اهالی بهارستان به صنعت هوانوردی بودجه نمی‎دهند

کاپیتان هوشنگ شهبازی خلبان نخبه کشور اهالی بهارستان به صنعت هوانوردی بودجه نمی‎دهند کاپیتان‌هوشنگ‌شهبازی با بیان این‌که بی‌اطلاعی و عدم وجود کارشناس صنعت هوانوردی در بدنه مجلس سبب می‌شود که اکثر نمایندگان در ضرورت نوسازی ناوگان خطوط هوایی قانع نشوند، تأکیدکرد: تعداد زیادی از نمایندگان مجلس صنعت خطوط هوایی را جزو صنایع لوکس می‌دانند و […]

کاپیتان هوشنگ شهبازی خلبان نخبه کشور

اهالی بهارستان به صنعت هوانوردی بودجه نمیدهند

کاپیتان‌هوشنگ‌شهبازی با بیان این‌که بی‌اطلاعی و عدم وجود کارشناس صنعت هوانوردی در بدنه مجلس سبب می‌شود که اکثر نمایندگان در ضرورت نوسازی ناوگان خطوط هوایی قانع نشوند، تأکیدکرد: تعداد زیادی از نمایندگان مجلس صنعت خطوط هوایی را جزو صنایع لوکس می‌دانند و این دیدگاه نادرست باعث می‌شود که آنها مجاب به تخصیص بودجه کافی به این صنعت نشوند و این چرخه در نهایت سبب بروز سوانح هوایی از محل فرسودگی ناوگان هوایی می‌شود.

به گزارش صما، هوشنگ‌شهبازی، خلبان شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران است که در سانحه هوایی ۲۶مهرماه۱۳۹۰، در پرواز شماره‌۷۴۳مسکو – تهران هواپیمای بوئینگ‌۷۲۷ را بدون چرخ دماغه، بدون کوچک‌ترین آسیب به مسافران و هواپیما در فرودگاه مهرآباد به سلامت بر زمین نشاند. وی ضمن بیان مطلب فوق در گفت وگو با خبرنگار «صما» تأکید کرد: من بار‌ها گفته‌ام هر روزی که من از خواب بیدار می‌شوم و سانحه هوایی رخ نمی‌دهد؛ خدا را شکر می‌کنم، چرا که صنعت هوانوردی ما سال‌هاست در آستانه بحران است و بنابراین هر روز می‌بایست انتظار سانحه هوایی را داشته باشیم.

وی در پاسخ به این سؤال که چگونه می‌توانیم مانع از بروز سوانح هوایی شویم و آیا تغییرات و جابه‌جایی افراد می‌تواند در کاهش سوانح نقش داشته باشد، اظهارکرد: اول این‌که باید در نظر بگیریم که اگر ما سانحه هوایی تهران- یاسوج را به صورت دقیق بررسی کنیم و دلیل بروز آن را نیز کشف کنیم، صرفاً تنها قادر به حل دودرصد از مشکلات صنعت هوایی شده‌ایم و آن دودرصد یعنی صدای زنگ خطر را شنیده‌ایم.

شهبازی تأکیدکرد: یعنی متوجه می‌شویم یا عامل خطای انسانی یا قصور شرکت هواپیمایی یا فرسودگی تجهیزات فرودگاهی و ناوگان هوایی، نامساعدی هوا و… در نهایت عامل بروز این سانحه بوده است. حال اگر این امر را تبدیل به یک گزارش کارشناسی دقیق کنیم، نهایتاً خروجی آن منجر به امکان حل دودرصد از مشکل صنعت هوایی کشور می‌شود این درحالی است که ۹۸درصد مشکل صنعت هوایی لاینحل و به قوت خویش باقی است.

وی افزود: در واقع اگر ما علل بروز سانحه هوایی پرواز تهران- یاسوج را مورد بررسی و موشکافی دقیق قراردهیم و حتی از فرانسوی‌‌ها نیز در تهیه این گزارش استفاده بهینه کنیم و همه چیز را متوجه شویم، در نهایت می‌توان گفت که تهیه گزارش کامل از علت سانحه هوایی مذکور به هیچ وجه ضامن عدم تکرار یک سانحه هوایی در روزهای آتی نیست.

این خلبان نخبه با تأکید بر این‌که ما باید به دنبال ۹۸درصد دیگر باشیم تأکیدکرد: در واقع می‌توان گفت که ۹۸درصد مشکلات صنعت هوایی که سبب بروز سوانح هوایی می‌شود، ریشه در سیاستمداران، سیاست‌گزاران، شورای صنعت هوانوردی و تأمین‌کنندگان منابع مالی و مذیران منفعل صنعت هوانوردی دارند.

شهبازی با تأکید بر این‌که صنعت هوانوردی ما در ۴۰سال پیش جا مانده است، قصور وزارت راه در بروز سوانح هوایی را از بابت عدم اهتمام کافی برای اقناع نمایندگان مجلسی دانست و گفت: نمایندگان مجلس تخصیص بودجه برای این صنعت را غیرضرروی می‌دانند، چرا که این صنعت را لوکس می‌دانند و بنابراین وزیر راه و معاونان و مشاورانش می‌بایست با نمایندگان در اخذ تأمین منابع با این صنعت چانه‌زنی می‌کردند.

وی با تأکید بر این‌که البته عموماً مجلس ناکافی بودن منابع مالی را دلیل امتناع از عدم تخصیص برای این صنعت عنوان می‌کند، اظهارداشت: این بهانه قابل پذیرش نیست و ما از منابع مالی لازم و کافی در این زمینه برخوردار هستیم (صندوق توسعه ملی).

شهبازی تأکیدکرد: فقط مجلسی‌‌ها باید مسأله الزام نوسازی ناوگان و خرید تجهیزات مدرن فرودگاهی را درک کنند و با توجه به این‌که عمده نمایندگان از تخصص لازم در این زمینه برخوردار نیستند، باید فردی متخصص هوانوردی با دلایل قانع‌کننده بتواند آنها را در این زمینه اقناع کند.

وی تأکیدکرد: برخی از نمایندگان مجلس براین باورند که صنعت هوانوردی یک صنعت لوکس است و نباید برای آن هزینه کنند و این دیدگاه نادرست و غیرکارشناسی باعث می‌شود که آنها رغبتی برای تخصیص منابع مالی برای این صنعت نداشته باشند، در واقع می‌توان گفت که نمایندگان مجلس نیز جزو تصمیم‌سازان و سردمدارانی هستند که به صورت غیرمستقیم در بروز سوانح هوایی نقش دارند.

این خلبان تأکیدکرد: اگر منابع مالی به این صنعت تزریق شود از حجم سوانح هوایی که تحت تأثیر فرسودگی ناوگان و عدم بروز بودن تجهیزات هوایی رخ می‌دهد به شدت کاسته می‌شود.

وی با یادآوری این موضوع که ما دارای صندوق توسعه ملی هستیم که از پول نفت تهیه شده است، گفت: با توجه به این‌که براساس قانون پول نفت می‌بایست برای توسعه ساختار‌ها و زیرساخت‌ها و توسعه پایدار کشور هزینه شود بنابراین چنانچه از منابع این صندوق برای توسعه صنعت هوایی استفاده شود، می‌توان گفت که در روش هزینه‌کرد منابع این صندوق به صورت قانونی عمل شده است.

شهبازی با یادآوری این موضوع که توسعه صنعت هوانوردی جزو توسعه پایدار محسوب می‌شود، خاطرنشان‌ساخت: توسعه صنعت هوایی سبب توسعه رونق اقتصادی و توسعه توریسم و گردشگری می‌شود و به ازای ورود هر هواپیما هزار شغل مستقیم ایجاد می‌شود و اگر عزیزان ما در مجلس به سوی تصحیح قوانین گردشگری گام‌بردارند، رونق اقتصادی بسیارخوبی ایجاد می‌شود.

وی گفت: از این رهگذر تورم و بیکاری از بین می‌رود چرا که بیش از ۵میلیون‌شغل با صنعت هوانوردی در ارتباط است.

وی با یادآوی این موضوع که فاقد متخصص هوایی در مجلس هستیم، گفت: متأسفانه صنعت هوانوردی در تخصیص بودجه همواره مورد کم توجهی و ظلم واقع شده است.

شهبازی همچنین با تأکید بر این‌که بعضی از مدیران صنعت هوانوردی که توسط وزیر راه انتخاب می‌شوند، متأسفانه منفعل و دارای تفکرات سنتی هستند، تأکیدکرد: اهمیت صنعت هوانوردی کشور اگر بیش‌تر از تکنولوژی هسته‌ای نباشد کم‌تر نیست، به عنوان مثال در سال‌۲۰۱۵ کشور امارات از محل صنعت هوانوردی ۲۵میلیارددلار کسب درآمد داشته است و این باعث شرم ما است که کشور کوچکی مثل امارات به اندازه یک سال درآمد فروش نفت ما از محل صنعت هوانوردی درآمد داشته است.

وی تصریح‌کرد: متأسفانه هنوز هم بعضی از مدیران براساس منافع گروهی حزبی و سیاسی منصوب می‌شوند و قرارگیری افراد غیرمتخصص در صنایع سبب بروز مشکلات عدیده‌ای می‌شود، به عنوان مثال پزشک رییس یک کارخانه می‌شود و یک مهندس رییس یک بیمارستان می‌شود.

شهبازی افزود: مگر عزیزان ما نمایندگان محترم مجلس مطلع نیستند با توسعه این صنعت و انتقال مسافران جاده‌ای به هوایی حداقل جان بیش از ۱۰هزارنفر از کشته‌های جاده‌ای کاسته می‌شود و هزینه‌های مختلف بیش از ۳۰۰هزار افراد معلولین تصادفات جاده‌ای که هر سال وبال گردن دولت‌ هستند، کاسته می‌شود.

وی تأکیدکرد: به امید روزی که با توجه به اهمیت و شایسته‌سالاری در صنعت هوانوردی مانع بیکاری هزاران فارغ‌التحصیل صنعت هوانوردی و ایجاد هزاران شغل بالقوه مرتبط با این صنعت علاوه بر خدمت به جوانان سرزمینمان در ارتباط با اشتغال بتوانیم با انتقال مسافران جاده‌ای به هوایی آمار کشته‌شدگان در جاده‌های کشور را به شدت کاهش دهیم. مسافرت هوایی با مدیریت متخصصین نه تنها ایمن است، بلکه از کشته‌شدگان جاده‌ای نیز کاسته می‌شود.