تلاش بخش ‌خصوصی برای بهبود شاخص تجارت بین‌المللی و آزادی اقتصادی

در نشست مرکز خدمات سرمایه‌گذاری اتاق تهران با فعالان حوزه تجارت بررسی شد تلاش بخش ‌خصوصی برای بهبود شاخص تجارت بین‌المللی و آزادی اقتصادی در نشستی که به دعوت مرکز خدمات سرمایه‌گذاری خارجی اتاق تهران و با حضور نمایندگان چندین تشکل مرتبط با تجارت خارجی کشور برگزار شد، وضعیت ایران در آخرین گزارش مؤسسه فریزر […]

در نشست مرکز خدمات سرمایه‌گذاری اتاق تهران با فعالان حوزه تجارت بررسی شد

تلاش بخش ‌خصوصی برای بهبود شاخص تجارت بین‌المللی و آزادی اقتصادی

در نشستی که به دعوت مرکز خدمات سرمایه‌گذاری خارجی اتاق تهران و با حضور نمایندگان چندین تشکل مرتبط با تجارت خارجی کشور برگزار شد، وضعیت ایران در آخرین گزارش مؤسسه فریزر که رتبه‌بندی کشور‌ها براساس شاخص آزادی اقتصادی را منتشر می‌کند، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از سایت خبری اتاق بازرگانی تهران همکاری اتاق تهران با مؤسسه فریزر، از سال گذشته و به دنبال پروژه مشترک این دو نهاد برای اصلاح و ارتقای رتبه ایران در شاخص‌های آزادی اقتصادی شکل گرفته است. مؤسسه تحقیقاتی فریزر جزو پنج نهاد معتبر بین‌المللی در رتبه‌بندی آزادی اقتصادی کشور‌ها است و گزارش‌های این مؤسسه یکی از ملاک‌های اصلی سرمایه‌گذاران خارجی برای ورود به بازار کشور‌ها تلقی می‌شود.

براساس گزارش مؤسسه فریزر، رتبه ایران در شاخص آزادی تجارت بین‌المللی – که یکی از مؤلفه‌های شاخص اصلی آزادی اقتصادی است- از سال۲۰۰۵ تا ۲۰۱۵میلادی از جایگاه ۱۱۵ به ۱۵۰نزول کرده و بدتر شده است. همچنین رتبه ایران در اکثر شاخص‌هایی که براساس آن آزادی اقتصادی سنجیده می‌شود از وضع نامطلوبی برخوردار هستند. رتبه کلی ایران در شاخص اصلی آزادی اقتصادی در گزارش سال۲۰۱۵ مؤسسه فریزر (با اطلاعات و داده‌های سال ۲۰۱۳) برابر۱۴۷ در بین ۱۵۷کشور بوده است.

از این رو، مرکز خدمات سرمایه‌گذاری خارجی اتاق تهران به نمایندگی از این اتاق، همکاری با برخی مؤسسات مشاوره و تحقیقاتی جهانی از جمله فریزر را از حدود یک سال گذشته آغاز کرده است تا بتوان با کمک مشورتی این نهاد بین‌المللی راهکارهای عملی برای بهبود وضعیت ایران از حیث شاخص‌های آزادی اقتصادی به دست آورد. تجارب مؤسسه فریزر نشان می‌دهد که همکاری و مشاوره این نهاد بین‌المللی به برخی کشورها، کمک کرده است تا جایگاه خود را در شاخص‌های آزادی اقتصادی ارتقا بخشند. از جمله، کشور عمان که به گفته رییس سازمان بهبود سرمایه‌گذاری و توسعه صادرات این کشور که چندی پیش به اتاق تهران آمده بود، زمانی جذب ۱۰میلیون‌دلار سرمایه برای این کشور در حد یک رویا بود اما با اصلاحات ساختاری در سیاست‌گذاری‌ها، این کشور در سال۲۰۱۷ موفق شد ۱۴میلیارددلار سرمایه‌گذاری خارجی جذب کند.

در نشست مرکز خدمات سرمایه‌گذاری خارجی اتاق تهران با مدیران برخی از تشکل‌های مرتبط با تجارت بین‌المللی، از جمله کنفدراسیون صادرات ایران، اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی، انجمن واردکنندگان مواد غذایی و آشامیدنی، اتحادیه صادرکنندگان خشکبار ایران و همچنین مدیرانی از مؤسسه مطالعات‌ و پژوهش‌های بازرگانی، شاخص مربوط به تجارت بین‌المللی که یکی از شاخص‌های تعیین رتبه کشور‌ها از حیث آزادی اقتصادی است، مورد بررسی قرار گرفت.

آن‌طور که فریال‌مستوفی، مدیر مرکز خدمات سرمایه‌گذاری خارجی اتاق تهران، در این جلسه عنوان‌کرد: این سلسله از نشست‌‌ها که با حضور فعالان اقتصادی ایران از بخش‌های مختلف برگزار می‌شود، کمک می‌کند تا نسخه‌ای حرفه‌ای برای ارتقای رتبه ایران در شاخص‌های آزادی اقتصادی در جهان، از سوی بخش خصوصی تدوین شود.

به گفته وی، اتاق تهران در تلاش است تا با مشورت تشکل‌های اقتصادی و فعالان بخش‌خصوصی و کمک‌گیری از مؤسسه تحقیقاتی فریزر، داده‌های موردنیاز برای گزارش‌های سالانه این مؤسسه بین‌المللی را اصلاح کند. در عین حال، دولت و دستگاه‌های متولی را ترغیب کند تا با به‌کارگیری دستورالعمل‌های به دست آمده از این مشورت‌ها، شاخص‌های اثرگذار در آزادی اقتصادی را بهبود بخشد.

در این نشست پس از نزدیک به دو ساعت شور و مشورت، علاوه بر آن‌که پیشنهاد‌ها و راهکارهایی در حوزه بهبود شاخص‌ تجارت بین‌المللی به دست آمد، مقرر شد کارگروه ویژه‌ای برای بررسی بیش‌تر این رویه تشکیل شود.