زمان‌شناسی و مجموعه‌نگری اقتصاد را نجات می‌دهد

عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران زمان‌شناسی و مجموعه‌نگری اقتصاد را نجات می‌دهد سال آینده، برای اقتصاد ایران در شرایطی سال خوبی ست که اصلاحات اقتصادی با تکامل دیدگاه جامعه اقتصادی از بخشی به فرابخشی دنبال شود. عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران با بیان این‌که افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی در چند سال اخیر به تمرکز […]

عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران

زمان‌شناسی و مجموعه‌نگری اقتصاد را نجات می‌دهد

سال آینده، برای اقتصاد ایران در شرایطی سال خوبی ست که اصلاحات اقتصادی با تکامل دیدگاه جامعه اقتصادی از بخشی به فرابخشی دنبال شود.

عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران با بیان این‌که افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی در چند سال اخیر به تمرکز حجم پول در بانک‌ها انجامید، گفت: در عمل بخش مولد اقتصاد کم‌تر از این پول‌‌ها بهره برد و علی‌رغم هشدار پارلمان بخش خصوصی بانک‌ها با اعطای سود بالا به سپرده‌گذار، از سوی دیگر نرخ بالای بهره را برای تسهیلات تعیین می‌کردند، نرخی که در فعالیت‌های مولد اقتصاد توجیه و صرفه‌ای نداشت.

به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از سایت خبری اتاق بازرگانی تهران عباس‌آرگون تصریح‌کرد: کاهش نرخ سود بانکی برای حرکت نقدینگی و سرمایه‌های خرد و کلان به سمت تولید در دستور کار قرار گرفت اما متأسفانه بیش از تولید این بازارهای موازی بود که با تشدید دلالی و سفته‌بازی از این اقدام بهره برد.

وی افزود: کاهش نرخ سود بانکی البته تنها دلیل افزایش نرخ‌‌ها به ویژه نرخ ارز در چند ماه اخیر نبود. نرخ ارز در چند سال اخیر متناسب با نرخ تورم افزایش نیافته بود و این مسأله به حفظ ظرفیت نوسان‌پذیری ناگهانی ارز منجر شد.

به گفته آرگون تحرک سودجویان در بازار ارز دست به دست دیگر عوامل داد و ثبات و آرامش آن را بر هم زد. حال سؤال این است که چرا کاهش نرخ سود بانکی به انتفاع بخش تولید نینجامید؟

عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران افزود: سرمایه‌گذاری منفی، لزوم استفاده از ظرفیت‌های خارجی و وضعیت فعلی نقدینگی در کشور شعار نیست. اینها مسایل مهم اقتصاد است که باید در نظر گرفتن دیگر بخش‌ها به آن پرداخت. متأسفانه فقدان نگاه مجموعه‌نگر باعث شده که هیچ یک از اقدامات مثبت به نتیجه مورد نظر در اقتصاد نرسد.

وی گفت: نگاهی که اکنون در جامعه اقتصادی ایران حکومت می‌کند، سودآوری کوتاه‌مدت است و به دلیل سودآوری بلند‌مدت تولید و مشکلات ریز و درشت فضای کسب ‌و کار، سرمایه‌دار ترجیح می‌دهد خودش را به دردسر نیندازد.

آرگون با بیان این‌که بانک‌ها حکم حلقه‌ای را دارند که باید زنجیر تولید و سرمایه‌های خرد را به‌هم پیوند بزنند، افزود: اما چالش‌های چند سال اخیر سیستم بانکی مثل عملکردها، بهره‌وری، تطابق با استانداردهای جهانی و‌… فعالیت بانک‌ها را تحت تأثیر قرارداده است.

عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران با بیان این‌که اقتصاد ایران دچار دردهای متنوع است که نمی‌توان با نگاه بخشی آن را اصلاح کرد، گفت: در این زمینه به نگاهی مجموعه‌نگر و سیستمی نیاز داریم که با در نظر گرفتن وضعیت دیگر بخش‌ها، تیغ جراحی‌اش را به یکی از ارگان‌های اندام اقتصادی بکشد.

وی افزود: سال آینده، برای اقتصاد ایران در شرایطی سال خوبی ست که اصلاحات اقتصادی با تکامل دیدگاه جامعه اقتصادی از بخشی به فرابخشی دنبال شود.

 

آرگون تصریح‌کرد: زمان‌شناسی، یعنی اجتناب از تأخیر و جلوگیری از تعجیل در فرایند اصلاحات اقتصادی از اهمیت به‌سزایی برخوردار است. این‌که تا چه اندازه اصلاح اقتصاد و درمان بیماری‌هایش در سال آینده خورشیدی ممکن است، منوط به همین دو نکته خواهد بود.