نماینده مردم تبریز در مجلس در گفتوگو با مناقصهمزایده خصوصیها توان رقابت با نهادهای نظامی در مناقصات را ندارند سو تیتر: خصوصیها در مناقصات کشور نمیتوانند با نهادهای نظامی، توان مالی و قیمتهای آنها رقابت کنند، به همین دلیل، ناچار میشوند سرمایههایشان را به خارج از کشور ببرند. سرمایهگذران ما در کشورهای دیگر مورد […]
نماینده مردم تبریز در مجلس در گفتوگو با مناقصهمزایده
خصوصیها توان رقابت با نهادهای نظامی در مناقصات را ندارند
سو تیتر: خصوصیها در مناقصات کشور نمیتوانند با نهادهای نظامی، توان مالی و قیمتهای آنها رقابت کنند، به همین دلیل، ناچار میشوند سرمایههایشان را به خارج از کشور ببرند. سرمایهگذران ما در کشورهای دیگر مورد استقبال خوبی قرار میگیرند؛ در کشورهای منطقه ۳ روزه همه مجوزها را به شما تحویل میدهند تا فعالیت کنید. به عنوان مثال، پیمانکاران ایرانی در یکی از کشورهای همسایه شمالی خیلی موفقتر از داخل کشور عمل میکنند.
نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی گفت: درمورد شبهدولتیها یا همان خصولتیها باید گفت که این شرکتها ظاهراً دولتی نیستند و خصوصی شدند ولی واقعاً خصوصی هم نشدهاند.
شهابالدین بیمقدار در گفتوگو با مناقصهمزایده، ضمن بیان مطلب فوق تصریح کرد: به عنوان مثال، یک شرکت خصولتی داریم که متعلق به فلان مؤسسه عمومی غیردولتی است، از لحاظ حقوق قانون تجارت، امثال این شرکت، خصوصی هستند ولی مدیریت آنها را در واقع دولت انجام میدهد. در شرکتهای واقعاً خصوصی، مدیریت و کارگران را سهامداران انتخاب میکنند، اما در شرکتهای خصولتی، انتخاب مدیران و اعمال مدیریت در دست وزرا و دولت است. این شرکتهای ظاهراً واگذار شده خصولتی با همه سرمایه و ثروتشان به اندازه چند شرکت خصوصی موفق، راندمان نخواهند داشت.
نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی در خصوص راهکار حل مشکل خصولتیها و واگذاری آنها تشریح کرد: بهترین راهحل مشکل خصولتیها این است که سهم آنها مجدداً در بورس عرضه و فروخته شود. تا زمانی که دولت در انتخاب مدیران این شرکتها نقش دارد، این شرکتها همین گونه با بهرهوری و کارایی پایین به فعالیت خود ادامه خواهند داد. زیرا دولتی اداره میشوند و عملاً دلسوزی، خلاقیت و صرفهجویی مانند بخش خصوصی صورت نمیگیرد.
عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس خاطرنشان کرد: براساس اصل۴۴ خواستار این بودیم که دولت را با واگذاریها و خصوصیسازی، کوچک کنیم اما عملاً دولت بزرگتر شده است، این در حالی است که در شرایط کاملاً دولتی با فشار وزرا، مجلس کارهایی انجام میشد ولی در وضعیت فعلی که خصولتیسازی صورت گرفته، این فشارها کمتر شده و کارهای مورد نظر کشور خوب پیش نمیرود.
این نماینده مجلس در ادامه کالبدشکافی ساختار اقتصادی کشور، اظهار داشت: هم اکنون شاهدیم ارگانهای نظامی در اقتصاد دخالت میکنند، وقتی آنها میآیند، بقیه اقتصادیون کنار میروند. آنها در این شرایط، نمیتوانند استعدادها و سرمایههای خودشان را شکوفا کنند، به همین دلیل، اقتصاد ایران باید خصوصی و رقابتی شود، زیرا تا زمانی که سازمانها و نهادهای وابسته به دولت حضور در اقتصاد دخالت داشته باشند، مشکل اقتصاد کشور حل نمیشود.
وی افزود: باید در ساختار تغییراتی ایجاد کنیم تا اقتصاد کشور از حالت دستوری خارج شود، در این راستا باید قوانینی هم تصویب شود. از سوی دیگر باید با ارایه تسهیلات مناسب بانکی، بخش خصوصی را راه بیندازیم.
بی مقدار با اشاره مجدد به نهادهای نظامی در اقتصاد اذعان داشت: خصوصیها در مناقصات کشور نمیتوانند با نهادهای نظامی، توان مالی و قیمتهای آنها رقابت کنند، به همین دلیل، ناچار میشوند سرمایههایشان را به خارج از کشور ببرند. سرمایهگذران ما در کشورهای دیگر مورد استقبال خوبی قرار میگیرند؛ در کشورهای منطقه ۳ روزه همه مجوزها را به شما تحویل میدهند تا فعالیت کنید. به عنوان مثال، پیمانکاران ایرانی در یکی از کشورهای همسایه شمالی خیلی موفقتر از داخل کشور عمل میکنند.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.