گواهی فعالیت به برندهای خارجی، تهدید یا حمایت تولید پوشاک داخلی؟!

گواهی فعالیت به برندهای خارجی، تهدید یا حمایت تولید پوشاک داخلی؟! رییس اتحادیه پوشاک گفت: کلیه اقداماتی که از سال گذشته برای مبارزه با واردات پوشاک قاچاق شروع شده است، سطح واردات غیرمجاز در کشور را تا ۳۰درصد کاهش داده است. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شبکه خبر، ابوالقاسم‌شیرازی گفت: به نظر می‌رسد در خلال واردات […]

گواهی فعالیت به برندهای خارجی، تهدید یا حمایت تولید پوشاک داخلی؟!

رییس اتحادیه پوشاک گفت: کلیه اقداماتی که از سال گذشته برای مبارزه با واردات پوشاک قاچاق شروع شده است، سطح واردات غیرمجاز در کشور را تا ۳۰درصد کاهش داده است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شبکه خبر، ابوالقاسم‌شیرازی گفت: به نظر می‌رسد در خلال واردات پوشاک از معابر رسمی و قانونی واردات پوشاک قاچاق نیز صورت می‌گیرد که باید کنترل بیش‌تری شود.

وی اظهار امیدواری‌کرد: ساماندهی برندهای خارجی در تقویت و رشد کیفیت و تنوع تولید پوشاک ایرانی تأثیر بگذارد.

رییس اتحادیه پوشاک افزود: تا‌کنون ۳۰برند خارجی ساماندهی شده‌اند و مانند گذشته نیست.

شیرازی با انتقاد از وضعیت اسفناک بازار پوشاک گفت: ساماندهی واردات پوشاک به صورت قانونی نیز می‌تواند به بازار تولید پوشاک کشور آسیب بزند اگر در تعداد آنها محدودیتی نداشته باشیم. صدور مجوز‌ها و برندهای خارجی پوشاک باید کنترل شود همچنین تعداد آنها باید مشخص و محدود باشد.

وی افزود: کارگروه ایجاد شده به ساماندهی بازار واردات می‌پردازد اما تاکنون برای تعداد حضور برندهای خارجی در کشور تدابیری اندیشیده نشده است. نباید بازار پوشاک ایران جولانگاه ارایه پوشاک و برند‌های خارجی باشد.

رییس اتحادیه پوشاک پیشنهاد‌کرد: ارایه هر برند خارجی می‌بایست با ۳ برند ایرانی همراه باشد تا آخرین نفس تولید پوشاک ایرانی به شمارش نیفتد. عرضه پوشاک باید قیمت‌دار و قابل رقابت باشد.

شیرازی افزود: شفاف شدن مالیات، میزان درصد پرداخت بیمه از سوی کارفرما، تعیین تکلیف وضعیت تولیدکنندگان پلاسکو به عنوان بزرگ‌‌ترین تولیدکنندگان پوشاک کشور از جمله دغدغه‌های تولیدکنندگان داخلی است.

وی بزرگ‌‌ترین حمایت رسانه ملی را به تشویق مردم برای خرید محصولات ایرانی عنوان کرد و گفت: کمک‌های دولتی در کنار حمایت‌های مردمی کمک مناسبی برای فروش بهاره این صنف خواهد بود.

گلنارنصراللهی، مشاور وزیر صنعت در امور صنایع نساجی نیز گفت: برای حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان داخلی برندهای خارجی گواهی فعالیت در داخل کشور می‌گیرند و باید اصالت آنها اثبات شود و گواهی فعالیت بگیرند.

وی افزود: علاوه بر ۳۰برند دارای گواهی فعالیت ۱۳۰برند دیگر در انتظار گرفتن گواهی فعالیت و فروش محصولاتشان در بازار ایران هستند، در غیر این صورت واردات محصولات آنها غیرمجاز تلقی می‌شود.

نصراللهی افزود: کسانی‌که نخواهند دستور‌العمل را رعایت کنند واردات آنها غیرمجاز است.

مشاور وزیر صنعت در امور صنایع نساجی افزود: از واردات برند‌های مختلف خارجی پوشاک حمایت خاصی نمی‌شود فقط ارایه مجوز واردات برای ساماندهی بازار پوشاک است. برندهای خارجی فقط مجوز فعالیت می‌گیرند وی ثبت نمایندگی و گواهی فروشگاه پوشاک برای پوشاک خارجی لازم و ضروری دانست.

نصراللهی گفت: پس از ساماندهی بازار پوشاک برای جلوگیری از قاچاق وارداتی به تقویت تولید داخلی نیز پرداخته خواهد شد تا تولید پوشاک داخلی رونق یابد.

 

وی افزود: بسته‌های حمایتی دولت شامل تولید‌کننده داخلی خواهد شد؛ از جمله مجوز واردات ماشین‌آلات مورد نیاز، کاهش مالیات و برخی امتیاز‌های تأمین سرمایه برای تولید‌کنندگان و صادر‌کنندگان، داخلی.