حمایت ویژه‌ای از تولید نشده است

عضو خانه صنعت، معدن ‌و تجارت ایران؛ در سال «اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال» حمایت ویژه‌ای از تولید نشده است عضو خانه صنعت، معدن ‌و تجارت ایران با اعلام این‌که متأسفانه در سال جاری حمایت ویژه‌ای از تولید انجام نشده است، گفت: دولت امروز گرفتاری‌های زیادی دارد اما چرا تاوان آن را باید بخش تولید […]

عضو خانه صنعت، معدن ‌و تجارت ایران؛ در سال «اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال»

حمایت ویژه‌ای از تولید نشده است

عضو خانه صنعت، معدن ‌و تجارت ایران با اعلام این‌که متأسفانه در سال جاری حمایت ویژه‌ای از تولید انجام نشده است، گفت: دولت امروز گرفتاری‌های زیادی دارد اما چرا تاوان آن را باید بخش تولید پرداخت کند؟

آرمان خالقی در گفت‌وگو با تسنیم، در پاسخ به این پرسش که مقام‌معظم‌رهبری شعار امسال را به نام «اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال» نامگذاری کردند، در حال حاضر به روزهای پایانی سال نزدیک می‌شویم، به اعتقاد شما مسؤولین تا چه اندازه پایبند به اجرای این شعار بوده و تا حدودی حمایت‌های لازم از بخش تولید انجام شده است، اظهارکرد: مقام‌معظم‌رهبری وقتی شعاری را برای یک سال تعیین می‌کنند یعنی هدف‌ را مشخص و مسؤولین باید اقدامات لازم را برای اجرایی شدن آن انجام دهند.

وی با بیان این‌که بحث تولید ملی چند سالی است که مورد توجه جدی مقام‌معظم‌رهبری قرار گرفته است، افزود: البته در کنار این موضوع تأکید موکد رهبری بر اجرای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی است تا در راستای آن حمایت از تولید و اشتغال در کشور فراهم شود.

این عضو خانه صنعت، معدن ‌و تجارت ایران تأکیدکرد: به اعتقاد من موضوع اقتصاد مقاومتی و تولید ملی محدود به یک سال نیست و یک برنامه بلند مدت محسوب می‌شود زیرا حمایت از تولید ملی اشتغال پایدار را در کشور به وجود می‌آورد.

خالقی با اعلام این‌که متأسفانه در سال جاری حمایت ویژه‌ای از تولید انجام نشده است، گفت: البته حرکت‌هایی در این رابطه صورت گرفت اما به دلیل تعدد مشکلات و گرفتاری بخش تولید راهکارهای اساسی برای حل مشکلات لازم بود که هنوز اجرایی نشده است.

وی با اشاره به تدوین سند استراتژی توسعه صنعت کشور اظهارکرد: در سال ۸۴ زمانی که آقای‌جهانگیری، وزیر وقت صنعت بود بحث تدوین استراتژی توسعه صنعت مطرح شد و حتی این موضوع نهایی و به وزارت صنعت ابلاغ شد. از آن سال هر ساله با تغییر وزرا ما شاهد اجرایی شدن این سند نبودیم، بلکه هر کس سند گذشته را رد و خود اقدام به تهیه سند جدیدی کرده است. این موضوع تا امروز ادامه دارد. به نحوی که هنوز ما شاهد یک سند استراتژی برای توسعه صنعت کشور نیستیم. خلأ همین سند عاملی شده تا تصمیمات مقطعی و به صورت یکپارچه نباشد.

این عضو خانه صنعت، معدن ‌و تجارت ایران با تأکید بر این‌که هنوز معلوم نیست سرنوشت سند استراتژی توسعه صنعت چه شده است، تصریح‌کرد: وقتی یک برنامه منسجم نداشته باشیم دستگاه‌ها به صورت جزیره‌ای عمل کرده و سود و منفعت خود را می‌بینند. به عنوان نمونه در کارت اعتباری خرید کالا بانک نتوانست همراهی لازم را با تولیدکنندگان جهت فروش محصول ایرانی داشته باشد. این در حالی است که تولیدکنندگان ایرانی به خوبی از ارایه این کارت استقبال کرده و تلاش‌های خود را برای اجرایی شدن آن انجام دادند.

خالقی در رابطه با اجرایی شدن سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی در سال‌جاری نیز افزود: استقرار ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی عاملی شده تا در تصمیم‌گیری‌ها سریع انجام شود. اما عملی کردن این موضوع با مشکلات متعددی روبه‌روست.

وی افزود: امروز هر بخش ساز خود را می‌زند، بانک می‌گوید منابع کافی برای ارایه تسهیلات ندارم، از طرف دیگر بهره‌های بانکی را افزایش می‌دهد تا پول‌های سرگردان وارد بازار نشود. این موضوع نشان می‌دهد ما غیربهره‌وری بانک‌ها را با بهره‌های سنگین پوشش می‌دهیم که این موضوع اصلاً درست نیست. دولت امروز گرفتاری‌های زیادی دارد اما چرا تاوان آن را باید بخش تولید پرداخت کند؟