افتتاح ترمینال کانتینری بندر خرمشهر در سال‌۹۷

افتتاح ترمینال کانتینری بندر خرمشهر در سال‌۹۷   مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر گفت: از سال گذشته بابت خارج‌سازی شناورهای مغروقه در اروند قرارداد ۶۲٫۵میلیاردتومانی منعقد کردیم تا ۳۹فروند شناور مغروقه از این آبراهه بین‌المللی خارج‌سازی و بستر مسیر کشتی‌‌ها ایمن شود. به گزارش مناقصه‌مزایده، محمدمحسنی اظهارداشت: بندر خرمشهر از نظر جایگاه و سابقه تاریخی […]

افتتاح ترمینال کانتینری بندر خرمشهر در سال‌۹۷

 

مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر گفت: از سال گذشته بابت خارج‌سازی شناورهای مغروقه در اروند قرارداد ۶۲٫۵میلیاردتومانی منعقد کردیم تا ۳۹فروند شناور مغروقه از این آبراهه بین‌المللی خارج‌سازی و بستر مسیر کشتی‌‌ها ایمن شود.

به گزارش مناقصه‌مزایده، محمدمحسنی اظهارداشت: بندر خرمشهر از نظر جایگاه و سابقه تاریخی در تجارت آبی ایران زبانزد است و در قبل از انقلاب در حوزه تجارت، اقتصاد، صادرات و واردات سهم به سزایی داشت.

وی ادامه‌داد: بندر خرمشهر در جنگ تحمیلی مورد تهاجم کشور عراق قرار گرفت و ضربه خورد تا ایران ضربه نخورد.

محسنی افزود: نابسامانی ناشی از جنگ و خسارات در بندر خرمشهر فراوان بود. دولت‌‌ها کارهایی برای توسعه خرمشهر انجام دادند، اما به‌قدری خسارت‌ها فراوان بود که کار‌ها چندان مشخص نیست.

مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر افزود: بندر خرمشهر اساسی‌‌ترین بندر در رونق تجارت آبی در سال‌های قبل از انقلاب بود و امیدواریم در آینده نیز به یکی از بنادر بزرگ کشور تبدیل شود. البته بندر خرمشهر بزرگ‌‌ترین بندر تجاری آزاد کشور است.

* خارج‌سازی ۲۱ فروند شناور مغروقه از اروند در قالب قرارداد ۶۲٫۵میلیاردتومانی

وی گفت: از دهه۷۰ تاکنون ۱۸۲فروند شناور مغروقه از اروند و کارون خارج شد که شامل ۵۷فروند خارج‌سازی از اروند و ۱۲۵فروند شناور مغروقه خارج‌سازی از کارون بود.

محسنی ادامه‌داد: در راستای ارتقای ایمنی تردد شناور‌ها از سال گذشته قرارداد ۶۲٫۵میلیاردتومانی برای خارج‌سازی شناورهای مغروقه از اروند با پیمانکار سالویج منعقد شد تا ۳۹فروند شناور مغروقه از اروند خارج‌سازی شوند.

مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر بابیان این‌که تاکنون ۲۱فروند از این قرارداد خارج‌سازی شده است، تصریح‌کرد: با خروج این مغروقه‌ها از اروند شرایط اروند به زمان قبل از جنگ برمی‌گردد و تردد شناور‌ها به صورت روان فراهم خواهد شد.

وی افزود: متأسفانه کشور عراق از آن منظر که چندان اهتمامی به لایروبی اروند ندارد و نیازی به این آبراهه حس نمی‌کند، در حوزه خارج‌سازی مغروقه‌ها و لایروبی همکاری چندانی ندارد. دفتر مشترک ایران و عراق در این باره تشکیل شد و بهمن‌ماه هم جلسه‌ای برگزار کردیم، اما عراق اهتمامی در این حوزه ندارد، چون وابستگی چندانی به اروند ندارد.

محسنی در تشریح مزایای بندرخرمشهر گفت: بندرخرمشهر، بندری چندمنظوره و نزدیک‌‌ترین بندر به پایتخت است. با توسعه خرمشهر فارس، لرستان، اصفهان، تهران بهره‌مند می‌شوند.

مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر اظهارداشت: بندرخرمشهر بندری چندمنظوره، کانتینری، کارگو، مسافری و گردشگری است و ظرفیتی است که اگر همراهی و همکاری لازم ایجاد شود، رشد اقتصادی را در کشور رقم می‌زند.

وی ادامه‌داد: امسال دومیلیون‌تن تخلیه و بارگیری تا این لحظه در بندر خرمشهر انجام شده است که نسبت به سال قبل ۱۳۰درصد رشد داشته است.

محسنی اضافه‌کرد: در این حوزه ۵۱۸هزارو‌۶۲۱تن تخلیه و ۱٫۵۵تن بارگیری در سال جاری داشته‌ایم.

مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر به رشد ۲۷درصدی واردات خودرو از بندر خرمشهر اشاره کرد و گفت: ۱۲هزارو‌۹۲۷دستگاه خودرو از امارات در این مدت به ایران وارد شد.

* بهره‌برداری ترمینال اختصاصی کانتینری بندر خرمشهر در سال آینده

وی بیان‌کرد: سال آینده ترمینال اختصاصی کانتینری بندر خرمشهر به بهره‌برداری می‌رسد و ظرفیت پذیرش و بارگیری کانتینر در بندر خرمشهر به ۳۵۰هزار TEU خواهد رسید.

مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر گفت: کشتیرانی خط جنوب سرمایه‌گذار این پروژه است که ۸۶میلیاردتومان سرمایه‌گذاری می‌کند و حدود ۱۵روز پیش قرارداد خرید تجهیزات این ترمینال با طرف خارجی منعقد شد.