رییس شورای ملی زعفران ایران مطرحکرد ارزش افزوده زعفران، در جیب برندهای غیرایرانی رییس شورای ملی زعفران ایران گفت: قیمت زعفران باید به گونهای تدوین شود که کشاورز، خریدار، مصرفکننده نهایی داخلی و خارجی بابت آن متضرر نشوند. محسناحتشام با اشاره به اینکه قیمت زعفران باید برای کشاورزان منصفانه تعیین شود، به آنا گفت: قیمت […]
رییس شورای ملی زعفران ایران مطرحکرد
ارزش افزوده زعفران، در جیب برندهای غیرایرانی
رییس شورای ملی زعفران ایران گفت: قیمت زعفران باید به گونهای تدوین شود که کشاورز، خریدار، مصرفکننده نهایی داخلی و خارجی بابت آن متضرر نشوند.
محسناحتشام با اشاره به اینکه قیمت زعفران باید برای کشاورزان منصفانه تعیین شود، به آنا گفت: قیمت زعفران باید بهگونهای تدوین شود که کشاورز، خریدار، مصرفکننده نهایی داخلی و خارجی بابت آن متضرر نشوند زیرا فرایند کاشت، برداشت و بستهبندی این کالای گرانبها هزینهبر بوده و باید برای کیفیسازی و افزایش رقابتپذیری زعفران ایرانی در بازارهای جهانی، سوبسیدهای دولتی و حمایتهای واقعی صورت بگیرد.
وی با اشاره به اینکه نبود رقابتپذیری در امر بستهبندی و برندسازی بینالمللی باعث از بین رفتن بازار زعفران ایران شده، تصریحکرد: تولید بیش از ۹۰درصد زعفران دنیا در ایران بوده اما سهم بازار بینالمللی ایران بسیار پایین است و بازارهای ایران به دست اسپانیا، هلند و… افتاده بنابراین ورود دولت به عنوان حامی میتواند مهمترین راهکار برای فروش بیشتر تحت عنوان تجاری «تولیدایران» باشد.
این عضو اتاق بازرگانی ایران همچنین با انتقاد از اینکه فروش زعفران ایرانی به کام دیگر کشورها شده، عنوانکرد: ایجاد ارزش افزوده در صنایع تولیدی بهعنوان یکی از اصول درآمدزایی در اقتصاد جهانی شناخته میشود و زمانی که زعفران از آب، خاک گرفته تا نیروی کار و… را در ایران مصرف میکند، چرا ارزش افزوده آن به داخل کشور بازنگردد.
وی ادامهداد: زعفران، محصول کشاورزی در حاشیه کویر بوده و مردم این ناحیه اغلب جزو قشر محروم جامعه به شمار میآیند بنابراین اگر دولت و وزارتخانههای مربوط، قیمتهای منصفانهای اعلام کنند، انگیزه این افراد برای افزایش کاشت و کیفیت این محصول نیز افزایش پیدا میکند.
احتشام در عین تأکید بر جلوگیری از خامفروشی زعفران افزود: از این گیاه راهبردی میتوان به مدد فناوری و تکنولوژی روز دنیا محصولات متنوع با ارزش افزوده بالا در حوزههای مختلف غذایی، دارویی، آرایشی و غیره تولید و در بازارهای مصرف داخلی و خارجی عرضه کرد.
وی در پایان خاطرنشانکرد: خوشبختانه سرمایهگذاریهای مناسبی در زمینه فرآوری و بستهبندی زعفران در سطح کشور انجام گرفته و فضا برای این کار وجود دارد اما باید از این سرمایهگذاریها حمایت شود تا در بخش اشتغال و معرفی برندسازی زعفران موفق باشیم.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.