زیان۲۰میلیون دلاری به صادرات با بستن یک روز مرز ایران و عراق

دبیرکل اتاق مشترک ایران ‌و عراق مطرح کرد‌ زیان۲۰میلیون دلاری به صادرات با بستن یک روز مرز ایران و عراق دبیرکل اتاق مشترک ایران ‌و عراق گفت: روزانه ۲۰میلیون دلار کالای ایرانی از طریق مرزهای زمینی به عراق صادر می‌شود و بستن یک روز مرز دو کشور۲۰میلیون دلار به صادرات ایران لطمه وارد می‌کند. به […]

دبیرکل اتاق مشترک ایران ‌و عراق مطرح کرد‌

زیان۲۰میلیون دلاری به صادرات با بستن یک روز مرز ایران و عراق

دبیرکل اتاق مشترک ایران ‌و عراق گفت: روزانه ۲۰میلیون دلار کالای ایرانی از طریق مرزهای زمینی به عراق صادر می‌شود و بستن یک روز مرز دو کشور۲۰میلیون دلار به صادرات ایران لطمه وارد می‌کند.

به گزارش ایمنا، سیدحمیدحسینی اظهار‌کرد: اگر مسایلی مانند بستن مرزهای ایران ‌و عراق در زمان رفراندوم اقلیم کردستان ‌و ایام اربعین نبود امسال صادرات ایران به عراق ۱۲درصد افزایش پیدا می‌کرد.

وی ارزش صادرات ایران به عراق در سال ۲۰۱۰ را ۴٫۴میلیارددلار برشمرد و گفت: در سال۲۰۱۶ این میزان به ۱٫۶میلیارددلار رسید که ظرفیت افزایش آن تا ۱۰میلیارددلار وجود دارد.

دبیرکل اتاق مشترک ایران ‌و عراق تأکید‌کرد: عراق می‌تواند یکی از دروازه‌های بین‌المللی برای صادرات کالا و خدمات ایران باشد و باید از این فرصت غیرقابل تکرار استفاده کنیم.

وی با بیان این‌که روزانه ۲۰میلیون‌دلار کالای ایرانی از طریق مرزهای زمینی ‌به عراق صادر می‌شود، تأکید‌کرد: بستن یک روز مرز دو کشور۲۰میلیون‌دلار به صادرات ایران لطمه وارد‌ می‌کند.

حسینی خواستار حضور فعال اعضای اتاق بازرگانی اصفهان در اتاق مشترک ایران ‌و عراق شد و گفت: تعداد اعضای استان اصفهان از ۱۰۰نفر به ۱۴نفر کاهش یافته است.

وی تصریح‌کرد: تا پایان بهمن‌ماه جاری ۶٫۵میلیارددلار کالا و خدمات به عراق صادر شده است. سیمان با ۷٫۲میلیارددلار در صدر کالاهای صادراتی ایران بود و پس از آن بستنی و شربت‌های یخ‌زده، ماست، کولرهای آبی، گوجه‌فرنگی، رب‌گوجه، پنیر، سیب، شوینده‌ها قرار دارد.

دبیرکل اتاق مشترک ایران ‌و عراق سدسازی، راه‌سازی، ساختمان‌سازی، استادیوم و ساخت شبکه فاضلاب شهری را از پروژه‌های فنی ‌و مهندسی در دست اجرای شرکت‌های ایرانی در عراق برشمرد و گفت: در حال حاضر عراق ۲۰۰پروژه صنعتی بزرگ دارد که می‌تواند چرخه شرکت‌های خدمات فنی‌ و مهندسی را به حرکت درآورد.

وی تبادل گردشگر را از دیگر بخش‌های مهم اقتصادی بین ایران‌ و عراق برشمرد و افزود: ظرفیت جذب گردشگران عراقی در زمینه‌های مختلف ۷۰۰میلیون‌دلار در سال است و حجم تبادلات کالا و خدماتی بین دو کشور می‌تواند به ۱۰میلیارددلار برسد.

حسینی اضافه‌کرد: ایران سالانه ۳میلیارددلار کلاً به عراق ترانزیت می‌کند، همچنین سالانه یک‌میلیارددلار برق و یک‌میلیارددلار گاز به عراق صادر می‌شود.

سهم ایران از واردات صنایع نساجی عراق ۱۱درصد است

عضو هیأت مدیره اتاق بازرگانی ایران‌ و عراق با بیان این‌که واردات صنایع نساجی عراق از کشور‌ها ۸٫۲میلیارددلار که سهم ایران با ۳۱۲میلیون‌دلار ۱۱درصد است، اظهار‌کرد: ارزش واردات سوخت‌های معدنی و محصولات پالایشگاهی عراق ۶۱۶میلیون‌دلار و سهم ایران با ۲۹۴میلیون‌دلار ۴۸درصد این بازار است.

وی سهم ایران در واردات محصولات فلزی عراق را متناسب ظرفیت‌های موجود دانست و گفت: عراق سالانه ۲٫۵میلیارددلار محصولات فلزی وارد می‌کند و ایران با ۵۶۰میلیون‌دلار ۱۱درصد این بازار را در اختیار دارد.

حسینی ذوب‌آهن اصفهان را از واحدهای تولیدی فعال در بازار عراق برشمرد و گفت: واحدهای تولیدی فولادی به ویژه در بخش ورق می‌توانند حداقل سهم ۵۰درصد بازار عراق از حجم ۶٫۲میلیارددلار را داشته باشند.

ضرورت حفظ سهم ۵۵درصدی ایران از واردات مصالح ساختمانی

وی سهم ایران در واردات مصالح ساختمانی را قابل توجه ارزیابی کرد و گفت: از دومیلیارددلار واردات مصالح ساختمانی عراق ۱٫۱میلیارددلار شامل ۵۵درصد بازار به ایران اختصاص دارد.

دبیرکل اتاق مشترک ایران‌ و عراق مزیت ایران در کسب بازار مصالح ساختمانی عراق را پایین بودن هزینه حمل‌ و نقل برای مصالح ایرانی دانست و افزود: اگر درست عمل کنیم می‌توانیم سهم ایران را در صادرات مصالح ساختمانی حفظ و حتی افزایش دهیم.

وی واردات عراق در بخش دارو و تجهیزات پزشکی را ۹۴میلیون‌دلار عنوان‌کرد و گفت: متأسفانه سهم ایران با ۴میلیون‌دلار تنها ۵٫۴درصد این بازار است، در حالی‌که ۶قلم داروی تولید ایران در عراق ثبت و ۸۳پرونده در مرحله ثبت قرار دارد.

حسینی تراز تجاری ایران‌ و عراق را ۹۵درصد به سود ایران دانست و تأکید‌کرد: ۶میلیارددلار صادرات ایران به عراق و تنها ۵۰میلیون‌دلار واردات از این کشور داریم.

وی نقش استان اصفهان را در مبادلات تجاری و اقتصادی بین ایران ‌و عراق را مهم ارزیابی کرد و گفت: اصفهان به عنوان مرکز تولید فولاد و نساجی همواره می‌تواند در تجارت ایران با عراق جایگاه ویژه‌ای داشته باشد.

دبیرکل اتاق مشترک ایران‌ و عراق کم‌توجهی تولیدکنندگان محصولات ناجی به سلیقه عراقی‌‌ها را قابل نقد دانست و گفت: سلیقه شهروندان این کشور در پوشاک کم‌تر مورد توجه قرار می‌گیرد، این در حالی است که چینی‌‌ها و ترک‌‌ها براساس سلیقه عراقی‌‌ها پوشاک تولید می‌کنند.

وی تأکید‌کرد: به دلیل تغییر سبک زندگی در عراق استفاده از مبل روز‌به‌روز در این کشور در حال افزایش است.

دبیر کل اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق لغو ویزا، عقد قرارداد تعرفه ترجیحی، یکسان‌سازی استاندارد کالا و خدمات، تشکیل شرکت حمل‌ و نقل بین‌المللی مشترک و شرکت‌های فنی ‌و مهندسی مشترک، برقراری رابطه بانکی و بیمه‌ای بین دو کشور، ایجاد دروازه مشترک تجاری و همکاری دو کشور در راه‌اندازی و تأسیس فروشگاه‌های زنجیره‌ای و واحدهای تولیدی و صنعتی را از جمله راه‌های ارتقا روابط تجاری و اقتصادی ایران‌ و عراق عنوان کرد.

هیچ تبعیضی علیه کالای ایرانی در عراق وجود ندارد

حسینی تأکید‌کرد: هیچ تبعیضی علیه کالای ایرانی در عراق وجود ندارد و دولت عراق رفتار خصمانه‌ای با کالاهای ایرانی ندارد.

وی از بازرگانان و تجار خواست که به جای فروش کالا در پایانه‌های مرزی و ورود پیله‌وری به این کشور با بازرگانان بغداد و شهرهای بزرگ عراق مذاکره و تجارت کنند.

دبیرکل اتاق مشترک ایران‌ و عراق تشکیل کمیسیون مشترک تجاری بین ایران‌ و عراق با هدف تقویت و توسعه روابط اقتصادی دو کشور مهم و ضروری دانست و گفت: فرصتی مانند عراق برای اقتصاد ایران دیگر نخواهیم داشت و باید از این فرصت نهایت استفاده را ببریم.

وی راه‌اندازی فروشگاه زنجیره‌ای در شهرهای بزرگ عراق را گامی مؤثر در معرفی محصولات غذایی و سایر بخش‌ها دانست و گفت: از ۳۴۴میلیون‌دلار واردات محصولات غذایی عراق ۲۹میلیون‌دلار معادل ۹درصد به ایران اختصاص دارد. راه‌اندازی این فروشگاه زنجیره‌ای در عراق می‌تواند به افزایش صادرات محصولات غذایی منتهی شود.

بازارهای برون‌مرزی عامل توسعه بنگاه‌های اقتصادی است

رییس کمیسیون حمایت از سرمایه‌گذاری، تأمین مالی و توسعه روابط خارجی اتاق بازرگانی اصفهان در این نشست خواستار تمرکز فعالان اقتصادی ‌نسبت به کشورهای همسایه ایران در توسعه روابط اقتصادی شد و گفت: در حال حاضر عراق بزرگ‌‌ترین شریک تجاری ایران در منطقه است ولی متأسفانه از تمام ظرفیت این کشور برای صادرات کالا و خدمات استفاده نمی‌کنیم.

قاسمعلی‌جباری حضور در بازارهای برون‌مرزی را عامل موفقیت و توسعه بنگاه‌های اقتصادی استان اصفهان برشمرد و افزود: رقابت در بازار محدود داخل کشور عامل موفقیت و توسعه یک بنگاه نخواهد بود.

وی تأکید‌کرد: توسعه روابط بین‌المللی ایران با سایر کشور‌ها می‌تواند توسعه روابط اقتصادی را به دنبال داشته باشد و نرخ بیکاری را نیز کاهش‌ دهد.

 

عضو هیأت رییسه اتاق بازرگانی اصفهان از بازرگانان استان خواست که در اتاق‌های مشترک ایران و سایر کشور‌ها حضور فعال داشته باشند تا از آخرین اخبار و اطلاعات از بازارهای آن کشور با خبر باشند.