد ‌آنلاین گفت: افزایش تعرفه به بهانه حمایت از تولید داخل نتیجه‌ای جز تأمین منافع معدود افراد رانت‌دار ندارد.

وی اضافه‌کرد: با موافقت افزایش تعرفه واردات کنجاله دانه روغنی سویا؛ خواه‌ناخواه و به تبع آن قیمت‌های داخلی نیز افزایش می‌یابد و به این ترتیب منافع واردکنندگان دانه‌های روغنی که مالک ۴۰درصد کارخانه‌های روغن‌کشی نیز هستند، تأمین می‌شود و جبران سود از دست رفته خود را می‌کنند.

پس از مخالفت شدید تشکل‌ها و نمایان شدن جنبه‌های پنهان این پیشنهاد، موضوع افزایش تعرفه پس گرفته شد و سپس مقرر شد که موضوع در کارگروه تنطیم بازار وزارت جهاد کشاورزی بررسی شود.

 

لازم به ذکر است؛ تصمیم برای بدون تغییر ماندن تعرفه ورودی دانه روغنی سویا موقتی است و در صورت طرح دوباره این موضوع امکان افزایش آن وجود دارد.