گل و لای فاضلاب وارد کشور شده است نه کود انسانی

گمرک اعلام کرد  گل و لای فاضلاب وارد کشور شده است نه کود انسانی واردات این بار از نوع گل و لای فاضلاب در حالی در رسانه‌ها خبرساز شد که بررسی‌ها نشان می‌دهد که برای استفاده در صنایع شیمیایی وارد کشور می‌شود و بحث واردات کود انسانی صحت ندارد. به گزارش ایرنا، در روزهای گذشته […]

گمرک اعلام کرد

 گل و لای فاضلاب وارد کشور شده است نه کود انسانی

واردات این بار از نوع گل و لای فاضلاب در حالی در رسانه‌ها خبرساز شد که بررسی‌ها نشان می‌دهد که برای استفاده در صنایع شیمیایی وارد کشور می‌شود و بحث واردات کود انسانی صحت ندارد.

به گزارش ایرنا، در روزهای گذشته در برخی رسانه‌ها خبری مبنی بر واردات ۱۶۰تن کود انسانی از ترکیه منتشر شد که واکنش‌‌ها متولیان حوزه تجارت را به دنبال داشت.

سازمان توسعه تجارت به عنوان مسؤول ثبت سفارش کالا در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که برای کود انسانی هیچ تعرفه‌ای در کتاب مقررات صادرات و واردات وجود ندارد تا بتوان وارد کرد؛ کود حیوانی، نباتی یا مخلوط هم با کد تعرفه ۳۱۰۱۰۰۰ در کتاب مقررات صادرات و واردات ذکر شده است.

این سازمان با تأکید بر این‌که گل و لای فاضلاب در صنایع شیمیایی کاربرد دارد، تأکید کرد: البته طی سال‌های ۹۵ و ۹۶ هیچ گونه ثبت سفارش واردات برای این ردیف انجام نشده است.

گمرک جمهوری اسلامی ایران نیز روز گذشته در گزارشی ضمن تأیید اطلاعیه سازمان توسعه تجارت اعلام کرد که براساس سیستم طبقه‌بندی بین‌المللی کالایی (HS) اساساً کالایی تحت عنوان کود انسانی در ردیف‌های تعرفه‌ای طبقه‌بندی کالایی وجود ندارد و در جداول تعرفه‌ای کتاب مقررات صادرات و واردات کشورمان نیز کالایی با عنوان کود انسانی نیست.

گمرک در گزارش خود می‌افزاید که در سال۱۳۹۵ کالایی تحت عنوان گل و لای فاضلاب با مجوز ثبت سفارش سازمان توسعه تجارت از ترکیه وارد کشور شده که این کالا پس از اخذ مجوز‌های قانونی از جمله مجوز سازمان محیط‌زیست از سوی یک شرکت دانش‌بنیان به گمرک اظهار و پس از پرداخت همه وجوه متعلقه و تشریفات قانونی از گمرک ترخیص شده است.

 

براساس این گزارش، گل و لای وارد شده بیوماس سلولزی است که در تصفیه‌خانه‌های مدرن استفاده می‌شود و به وسیله ایزوتانکهای مخصوص واگنی (تانکرهای ویژه حمل مایعات، گاز‌‌ها و پودرها) حمل و وارد شده است و براساس اسناد تجاری موجود، این مواد کاربردهای تصفیه‌خانه‌ای مربوط به دانش فنی فرآوری پساب‌‌ها را دارد.