تخریب صنعت چرم یکی از عوامل گرانی قیمت گوشت

تخریب صنعت چرم یکی از عوامل گرانی قیمت گوشت مدیرعامل شرکت تعاونی عشایری گرمسار گفت: درگذشته ‌یکی از عوامل کاهش قیمت گوشت، فروش پوست‌ و پشم بود، اما به دلیل ‌واردات چرم مصنوعی ‌و طبیعی، دامداران این کاهش قیمت را با افزایش قیمت گوشت جبران می‌کنند. به گزارش خبرگزاری صداوسیما، علیرضایوردخانی اظهارکرد: در ۱۰سال گذشته […]

تخریب صنعت چرم یکی از عوامل گرانی قیمت گوشت

مدیرعامل شرکت تعاونی عشایری گرمسار گفت: درگذشته ‌یکی از عوامل کاهش قیمت گوشت، فروش پوست‌ و پشم بود، اما به دلیل ‌واردات چرم مصنوعی ‌و طبیعی، دامداران این کاهش قیمت را با افزایش قیمت گوشت جبران می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، علیرضایوردخانی اظهارکرد: در ۱۰سال گذشته قیمت پوست به اندازه قیمت ۱۰کیلو گوشت بود اما اکنون یک پوست را ۵هزارتومان هم خریداری نمی‌کنند.

وی با بیان این‌که کاهش قیمت پوست گوسفندی باعث شده تا دامداران این پوست را با سوزاندن معدوم کنند، گفت: این مسأله باعث مشکلات زیست‌محیطی شده است.

مدیرعامل شرکت تعاونی عشایری شهرستان گرمسار افزود: عشایر فرهنگ استفاده از مرتع را دارند و می‌توانند با پرواربندی دام ۱۵کیلویی را به ۳۰کیلو برسانند.

وی با اشاره به این‌که‌ ما مخالف واردات نیستم بلکه با واردات بی‌رویه مخالفیم، گفت: کل مصرف گوشت قرمز در سال‌، ۹۰۰هزار تن است که ۸۰۰هزار تن آن در کشور تولید می‌شود و از این میزان ۲۰۰هزار تن سهم عشایر و ۶۰۰هزار تن سهم روستاییان و دامداران صنعتی است.

یورد‌خانی گفت: عشایر می‌توانند‌۱۰۰هزار تن نیازی که باقی می‌ماند تولید و تأمین کنند.

وی ‌افزود: با این حال حدود ۳۰۰هزار تن گوشت در سال وارد کشور می‌شود و کشتارگاه‌ها در اختیار افرادی است که بیش‌تر تمایل دارند گوشت وارد شود.

یوردخانی‌ با اشاره به این‌که باید تولید گوشت را در کشور ثابت نگه داریم، افزود: امسال در ماه آبان‌ و آذر هیچ گوشتی از عشایر خریداری نشد و این درحالیست که ما باید زنجیره تولید را تکمیل کنیم.

مدیرعامل شرکت تعاونی عشایری شهرستان گرمسار‌ افزود: در سال‌۹۱-۹۲ تولید گوشت توسط عشایر ۱۵۰هزار تن بود که در سال‌۹۶ به ۲۰۰هزارتن رساندیم.

یوردخانی‌ ادامه‌داد: اگر هزینه واردات را به تولید‌کننده بدهند تولید گوشت را افزایش می‌دهیم زیرا ما با استفاده از علم روز، دانش بومی‌‌و محلی می‌توانیم تولید را افزایش دهیم اما متأسفانه حمایتی از دامداران و عشایر نمی‌شود.

 

وی در مورد پروراربندی شتر هم گفت: گوشت ‌و شیر شتر یکی از بهترین گوشت‌های کشور است، به‌طوری‌که سرمایه‌گذاران خارجی در ایران به پرورش شتر پرداختند و شیر شتر را صادر می‌کنند.