ضرورت انکارناپذیر یک نوسازی ۲۳سال متوسط سن ناوگان هوایی کشور! با ورود ۱۱فروند هواپیمای جدید، متوسط سن ناوگان هوایی کشور به حدود ۲۱سال رسیده اما با وجود سوانح و چالشهای فراروی این صنعت، تداوم سیاست وزارت راه و شهرسازی مبنی بر نوسازی ناوگان هوایی کشور ضروری است. به گزارش ایرنا، هر چند هواپیمای مناسب وارد […]
ضرورت انکارناپذیر یک نوسازی
۲۳سال متوسط سن ناوگان هوایی کشور!
با ورود ۱۱فروند هواپیمای جدید، متوسط سن ناوگان هوایی کشور به حدود ۲۱سال رسیده اما با وجود سوانح و چالشهای فراروی این صنعت، تداوم سیاست وزارت راه و شهرسازی مبنی بر نوسازی ناوگان هوایی کشور ضروری است.
به گزارش ایرنا، هر چند هواپیمای مناسب وارد ناوگان هوایی کشور شود، ایمنی و امنیت پرواز را برای مسافران حمل و نقل هوایی کشور ملموس تر میکند و مردم با اطمینان خاطر بیشتری سفرهای هوایی خود را انجام میدهند.
از ۲۷۰ هواپیمای موجود در کشور همواره ۱۰۰فروند آن به دلایلی زمین گیر بوده است و این مسأله ارایه خدمات هوایی به مسافران را در این بخش با مشکلات زیادی مواجه کرده و افزایش تأخیر در پروازهای هوایی از نتایج فرسوده بودن ناوگان هوایی در کشور است.
نایبرییس اول کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان این که متوسط سن ناوگان هوایی کشور حدود ۲۳ سال است، گفت: با وجود ناوگان قدیمی دست اندرکاران صنعت هوانوردی کشور همواره به دنبال ارایه خدمات مناسب به مردم هستند.
علیم یارمحمدی افزود: چالشهای زیادی در صنعت حمل و نقل هوایی وجود دارد و این بیانصافی است که هر بار و پس از هر اتفاقی عملکرد وزارت راه و شهرسازی زیرسؤال برود.
به گفته این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، دستگاههای مختلف در کشور همواره در تلاش هستند که خدمات بهتری را به مردم بدهند، اما هر بار اتفاقی یا سانحه هوایی در کشور روی میدهد، عدهای تمام دستگاههای اجرایی را زیر سؤال میبرند.
وی با اشاره به اینکه همه میدانیم که چه چالشها و مشکلاتی بر سر راه صنعت حمل و نقل هوایی کشور وجود دارد، اظهارداشت: زمانی که حادثهای روی میدهد همه از وزیری سخن میگویند که باید پاسخگو باشد، استیضاح و برکنار شود اما نکتهای که باید به آن توجه کرد این است که آیا با زیر سؤال بردن وزیر حجم سوانح هوایی کمتر میشود.
نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی با بیان این که همه میدانیم که کشورهای غربی با اتخاذ تحریمهای ظالمانه مانع ورود هواپیماهای جدید به ایران بودند، یادآورشد: در این شرایط سخت حتی به برخی دیگر از کشورها نیز اجازه نداند هواپیما به ایران بفروشند.
یارمحمدی گفت: در شرایطی که عمر هواپیماهای ما بالاست و در تأمین قطعه شرایط سختی را داریم، تأمین امنیت پروازها کار بسیار سختی است، اما شرکتهای هواپیمایی ما این کار را انجام میدهند اما هیچکس این سؤال را پاسخ نمیدهد که چرا در کشورهای که خود تولید کننده هواپیما هستند و از نظر تأمین قطعه هیچ مشکلی ندارند، چرا شاهد حوادث هوایی هستیم؟
یارمحمدی تأکید کرد: وزارت راه و شهرسازی یک وزارتخانه بسیار بزرگی است و مدیریت آن مشکلات زیاد دارد و به نظرم وزیر راه و شهرسازی در بسیاری از بخشهای این وزارتخانه مدیریت خوبی داشته است و نمیتوان به دلیل این حوادث که بخش اعظمی از آن نیز به مشکلات تحریمهای ظالمانه بر میگردد کارکرد وی را زیر سؤال برد.
نایب رییس اول کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی بیان کرد: ارزیابی عملکرد وزیر راه و شهرسازی در مجلس باید از سوی تمام نمایندگان محترم مجلس انجام شود هرچند که با وجود تمام تلاش دست اندرکاران این بخش باید به قدیمی بودن ناوگان حملونقل هوایی کشور نیز توجه کرد.
بدون شک با افزایش ورود هواپیماهای جدید به ناوگان هوایی، شرکتهای ایرانی نوسازی ناوگان فرسوده هوایی را با سرعت بیشتری انجام میدهند و این میتواند علاوه بر صرفهجویی در هزینه شرکتها، مشکلات فرسوده بودن ناوگان صنعت هوایی ایران را برطرف کند.
رییس اتحادیه صنایع هوایی و فضایی گفت: در حالی که میانگین سن ناوگان هوایی در منطقه ۵سال برآورد میشود، میانگین سنی هواپیماها در ایران ۲۳سال است.
مسعود قاسمی بر ضرورت نوسازی ناوگان هوایی کشور تأکید کرد و اظهار داشت: طبق سند چشمانداز بیست ساله کشور، ایران باید رتبه نخست جابهجایی بار و رتبه دوم حمل و نقل مسافر را در صنعت هوایی منطقه کسب کند، اما با داشتن ۱۵۰ تا ۱۶۰ هواپیمای فرسوده این امکان وجود ندارد.
وی افزود: با توجه به علاقه مسافران به استفاده از پروازهای خارجی، نمیتوان به هدف تعیین شده در سند چشمانداز در زمینه توسعه صنعت هوایی ایران دست یافت.
بعد از برجام نوسازی ناوگان هوایی و تجهیزات فرودگاهی بلافاصله از طرف دولت پیگیری شد و با سفر رییسجمهوری به فرانسه و ایتالیا قرارداد خرید ۱۰۰فروند هواپیمای ایرباس، ۸۰ هواپیمای بوئینگ و ۲۰ هواپیمای (ATR) با هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران بسته شد و تاکنون ۱۱فروند از این هواپیماها تحویل ایرانایر شده است و بقیه به مرور به ناوگان هوایی کشور ملحق خواهد شد.
نایبرییس دوم کمیسیون عمران و نماینده مردم ارومیه نیز گفت: سانحه هوایی یاسوج نشان داد که سیاست وزیر راه در نوسازی ناوگان هوایی سیاست درستی بوده است.
سیدهادیبهادری افزود: با وجود انتقاداتی که وجود داشت، سیاست نوسازی ناوگان هوایی یکی از سیاستهای بود که در چند سال اخیر وزیر راه دنبال میکرد و این حادثه نیز نشان داد که سیاست وزیر در نوسازی ناوگان سیاست درستی بوده است.
وی اظهار داشت: نوسازی ناوگان هوایی موجب شد که مردم در استفاده از ناوگان هوایی قوت قلب بیشتری پیدا کنند.
وی با تأکید به اینکه تحریمها عامل اصلی عدم نوسازی ناوگان هوایی کشور بوده است، خاطرنشان کرد: توجه داشته باشید که هواپیما در دنیا توسط کشورهای محدودی ساخته میشود و برندهای معتبر ساخت هواپیما چون ایرباس، در سایه تحریمها قرار دارند.
نایبرییس دوم کمیسیون عمران گفت: از سوی دیگر هواپیماهایی که ساخت کشورهای دیگر چون چین و روسیه هستند مقبولیت چندانی ندارند و ما در کشور به دنبال تهیه بهترین امکانات برای مردم هستیم.
آمارها نشان میدهد که بهطور متوسط حدود ۵۰درصد پروازهای هوایی در مسیرهای داخلی در پرترددترین فرودگاه کشور(مهرآباد) با تأخیر انجام میشود و این مسأله تاکنون ضرر و زیانهای زیادی را به مردم و شرکتهای هوایی در ایران تحمیل کرده است.
بیش از ۳۵سال است که شرکتهای هوایی در ایران به علت تحریمهای ظالمانه نتوانستند قطعات یدکی مورد نیاز خود را از شرکتهای سازنده آن خریداری کنند، اما با اجرایی شدن برجام و لغو تحریمها شرکتهای ایرانی تاحدودی تونستهاند مشکل تأمین قطعات هواپیماهای خود را از شرکتهای سازنده برطرف کنند.
پیش از این شرکتهای هوایی برای خرید قطعات هواپیما حتی تا ۳برابر قیمت واقعی آن در بازار به شرکتهای واسطه پرداخت میکردند، اما با لغو تحریمها شرکتهای ایرانی موفق شدهاند که به صورت مستقیم با شرکتهای سازنده قطعات هواپیما وارد مذاکره شده و خریدهای خود را انجام دهند.
با بیش از ۵۰هزار صندلی هواپیما هم اکنون بهطور متوسط سالیانه ۳۵میلیون مسافر با استفاده از ناوگان حملونقل هوایی جابهجا میشوند و هرچه هواپیماهای جدیدی در ناوگان هوایی استفاده شود روند توسعه صنعت هوانوردی کشور با سرعت بیشتری دنبال میشود.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.