دولت قانون بهبود فضای کسب ‌و کار را جدی نگرفته است

معاون اقتصادی اتاق ایران‌ دولت قانون بهبود فضای کسب ‌و کار را جدی نگرفته است معاون اقتصادی اتاق ایران گفت: ترکیب شورای گفت‌وگو خیلی زیبا چیده شده است ولی به دلیل این‌که باید تعداد زیادی از وزرا، مسؤولین، نمایندگان مجلس و قوه قضاییه در آن شرکت کنند و جمع‌کردن این تعداد افراد در این شورا […]

معاون اقتصادی اتاق ایران‌

دولت قانون بهبود فضای کسب ‌و کار را جدی نگرفته است

معاون اقتصادی اتاق ایران گفت: ترکیب شورای گفت‌وگو خیلی زیبا چیده شده است ولی به دلیل این‌که باید تعداد زیادی از وزرا، مسؤولین، نمایندگان مجلس و قوه قضاییه در آن شرکت کنند و جمع‌کردن این تعداد افراد در این شورا که بعد از هیأت دولت به‌عنوان بزرگ‌‌ترین وادی تصمیم‌گیری اقتصادی کشورمحسوب می‌شود؛ بسیار مشکل است، ترکیب این شورا باید اصلاح شود.

مرتضی‌ا…‌داد در گفت‌وگو با اتاق بازرگانی مشهد پیرامون دلایل عدم اجرای کامل قانون بهبود فضای کسب‌وکار اظهار‌کرد: به نظر می‌رسد دولت خیلی این قانون را جدی نگرفته و مجلس نیز آن‌طور که شایسته بود نظارت بر اجرای آن نداشته است. به‌طورکلی این قانون به‌خوبی اجرا نشده است.

وی در ادامه با بیان این‌که یکی از بندهای مهم این قانون به‌خصوص برای اتاق بازرگانی، ماده‌۱۱ آن یعنی شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی می‌باشد، یادآورشد: تا سال۹۵ شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی اساساً در قالب یک شورای مشورتی بود که دولت در اجرای تصمیمات و مصوبات آن اجباری نداشت که این ‌یکی از ضعف‌های بزرگ این قانون بود ولی با دائمی شدن آن، مقرر شد که مصوبات شورا باید در ۳۰روز در دستور کار دولت قرار گیرد که این حرکت خوبی در راستای بهبود فضای کسب‌ و کار بود.

معاون اقتصادی اتاق ایران با بیان این‌که اتاق باید شورای گفت‌وگو را جدی بگیرد و ارتباطش را با دولت حفظ و از او نسبت به مصوبات شورا پاسخ بخواهد، افزود: دو مسأله‌ که اکثراً در شورای گفت‌وگو مطرح می‌شود، مسایل مربوط به تأمین اجتماعی و مالیات بر ارزش ‌افزوده است که دولت هنوز پاسخی نداده‌ است‌. دولت با توجه به کاهش درآمدهای نفتی می‌خواهد کسری درآمدهای خود را با افزایش مالیات جبران کند، درصورتی‌که در ادبیات اقتصادی جهان همواره زمانی که رکود می‌شود تخفیف مالیاتی می‌دهند؛ باید در اینجا تأکید کنم با این شکل اجرای قوانین خیلی امیدواری به توسعه تولید و بهبود فضای کسب‌وکار نخواهد بود.