شرط کالاهای رقابتی، داشتن خدمات رقابتی است

سرپرست توسعه بازارهای صادراتی شرط کالاهای رقابتی، داشتن خدمات رقابتی است همایش تجلیل از صادرکنندگان برتر استان آذربایجان‌غربی با حضور‌ استاندار آذربایجان‌غربی، سرپرست توسعه بازارهای صادراتی سازمان توسعه تجارت ایران، مشاور وزیر کشور، مقامات و مدیران استان و فعالان بخش خصوصی برگزار شد. به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از روابط‌عمومی سازمان توسعه تجارت ایران، در […]

سرپرست توسعه بازارهای صادراتی

شرط کالاهای رقابتی، داشتن خدمات رقابتی است

همایش تجلیل از صادرکنندگان برتر استان آذربایجان‌غربی با حضور‌ استاندار آذربایجان‌غربی، سرپرست توسعه بازارهای صادراتی سازمان توسعه تجارت ایران، مشاور وزیر کشور، مقامات و مدیران استان و فعالان بخش خصوصی برگزار شد.

به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از روابط‌عمومی سازمان توسعه تجارت ایران، در همایش تجلیل از صادرکنندگان برتر استان آذربایجان‌غربی از ١٩صادرکننده نمونه این استان‌ تقدیر شد.

میرهادی‌سیدی، سرپرست توسعه بازارهای صادراتی سازمان توسعه تجارت ایران، با اشاره به اهمیت صادرات خدمات و سرمایه‌گذاری خارجی‌ اظهار‌کرد: در رویکرد جدید سازمان توسعه تجارت ایران برنامه‌های توسعه‌ای، افزایش رایزنان بازرگانی، ارایه بسته‌های مشوق صادراتی، پیگیری موافقتنامه‌های تعرفه ترجیحی‌ با کشورهای مختلف در دستور کار است که امیدواریم با این برنامه‌ریزی شاهد توسعه روزافزون صادرات کشور و رونق صادرات استان‌ها به ویژه استان آذربایجان‌غربی باشیم.

وی افزود: امروز ما در این مراسم از تولیدکنندگان‌ و فعالان اقتصادی در بخش صنعت و معدن به همراه صادرکنندگان تقدیر می‌کنیم و این به همه ما گوشزد می‌کند که صادرات متکی به تولید است‌. به همین جهت باید ظرفیت تولید صادراتی کشور را افزایش دهیم تا امکان افزایش صادرات فراهم شود.

سرپرست معاونت توسعه بازارهای صادراتی سازمان توسعه تجارت گفت: اشتباه رایجی که در حوزه صادرات وجود دارد این است که تصور می‌کنیم تولید صادراتی به حد کافی وجود دارد و ما باید فقط آن را صادر کنیم اما واقعیت این است که ابتدا با تکیه بر افزایش ظرفیت تولید صادراتی، به دنبال سرمایه‌گذاری بر روی آن نیز باشیم.

سیدی اظهار‌کرد: اگر ما به دنبال آهنگ رشد بالاتر صادرات نسبت به تولید داخلی هستیم باید سرمایه‌گذاری‌ها را به سمت طرح‌های تولیدی صادرات محور ‌سوق دهیم. ‌در چنین شرایطی صادرات را می‌توان‌ بیش‌تر از رشد تولید ملی افزایش داد در غیر این صورت افزایش صادرات در حد مورد انتظار نخواهد بود.

وی بر نقش خدمات کارآمد در قیمت تمام شده کالاهای صنعتی تأکید کرد و گفت: حدود یک سوم ارزش کالاهای صنعتی را خدماتی تشکیل می‌دهند که تولید‌کننده از آنها استفاده کرده است. بر این اساس اگر خدمات ناکارآمد و غیررقابتی در اختیار صنعت قرار دهیم تولیدات صنعتی با قیمت رقابتی به دست نخواهیم آورد، بنابر‌این شرط کالاهای رقابتی، داشتن خدمات رقابتی است.

 

سرپرست معاونت توسعه بازارهای صادراتی سازمان توسعه تجارت با اشاره به اهمیت زنجیره جهانی ارزش افزود: صادرات ما باید به نوعی تعریف شود که هم در زنجیره جهانی ارزش قرار بگیرد و هم بتواند در این زنجیره جایگاه خود را ارتقا دهد، چرا که رود به زنجیره جهانی ارزش‌ و تولید در مشارکت با بازیگران دیگر جهانی در شرایط امروز تولید جهانی امری حیاتی برای تجارت هر کشور است.