معاون امور دریایی تشریح کرد تحولات حمل و نقل دریایی کشور در سال آینده معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه وضعیت بندری کشور در سالهای قبل و بعد از برجام قابلمقایسه نیست. گفت: بعد از برجام گشایشهای متعددی در شقوق مختلف کشور ازجمله بخش بندری و دریایی ایجاد شده است. به گزارش […]
معاون امور دریایی تشریح کرد
تحولات حمل و نقل دریایی کشور در سال آینده
معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه وضعیت بندری کشور در سالهای قبل و بعد از برجام قابلمقایسه نیست. گفت: بعد از برجام گشایشهای متعددی در شقوق مختلف کشور ازجمله بخش بندری و دریایی ایجاد شده است.
به گزارش صما، هادیحقشناس با بیان مطلب فوق گفت: اما مسأله این است که آیا این میزان رشد تجارت دریایی برای کشور کافی و درخور تقدیر است؟ برای پاسخ به این سؤال باید گفت کشور ایران از نظر وسعت، منابع و توان مهندسی قابلیت رشد بیشتری دارد که متأسفانه این ۳ ظرفیت بهطور تمام و کمال در کشور تبلور نیافته است.
وی با بیان اینکه برجام بیشترین تأثیرات و سریعترین اثرگذاری را در حوزه دریا داشت، خاطرنشان کرد: در طی دوران تحریم، شرکتهای ردهبندی کشتیها و بیمهها، فعالیتهایشان را محدود و مشکلات زیادی در حوزه فعالیت خود داشتند.
حقشناس افزود: اما بعد از لغو تحریمها بلافاصله در حوزه بنادر و دریانوردی، بیشترین نتیجهها را برداشت کردیم. بهطورکلی این برداشت دوطرفه بوده یعنی تمام خطوط کشتیرانی ایران و شرکتهای نفتکش به بنادر اروپایی تردد داشته و بخش بندری کشتیهای خطوط مختلف دنیا نیز وارد ایران شدهاند در حال حاضر کشتیهای مختلف در بندر شهید رجایی مستقر شدند و همه خطوط لاین کشتیرانی که به خاطر تحریم بنادر ایران را ترک کرده بودند دوباره برگشتند.
وی با بیان اینکه البته در طی سالهای بعد از برجام کارهای اجراییمان هم در بندرهای مختلف سرعت گرفته است. گفت: در طی سالهای اخیر خرید تجهیزات برای بنادر نیز بعد از تحریم امکانپذیر شد. در حال حاضر توانستهایم از شرکتهای بزرگ و معتبر، تجهیزات بندرسازی خریداری کنیم و همچنین برای خرید تجهیزات نیز از طریق بانکهای معتبر خارجی همانند بانکهای اروپایی تأمین اعتبار کردهایم که پیشازاین امکانپذیر نبود.
معاون امور دریایی با بیان اینکه در کنار موارد ذکرشده در طی سالهای اخیر تجهیزات کانتینری نیز به سرعت وارد کشور میشود خاطرنشان کرد: طی سال گذشته، میزان کانتینرها نیز افزایش داشته و از همه اینها مهمتر با توجه به سیاستهای توسعه اقتصاد مقاومتی صادرات ما نسبت به واردات پیشی گرفته است.
وی بابیان اینکه برخی از موانع رشد ناشی از وجود بوروکراسیهای اداری و دفتری است، خاطرنشان کرد: تمام توانبخش دریایی در حوزه اسکله، محوطه و بندر خلاصه نمیشود؛ یعنی به رقم رشد و توسعه این حوزهها اگر توانایی خوبی در تجارت دریایی نداشته باشیم. نمیتوانیم بگوییم در این حوزه به رشد رسیدهایم.
حقشناس گفت: مجموعه حلقهها یکی زنجیر مطلوب را میسازد، بنابراین یک تجارت خوب ناشی از حلقههای باکیفیت در هر حوزه است.
معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه پرچم ایران در بنادر همچنان بالا و در حال اهتزاز است، خاطرنشان کرد: چالشهای برجامی در آینده تأثیر چندانی بر رویکرد کلی بخش دریایی ندارد.
حقشناس گفت: شرایط کنونی ما در کشور همچنان با شرایط مطلوب برجام است.
این مقام مسؤول همچنین در خصوص پیشبینی وضعیت تخلیه و بارگیری حوزه دریایی در کشور عنوان کرد: بهطور حتم ما در سال۹۷ شاهد رونق دو بخش تخلیه و بارگیری خواهیم بود.
حقشناس از رشد سالیانه ۵ تا ۱۰درصدی ظرفیت بنادر کشور از تکمیل عملیات اجرایی فاز ۳ بندر شهید رجایی در ۳سال آتی خبر داد و گفت: افزایش ظرفیت بنادر کشور با نگاه پذیرش کشتیهای بزرگ و در راستای اجرایی کردن طرح جامع بنادر ایران است.
وی با بیان اینکه طبیعتاً همه سازمانها بر اساس چشمانداز۱۴۰۴ برنامههای منسجمی دارند تا براساس آن به اهداف چشمانداز ۱۴۰۴ دست پیدا کنند. گفت: سازمان بنادر و دریانوردی نیز بر اساس، طرح جامع بنادر کشور در نظر دارد تا سالیانه بهطور میانگین بین ۵ تا ۱۰درصد ظرفیت بنادر اضافه کند.
معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی اظهار داشت: در حال حاضر، ظرفیت بنادر کشور ۲۱۷میلیون تن است که در سال آینده این ظرفیت به ۲۲۷میلیون تن خواهد رسید. با این کار در نظر داریم تا طرح جامع بنادر را اجرایی کرده و بهاینترتیب به ظرفیت بنادر کشور اضافه کنیم.
وی همچنین به دیگر فعالیتهای سازمان بنادر و دریانوردی اشاره کرد و در نهایت گفت: تغییر نگاه سازمان بنادر به حملونقل دریایی و امکان ایجاد رقابت با سایر کشورها موجب شد تا تلاش شود عمق آبخور کشتیها افزایش یابد. هماکنون کشتیهایی که میتوانند ۱۸هزار کانتینر حمل کالا داشته باشند امکان پهلوگیری در بنادر ایران رادارند.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.