مردم ایران با ابزار انرژی از کسی انتقام نمی‌گیرند

روحانی در بندرعباس مردم ایران با ابزار انرژی از کسی انتقام نمی‌گیرند رییس‌جمهور با اشاره به جنگ‌های متعددی که در منطقه خلیج‌فارس رخ داده است، گفت: مردم ایران و مردم هرمزگان، نخواسته‌اند از کسی انتقام بگیرند و مردم جهان را از نظر انرژی تحت فشار بگذارند. به گزارش مهر، حجت‌الاسلام‌حسن‌روحانی، رییس‌جمهور که به استان هرمزگان […]

روحانی در بندرعباس

مردم ایران با ابزار انرژی از کسی انتقام نمی‌گیرند

رییس‌جمهور با اشاره به جنگ‌های متعددی که در منطقه خلیج‌فارس رخ داده است، گفت: مردم ایران و مردم هرمزگان، نخواسته‌اند از کسی انتقام بگیرند و مردم جهان را از نظر انرژی تحت فشار بگذارند.

به گزارش مهر، حجت‌الاسلام‌حسن‌روحانی، رییس‌جمهور که به استان هرمزگان سفر کرده است، در جمع مردم شهر بندرعباس با بیان این‌که مردم این استان پاسداران خلیج همیشگی فارس و تنگه هرمز بوده‌اند، اظهارداشت: مردم بندرعباس نه تنها حق به گردن مردم ایران و منطقه برای تأمین امنیت تنگه هرمز دارند، بلکه به گردن مردم دنیا نیز به دلیل تأمین امنیت این آبراه بزرگ بین‌المللی و شاهراه انرژی جهان حق دارند.

وی با اشاره به جنگ‌های متعددی که در این منطقه رخ داد، افزود: مردم ایران و مردم هرمزگان نخواسته‌اند از کسی انتقام بگیرند و مردم جهان را از نظر انرژی تحت فشار بگذارند. در تمام طول جنگ تحمیلی نیروی دریایی و هوایی ارتش از این آبراه حفاظت کردند و نفت ایران و نفت منطقه با اسکورت اف-۱۴ و ناوهای نیروی دریایی از این منطقه عبور کرد.

روحانی با بیان این‌که امروز هم امنیت خلیج‌فارس در سایه نیروی دریایی سپاه و دریای عمان هم در سایه حضور نیروی دریایی ارتش تأمین می‌شود، گفت: نیروی دریایی ارتش نه تنها در دریای عمان بلکه در باب‌المندب و اقیانوس هند نیز حافظ شاهراه انرژی جهانی هستند.

رییس‌جمهور ادامه‌داد: ما در کنار این سرزمین حساس به جهانیان اعلام می‌کنیم ما خواهان صلح و امنیت در جهان هستیم تا روزی که جهان با نگاه صلح به ما نگاه کند، ما حافظان این مسیر استراتژیک در منطقه هستیم تا روزگاری که دنیا فکر توطئه علیه ملت ایران در سر نپروراند.

وی تصریح‌کرد: به کشور‌های حاشیه خلیج‌فارس اعلام می‌کنیم ما همسایه خوبی برای شما بودیم، هستیم و خواهیم بود. بیگانگان و بدخواهان پشت سر شما شعار ندهند آنها به فکر منافع شما نیستند، آنها به دنبال این هستند که سلاحشان را با قیمت گران به شما بفروشند و نفت شما را با قیمت ارزان بخرند.

روحانی اظهارداشت: تمام کشورهایی که در کنار این آب‌ها قرار دارند از سواحل عمان، عربستان، بندر بصره، عراق و هند تمام این کشور‌ها می‌توانند در سایه قدرت ملت ایران و تصمیم صلح‌خواهانه ملت ایران، در فکر ایجاد اتحادیه بزرگ در این منطقه برای تجارت و گردشگری و انواع صنایع و انرژی در این منطقه باشند.

رییس شورای عالی امنیت ملی با بیان این‌که آمریکا امروز در انزوا قرار دارد و هر کاری را که در آینده علیه ملت ایران طراحی کند در انزوا باقی خواهد ماند، گفت: ملت بزرگ ایران ملتی است که در راستای منافع ملی خود با تمام توان ایستاده است. ما تا روزی که طرف مقابل پیمان را زیر پا نگذاشته است، پای پیمان خود می‌ایستیم و به تعهداتمان پایبندیم، اما نخواهیم گذاشت از این پیمان دیگران بخواهند سوءاستفاده کنند.

روحانی ادامه‌داد: آمریکا بار دیگر به صحنه آمد و خواست از اعتراضات و انتقادات برخی مردم در دی‌ماه سوء‌استفاده کند و پرونده ایران را به شورای امنیت سازمان ملل ببرد اما تنها ماند و در میان ۱۵کشور عضو شورای امنیت، آمریکا باز هم منزوی شد.

وی اظهارداشت: استان شما استان تأمین انرژی برای ایران است، ۱۲میلیون لیتر بنزین در پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس تولید می‌شود و فاز دوم آن هم طی ماه‌های آینده افتتاح خواهد شد.

روحانی با اشاره به ویژگی‌های پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس گفت: اعتبارات لازم از صندوق ملی برای فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس تخصیص یافته است. این پالایشگاه در نهایت توان تولید ۳۶میلیون لیتر بنزین، ۱۴میلیون لیتر گازوئیل، ۳میلیون لیتر سوخت هواپیما و ۱۴میلیون‌لیتر گاز مایع را خواهد داشت و بخش بزرگی از انرژی ایران را تأمین می‌کند.

رییس‌جمهور درباره اقدامات دولت در حوزه محیط‌زیست و دیگر حوزه‌ها افزود: در دولت دوازدهم تمامی کامیون‌ها را نوسازی می‌کنیم تا مقداری از مسأله محیطزیست کاسته شود؛ همچنین فاز دوم اسکله عظیم بندرعباس در این سفر افتتاح می‌شود و تلاش خواهیم کرد که فاز سوم در سال‌های آینده تکمیل شود تا تحرک بزرگی در این استان باشد.

وی ادامه‌داد: ما می‌خواهیم صادرات نفت صرفاً از جزیره خارک نباشد و بخشی از نفت از جزیره جاسک صادر شود که این کار نیاز به لوله‌گذاری از گوره تا جاسک دارد که از سال آینده این پروژه آغاز خواهد شد و انشاا… در سال۹۹‌ به بهره‌برداری برسد که تحول بسیار بزرگی برای منطقه و شرق بندرعباس است.

روحانی به پروژه جاده‌سازی‌‌ها در منطقه اشاره کرد و گفت: آزادراه‌های بزرگی در این منطقه ساخته می‌شود که از آن جمله آزادراه بندرعباس به کرمان با طول ۳۷۰کیلومتر و سرمایه‌گذاری صددرصدی بخش خصوصی، آزادراه لامرد به پارسیان با طول ۴۵‌کیلومتر و سرمایه‌گذاری ۷۰درصدی بخش خصوصی و همچنین برای این‌که بندر شهید رجایی را به سیرجان متصل کنیم، یک آزادراه ۹۰کیلومتری با سرمایه‌گذاری ۷۰درصدی بخش خصوصی احداث می‌شود.

رییس‌جمهور تصریح کرد: در ۴سال دولت یازدهم نسبت به ۴سال قبل آن، برای پروژه‌های استانی ۱۵۸درصد نسبت به ۴سال قبل پروژه عمرانی داشتیم. در این سفر قول می‌دهم ۱۱۸۰میلیاردتومان برای ۳۹طرح و پروژه اختصاص دهیم.

وی در پایان تأکیدکرد: این استان، استان گردشگری، مناطق آزاد، کشاورزی، صنعت، انرژی و مردمی غیور دارد که دولت و مسؤولان در خدمت شما هستند تا آینده‌ای پرنشاط را داشته باشید.