مالیات ۱۴هزار میلیارد تومان از برآورد بودجه عقب مانده است

مالیات ۱۴هزار میلیارد تومان از برآورد بودجه عقب مانده است آمار‌‌ها نشان می‌دهد وصولی مالیات در بهمن ماه ۷۷هزار میلیارد تومان بوده و نسبت به مصوب ۱۴هزار میلیارد تومان عقب‌ماندگی دارد. به گزارش فارس، براساس آمار‌‌ها درآمدهای مالیاتی از اول فروردین امسال تا ۲۷بهمن ماه سال جاری بالغ بر ۷۷هزارو۱۵۴میلیاردو۳۱۴میلیون تومان بوده است. طبق جزییات […]

مالیات ۱۴هزار میلیارد تومان از برآورد بودجه عقب مانده است

آمار‌‌ها نشان می‌دهد وصولی مالیات در بهمن ماه ۷۷هزار میلیارد تومان بوده و نسبت به مصوب ۱۴هزار میلیارد تومان عقب‌ماندگی دارد.

به گزارش فارس، براساس آمار‌‌ها درآمدهای مالیاتی از اول فروردین امسال تا ۲۷بهمن ماه سال جاری بالغ بر ۷۷هزارو۱۵۴میلیاردو۳۱۴میلیون تومان بوده است.

طبق جزییات این اطلاعات، درآمدهای مستقیم مالیاتی ۴۴هزارو۱۴۷میلیاردو۲۳۷میلیون تومان بوده و ۳۳هزارو۷میلیارد‌و۴۷میلیون تومان مالیات کالا و خدمات وصول شده است.

رقم مصوب بودجه برای مالیات‌های مستقیم حدود ۵۲هزارو۱۳۴میلیاردو۸۲۱میلیون تومان بوده و نیز درآمدهای مالیات کالا و خدمات ۳۸هزارو۶۸۴میلیاردو۷۸۳میلیون تومان در نظر گرفته شده بود.

همچنین پیش‌بینی برای بخش مالیات‌های مستقیم در این مدت حدود ۵۶هزارو۴۳۹میلیاردو۲۵۰میلیون تومان و برای مالیات کالا و خدمات ۴۱هزارو۹۳۴میلیاردو۸۲۵میلیون تومان بوده است.

بر این اساس در این مدت ۳هزارو۳۱۷میلیاردو۲۰۰میلیون تومان نیز عوارض دریافت شده است.

سازمان مالیاتی پیش‌بینی کرده بود در ماه بهمن بتواند رقمی بالغ بر ۸هزارو۴۷۱میلیاردو۷۴۸میلیون تومان مالیات دریافت کند. همچنین برای مالیات کالا و خدمات رقمی بالغ بر ۵هزارو۹۵۶میلیاردو۵۹۲میلیون تومان فرض شده بود که جمع آن ۱۴هزارو۴۲۸میلیاردو۳۴۰میلیون تومان می‌شود.

در این ماه بر اساس گزارش‌ها عملکرد مالیات مستقیم دوهزارو۸۹۹میلیاردو۸۸۰میلیون تومان بوده و وصولی مالیات‌ کالا و خدمات هزارو۵۴۴میلیاردو۶۴۱میلیون تومان بوده است. در مجموع بالغ بر ۴هزارو۴۴۴ میلیاردو۵۲۱میلیون تومان عملکرد در این دو بخش وجود داشته است.

درصد تحقق رقم پیش‌بینی مالیات بهمن ماه نسبت به عملکرد ۳۱درصد برای مالیات‌های مستقیم و ۲۶درصد برای مالیات‌ در کالا و خدمات بوده است.

طبق برآورد‌‌ها باید حدود ۹۱هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی تا بهمن ماه وصول می‌شد که تاکنون ۷۷هزار میلیارد تومان آن وصول و ۸۵درصد محقق شده است.

عقب‌ماندگی و کسری ۱۴هزار میلیارد تومانی که نسبت به ماه‌های گذشته نیز رو به افزایش است. در این بین برخی برآورد‌‌ها از پیشخور شدن درآمدهای سال آینده نیز حکایت دارد که با توجه به مکانیزم موجود مالیاتی و توافق بر تفاهم با مؤدیان بزرگ بخشی از مالیات سال آینده آنها سال جاری دریافت می‌شود.

بر این اساس مکانیزم کنترلی چنین رویکردی مشخص نیست و باید با شفافیت و حساسیت بیش‌تری دنبال شود و مسؤولان نسبت به آن پاسخگو باشند.

 

برای تحقق اقتصاد مقاومتی و اتکای بودجه کشور به درآمدهای مالیاتی نیاز به تأمل و مداقه بیش‌تری در گسترش پایه‌های مالیاتی، اهتمام جدی مسؤولان نسبت به اجرای صریح قانون مالیات‌های مستقیم و عملیاتی شدن طرح جامع مالیاتی است.