هدف آمریکا محروم کردن ایران از منافع برجام است

سخنگوی وزارت امور خارجه هدف آمریکا محروم کردن ایران از منافع برجام است سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: هدف آمریکا محروم کردن ایران از منافع برجام است و ما از جانب آمریکا، صدای واحدی را نمی‌شنویم و مشخص است که آنها در این خصوص هنوز به جمع‌بندی کاملی نرسیده‌اند و صرفاً هدف آنها محروم کردن […]

سخنگوی وزارت امور خارجه

هدف آمریکا محروم کردن ایران از منافع برجام است

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: هدف آمریکا محروم کردن ایران از منافع برجام است و ما از جانب آمریکا، صدای واحدی را نمی‌شنویم و مشخص است که آنها در این خصوص هنوز به جمع‌بندی کاملی نرسیده‌اند و صرفاً هدف آنها محروم کردن ایران از مزایای برجام است.

به گزارش ایلنا، بهرام‌قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در نشستی خبری افزود: در خصوص رفتار آینده آمریکا به‌طور قطعی نمی‌توان قضاوت کرد اما آنچه مشخص است آنها هنوز در این رابطه اجماعی ندارند و در پی تحت فشار قراردادن ایران و جلوگیری از دسترسی به دیگر مزایای برجام برای ما هستند.

قاسمی در ادامه درباره آینده برجام با توجه به‌کارشکنی‌های متعدد آمریکا در این خصوص تأکیدکرد: ما در برجام نقطه قوت زیادی داشتیم اما با کارشکنی‌های آمریکا نتوانستیم منافع کامل آن را داشته باشیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح‌کرد: تمام تلاش ما این بوده که با سایر اعضای ۱+۵ رایزنی‌های خود را در این خصوص ادامه دهیم تا آنها در مقابل سیاست اشتباه آمریکا در قبال برجام که مغایر با قطعنامه شورای امنیت هم است، ایستادگی کنند تا بلکه آمریکا از این سیاست عقب‌نشینی کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با بیان این‌که موضوع سوریه پیچیده است و بازیگران زیادی در این موضوع حضور دارند، گفت: امیدواریم آتش‌بس اجرایی و منجر به کاهش خشونت‌ها شود.

وی تصریح‌کرد: امیدواریم قطعنامه جدید بتواند آتش‌بس را در تمام نقاط سوریه حکمفرما کند و شرایط از طریق سیاسی به سرانجام برسد. ما در دمشق هم شاهد آتش‌پراکنی‌هایی هستیم که امیدواریم آتش‌بس اجرایی و منجر به کاهش خشونت‌ها شود.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین درباره برخی اتهام‌زنی‌های مقامات آمریکایی علیه ایران تصریح‌کرد: این موضوع دیگر تکراری شده و جای تعجبی هم ندارد و با توجه به زیاده‌خواهی‌های آن کشور و سیاست‌ها و رویکردهای ایران، این قبیل رفتار‌ها دیگر نتیجه‌بخش نخواهد بود و ما نیز به آنها اعتنایی نمی‌کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به این سؤال که موضع ما در خصوص منطقه اقلیم سوریه با توجه به تفاوت نظر با دولت ترکیه در این خصوص چیست، عنوان‌کرد: ما در خصوص سوریه اختلاف‌نظرهایی را با دولت ترکیه داشته‌ایم که این طبیعی است و البته رایزنی‌های مستمری را هم با مقامات آن کشور در طی سال‌های اخیر داشته‌ایم و به تازگی هم میان آقای روحانی و اردوغان رایزنی صورت گرفت و قرار شد که مذاکراتی سه‌جانبه میان رؤسای ۳ کشور ایران، روسیه و ترکیه در ماه می ‌میلادی در استانبول برگزار شود.

سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به این‌که برای اولین بار میان دو کشور گروه دوستی پارلمانی ایجاد شده است، گفت: هم‌اکنون گروه دوستی ایران در کشور هند به رایزنی با مقامات آن کشور می‌پردازد که این می‌تواند نتایج مثبتی را در جهت ارتقای سطح روابط و همکاری‌های دوجانبه داشته باشد.

وی در خصوص نقش و جایگاه روسیه در منطقه از منظر جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان‌کرد: با توجه به نوع روابط ما با روسیه و نقش آن کشور در تحولات غرب آسیا و همکاری‌های گسترده و ثمربخش تهران- مسکو در مسأله سوریه و همچنین همکاری‌های دو طرف در مبارزه با تروریسم که در نوع خودش بی‌نظیر بود، این نوع همکاری‌ها و روابط میان دوطرف هم از جانب ما و هم از جانب روسیه، مثبت و سازنده تلقی می‌شود.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به این سؤال که آیا گفت‌و‌گو با کشورهای اروپایی ادامه خواهد داشت یا خیر، یادآورشد: ما درباره مسایل مهم منطقه‌ای، بین‌المللی و دوجانبه با تمام کشورهایی که با آنها ارتباط داریم، به گفت‌و‌گو و مذاکره خواهیم پرداخت و رفت و آمد میان مقامات سیاسی دو کشور هم یک امر عادی است، اما اگر منظور برخی از گفت‌و‌گوهای انجام شده میان ایران و کشورهای اروپایی این است که ما در خصوص مسایل مهم و سیاست‌های منطقه‌ای و دفاعی خود با طرف‌های اروپایی وارد مذاکره می‌شویم این برداشتی اشتباه است؛ چرا که ما در این خصوص مستقل تصمیم می‌گیریم و هر نوع رابطه ایران با کشورهای همجوار صرفاً در تهران تصمیم‌گیری و اجرا می‌شود.

وی پیرامون موضوع هسته‌ای شدن عربستان سعودی تصریح‌کرد: این مسأله بیش‌تر باید به طنز تلقی کرد چرا که عربستان نه از نظر فنی و نه از نظر نیروهای متخصص در این حوزه، شرایط لازم را ندارد و آنها باید متوجه این امر باشند که هر چیزی را نمی‌توان با دلار خریداری کرد و به نظر مطرح کردن این مسأله بیش‌تر شبیه یک نوع تبلیغات و جنگ روانی است.

قاسمی اظهارداشت: به هر حال این موضوع از دید ما پنهان نیست و ما آن را دقیقاً رصد کرده و دنبال خواهیم کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سؤال که موضع ایران در قبال قطعنامه‌ای که در شورای امنیت سازمان ملل قرار است علیه ایران مورد رأی‌گیری قرار گیرد، چیست؟ عنوان‌کرد: در ابتدا این موضوع را بار دیگر تأکید می‌کنم که ما هیچ‌گونه ارسال سلاحی به یمن نداریم و این صرفاً یک فرافکنی است که می‌خواهند علیه ایران فضا‌سازی کرده و البته آنهایی که این موضوع را مطرح می‌کنند خودشان متجاوزان به یمن هستند.

وی در پایان و در خصوص موضوع خانم‌زاغری و مطرح شدن این مسأله در گفت‌و‌گوهای میان ایران و انگلستان تأکیدکرد: موضوع خانم‌زاغری یک بحث حقوقی و قضایی است و وی از جانب دستگاه قضایی ایران محکوم شناخته شده و در حال سپری کردن دوران محکومیت خود است. موضوع خانم زاغری هیچ ارتباطی به وزارت خارجه و روابط دو جانبه ایران و انگلیس ندارد و مطرح کردن برخی صحبت‌ها در این خصوص صرفاً فرافکنی است.