واگذاری اپراتور بندر چابهار به هندی‌‌ها با مدلBOT

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان‌وبلوچستان خبر داد واگذاری اپراتور بندر چابهار به هندی‌‌ها با مدلBOT تأمین تجهیزات از طریق برگزاری مناقصه  بهروز آقایی، مدیر کل بنادر و دریانوردی استان سیستان‌وبلوچستان گفت: قرارداد سرمایه‌گذاری هندی‌‌ها در فاز نخست طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار قراردادی با مدل رقابتی در فضای تجارت منطقه‌ای است. به گزارش مناقصه‌مزایده […]

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان‌وبلوچستان خبر داد

واگذاری اپراتور بندر چابهار به هندی‌‌ها با مدلBOT

تأمین تجهیزات از طریق برگزاری مناقصه

 بهروز آقایی، مدیر کل بنادر و دریانوردی استان سیستان‌وبلوچستان گفت: قرارداد سرمایه‌گذاری هندی‌‌ها در فاز نخست طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار قراردادی با مدل رقابتی در فضای تجارت منطقه‌ای است.

به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از سازمان بنادر و دریانوردی، بهروزآقایی، مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان‌وبلوچستان درباره حضور هندی‌‌‌ها در بندر چابهار توضیحاتی ارایه کرد و گفت: فرایند سرمایه‌گذاری قرارداد هندی‌‌ها در بندر چابهار به صورت ۱۰ساله در حال انجام است. لذا در سفر رییس‌جمهوری به جهت شروع بهره‌برداری از بندر چابهار، توافقنامه‌ای با شرایط جدید فنی مبنی بر اجرای موقت قرارداد تا تأمین تجهیزات توسط هندی‌‌ها با مدل صرفاً اپراتوری منعقد شود.

وی با بیان این‌که قرارداد ایران با هند به صورت B.O.T است، ادامه داد: امروزه جلب نظر سرمایه‌گذاران نیازمند طراحی و ایجاد روش‌های متنوع قراردادی است که یکی از این مدل‌‌‌ها بهره‌گیری از قرارداد ساخت، بهره‌برداری و انتقال یا اصطلاحاً (B.O.T(Build-operation-Transfer است که مورد استقبال سرمایه‌گذاران قرار گرفته است.

به گفته مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان‌وبلوچستان دلیل عمده استقبال از این مدل، مسؤولیت بسیار محدود کارفرما در قبال ریسک‌های پروژه (مالی، اجرایی، بهره‌برداری و…) بوده به‌طوری که بیش‌ترین ریسک‌های قرارداد به سرمایه‌گذار منتقل می‌شود.

آقایی با بیان این‌که کشورهای در حال توسعه که محدودیت سرمایه، تکنولوژی و تحمل‌پذیری ریسک بسیار پایینی را دارند، به این نوع قرارداد‌‌ها رغبت زیادی نشان می‌دهند، خاطرنشان کرد: در طول مدت بهره‌برداری از پروژه، بخش خصوصی با اخذ عوارض، اجاره بها، انبارداری و عوارض ترانزیت هزینه‌های ساخت، بهره‌برداری، نگهداری و سود سرمایه خود را جبران و مطابق با مفاد قرارداد و در موعد مقرر، مستحدثات سرمایه‌گذاری شده شامل ابنیه تأسیسات و تجهیزات به‌صورت عملیاتی به‌کارفرما تحویل خواهد داد.

چابهار؛ بهترین مسیر ترانزیتی از نظر تجارت دریا و خشکی است

وی افزود: با توجه به اهمیت بندر چابهار به‌عنوان دروازه تجارت به کشورهای عضو IORA، افغانستان، CIS (اتحادیه کشورهای مستقل یا کشورهای مستقل مشترک‌المنافع که شامل برخی از جمهوری‌های مستقل اتحاد جماهیر شوروی سابق است) و آسیای میانه همچنین نزدیکی این بندر به بنادر حوزه دریای عمان و اقیانوس هند از منظر تجارت دریایی، خشکی و امنیتی بهترین مسیر ترانزیتی به کشورهای این منطقه محسوب می‌شود.

دلیل پذیرش سرمایه‌گذاری هندی‌‌ها در بندر چابهار

مدیر کل بنادر و دریانوردی استان سیستان‌وبلوچستان مهم‌ترین دلیل پذیرش سرمایه‌گذارهای هندی در بندر چابهار را نقش و موقعیت بی‌نظیر این بندر برشمرد و گفت: با توجه به ارزش تبادلات تجاری قابل ملاحظه هندوستان با کلیه کشور‌های عنوان شده و پیش‌بینی ترانزیت حجم زیادی از کالا تا سال۲۰۲۰ از بنادر هندوستان، می‌توان نقش و موقعیت بی‌نظیر بندر چابهار در این تبادلات را از مهم‌ترین دلایل پذیرش سرمایه‌گذارهای هندی بیان کرد.

آقایی ادامه داد: از طرفی با توجه به وجود معادن با خلوص رقابتی در افغانستان که بیش از دو میلیارد تن در سال برآورد می‌شود و قراردادهای دو کشور هندوستان و افغانستان در خصوص بهره‌برداری از این معادن، توجیه این نوع مدل سرمایه‌گذاری و تفاهمنامه‌های سه جانبه را دو چندان می‌کند.

تمامی تعهدات هندی‌ها

وی با بیان این‌که در همین راستا قراردادی با طرف هندی شامل سرمایه‌گذاری در تجهیزات، اپراتوری و تعمیر و نگهداری محدوده ترمینال برای انجام خدمات بندری منعقد شده است، اعلام کرد: براساس شرایط قرارداد، مستأجر (طرف هندی) توافق کرد که حداقل ۸۵میلیون دلار تجهیزات مورد توافق سرمایه‌گذاری را تأمین کند و اعطای خط اعتباری در حدود ۱۵۰میلیون دلار توسط اگزیم‌بانک برای توسعه بندر چابهار تعهد کرد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان‌وبلوچستان با تأکید بر این‌که در این مدل قرارداد علاوه بر تأمین تجهیزات، خدمات اپراتوری و کلیه فرایندهای تخلیه و بارگیری کالا و کانتینر به کشتی بر عهده طرف هندی است، اظهار کرد: برنامه‌ریزی و انبارداری در محوطه اسکله‌های طرح توسعه، خدمات کانتینرهای یخچالی، کالای خطرناک، جابه‌جایی کانتینر در محوطه‌ها، صفافی و انتقال الکترونیکی داده‌ها از دیگر تعهدات طرف هندی است.

به گفته آقایی بعد از تصویب و ابلاغ قرارداد در سال۱۳۹۴، طرفین متعهد شدند مشخصات فنی تجهیزات مورد نیاز جهت انجام خدمات ترمینال کانتینری و جنرال کارگو را احصا و فرایند مقدمات تأمین تجهیزات از طریق برگزاری مناقصه توسط کارگروه مشترک ایران و هند را به انجام برسانند تا بعد از ایجاد زیرساخت‌های طرح توسعه بندر شهید بهشتی، هندی‌‌‌ها تجهیزات مدرن تخلیه و بارگیری را براساس برنامه زمان‌بندی در ترمینال نصب و عملیاتی کنند.